درمان طب

دستکش های یکبار مصرف

مقالات پزشکی

۳۰ آذر ۱۴۰۰ 201 بازدید
درمان طب

دستکش های یکبار مصرف

چگونه دستکش یکبار مصرف انتخاب کنیم؟

برای آنکه بدانید چه نوع دستکشی مناسب کار شماست، ابتدا باید موارد کاربرد آن را بشناسید. دستکش های از نوع و مدل یکبار مصرف دارای انواع مختلفی می باشند،  که با توجه به نیاز هر فرد متغیر هستند.

همینطور کاربردهای آنها نیز متفاوت است. به طور کلی این دستکش ها برای جلوگیری از هر نوع آلودگی احتمالی و صدمات جدی مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال در کادرهای درمانی برای پیشگیری از انتقال عواملی چون ویروس و یا باکتری و غیره می توان از آنها استفاده کرد. همچنین در کلینیک های زیبایی و آرایشگاه ها نیز این نوع دستکش ها کاربرد زیادی دارد.

بنابراین برای خرید دستکش علاوه بر. دقت و توجه به دوام، کیفیت و حفاظت، شناخت انواع دستکش می تواند انتخاب را برای شما هر چه ساده تر نماید.

انواع دستکش یکبار مصرف

انواع دستکش یکبار مصرف

دستکش ها با انواع مختلف وجود دارد که هر یک کاربردهای مخصوص به خود را دارد.  شناخت انواع دستکش علاوه بر انتخاب آسان می تواند به شما در خرید جنس خوب و با دوام نیز کمک کند.

در ادامه به معرفی و بررسی انواع دستکش های یکبار مصرف می پردازیم، که می تواند به شما کمک کند تا در انتخاب دستکش مورد نظر دقت کافی را به عمل آورید.

وینیل

دستکش وینیل

این مدل از دستکش های یکبار مصرف از جنس پلی وینیل کلرید بوده که دارای مقاومت خوبی در برابر الکل ها، اسیدها و مواد قلیایی می باشد.  برای همین از این نوع دستکش در کلینیک ها،  آرایشگاه ها،  محیط های آزمایشگاهی و مطب ها که با اینگونه مواد،  افراد بیشتر سر و کار دارند،  استفاده می شود.

همینطور این دستکش ها برای کسانی که به دستکش های جنس لاتکس حساسیت دارند،  و نیز برای فعالیت هایی که نیاز به حس لامسه قوی نیست،  به دلیل ضخامتی دارند،  بهترین گزینه است. زیرا هم به دست نمی چسبد و هم اینکه مقاومت و دوام خوبی نیز دارند.

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس معمولا به دلیل پوشش سیلیکونی و پلیمری برای اغلب متخصصین بخش درمان ایجاد حساسیت ( ایجاد خارش،  قرمزی،  پوسته ریزی و سوزش پوست) نموده است.  بنابراین استفاده از آن امروزه فقط برای جراحی های کوچک و بخش اورژانس بوده و یا در مصارف خانگی و بهداشتی کاربرد دارد.

ویژگی این دستکش بی رنگ بودن آن است.  همچنین قابلیت استریل کردن و مقاومت آن در جراحی ها و معاینات پزشکی مورد توجه است.

لاتکس ماده طبیعی است که از یک مایع شیره ای رنگ درخت کائوچو گرفته می شود،  و علت بی رنگ بودن دستکش های لاتکس نیز به همین خاطر است.  اما لاتکس مصنوعی به دلیل پلیمریزاسیون یک مونومر مثل استایرن که با ماده فعال سطحی است، ساخته می شود.  به همین دلیل دستکش های لاتکس مصنوعی می تواند در تماس با پوست افراد در دراز مدت تولید آلرژی کند.

نایلونی

دستکش نایلونی

این دستکش چند قابلیت ویژه دارد.  از جمله شفافیت،  مقاومت خوب آن در برابر عوامل آلودگی،  ضخامت کم و سبک بودن آن که باعث می شود استفاده از آن راحت باشد.  همچنین این دستکش عاری از مواد سمی و مواد پودری است.

برای همین در آزمایشگاه ها، و  یا در مکان های پرورش گل و گیاه،  مراکز آرایشی و بهداشتی،  هتل ها،  مصارف خانگی این دستکش کاربرد بیشتری دارد.  همینطور در جراحی های آی وی اف ( انتقال اسپرم و تخمک توسط سونوگرافی واژینال)،  استفاده از این دستکش به لحاظ سبکی و دقت بالا آسانتر است.

دستکش نیتریل

دستکش نیتریل

دستکش نیتریل از یک پلیمر سه گانه مصنوعی ( نوعی لاستیک که یکبار در فرآیند پخت ولکانیزه شده) ساخته شده است. از ویژگی های مهم این دستکش منعطف بودن و مقاومت آن در برابر پارگی می باشد.

در مواقعی که حساسیت شدید به دستکش های لاتکس ایجاد می شود،  انتخاب دستکش نیتریل به جای لاتکس انتخاب خوبیست.

دستکش جراحی

دستکش جراحی

دستکش های جراحی از نوع لاتکس طبیعی هستند.  این دستکش ها به دلیل استریل بودن و مقاومت در برابر عوامل آلوده کننده و نیز کیفیت بالایی که دارند،  برای کاربرد در جراحی بهترین گزینه می باشند.

دستکش های جراحی در سه نوع کم پودر، بی پودر و پودری تولید می شوند، که نوع پودری آن به دلیل استفاده راحت تر کاربرد بیشتری دارد. همچنین برای آنکه بیماران در تماس مستقیم، پوستشان آسیب ندیده و یا دچار مشکلات دیگری نشوند، جراحان از دستکش های لاتکس پودری که از نشاسته ذرت تهیه شده استفاده می کنند.

البته امروزه دستکش های لاتکس در نوع پلی سوپرین نیز تولید می شوند، که استفاده از آنها در جراحی به خاطر ایجاد الرژی کمتر است.

اصولی کلی در هنگام خرید و نحوه استفاده از دستکش های یکبار مصرف

  • به هنگام خرید از وجود هرگونه عدم سوراخی و یا زدگی در دستکش اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از استفاده از دستکش های یکبار مصرف ابتدا دست ها را بشویید.
  • دستکش های یکبار مصرف باید برای هر بیمار تعویض شده و بعد از اتمام کار با آن دست ها را نیز بشویید.
  • به هنگام کار با دستکش های یکبار مصرف از دست زدن به اشیا دیگر حتما خودداری کنید.
  • باید دستکش های یکبار مصرف پس از اتمام کار در جایی دور و سربسته ریخته شوند. زیرا ممکن است آلودگی را منتشر کنند.

همینطور برای استفاده  در کادر درمانی و پزشکان باید در موارد زیر دستکش های یکبار مصرف تعویض شوند.

  • آلوده شدن و نیز کثیفی دستکش
  • هنگامی که دستکش پاره و یا سوراخ شود
  • همینطور نباید بیش از چهار ساعت از دستکش یکبار مصرف استفاده کرد
  • بعد از هرگونه عطسه، سرفه و یا لمس کردن مو نیز دستکش باید تعویض شود.
کلام آخر:

ما در این سایت تلاش نمودیم تا تمامی موارد مربوط به انتخاب و خرید دستکش های یکبار مصرف را بررسی نماییم و تمامی اطلاعات لازم در اینباره را آموزش و اطلاع دهیم، همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید انواع دستکش های یکبار مصرف از طریق سایت درمان طب اقدام فرمایید و خرید خود را اینترنتی در فروشگاههای معرفی شده ثبت فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط