درمان طب

فشار خون پایین

مقالات پزشکی

۳۰ آذر ۱۴۰۰ 191 بازدید
درمان طب

فشار خون پایین

اصطلاح فشار خون پائین به سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی­متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلی­متر اتلاق می­شود که با علائمی نظیر سرگیجه و ضعف همراه است. چنانچه فشار خون در پائین­ترین حد ممکن خود باشد و باعث ایجاد مشکل در رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به اندام­های بدن شود، بدن نمی­تواند عملکرد همیشگی خود را داشته باشد و به مرور زمان مشکلات جدی­تری را برای بدن بوجود خواهد آورد.

نشانه­ های افت فشار خون چیست؟

نشانه­ های افت فشار خون چیست؟

نشانه ­های افت فشار خون به طور کلی شامل موارد ذیل است :

  • احساس ضعف در بدن
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • خستگی
  •  تار شدن دید چشم

ممکن است علائم زیر را هم مشاهده کنید :

  • عدم تعادل
  • رنگ پریدگی
  • مشکلات تنفسی
  • احساس سرما

دلایل فشار خون پائین

علل ایجاد فشار خون پائین :

بیماری­ها و عوامل مختلفی می­توانند در افت فشار خون موثر باشند که در اکثر مواقع با اندکی رعایت، قادر به کنترل آن خواهید بود.

  • بارداری
  • از دست دادن خون
  • برخی از بیماری­های قلبی
  • تغذیه نادرست ( به طور مثال مصرف بیش از حد ترشیجات )
  • خونریزی
  • عفونت
  • کم آبی بدن
  • گرسنگی
  • تغییر ناگهانی در حالت بدن

درمان فشار خون پائین در منزل

روش­های درمان فشار خون پائین در منزل

افت فشار خون از جمله مشکلات شایعی بوده که ممکن است برای افراد زیادی بوجود آید. اگر علائم جدی فشار خون ندارید و به صورت مقطعی با این مشکل دست و پنجه نرم می­کنید، می­توانید از روش­های ساده درمان فشار خون در منزل استفاده کنید که منجر به بالاتر رفتن فشار خون می­گردند.

خوردن آب

همانطور که در بالا اشاره کردیم، کم آبی یکی از مهم­ترین علل افت فشار خون است. در صورت انجام ورزش­های سنگین، استفراغ، تب و … آب بدن کاهش یافته و باعث پائین رفتن فشار خون می­گردد. در این شرایط باید آب بنوشید و تا حد ممکن از مواد غذایی سرشار از آب استفاده کنید. نوشیدن آب به بالا رفتن حجم خون کمک می­رساند و علائم فشار خون را در شما کاهش می­دهد.

آب هویج

یکی از بهترین روش­ها برای پائین آورد فشار خون در منزل، نوشیدن آب هویج است. یک لیوان آب هویج را با دو قاشق چای­خوری عسل مخلوط کرده و در روز یک الی دو بار میل کنید.

روغن رز ماری

روغن رز ماری سبب تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و به مروز زمان گردش خون را بهبود می­بخشد. تنها کافیست هر روز 10 میلی‌لیتر از روغن رز ماری را در غذاهای خود استفاده کنید.

نمک کم

استفاده بیش از حد از نمک باعث افزایش فشار خون خواهد گشت از همین رو در صورتی که فشار خون شما با افت شدیدی همراه شد، با استفاده از نمک می­توانید به بالاتر رفتن آن کمک کنید. در این روش یک الی دو قاشق چای­خوری نمک را با آب مخلوط کرده و میل کنید.

در افراد مسن، بهتر است قبل از استفاده از مخلوط آب نمک با پزشک مشورت کنید.

تغذیه مناسب

کمبود ویتامین ‌B-12  و آهن در پی عدم داشتن تغذیه درست به وجود می آیند و ممکن است باعث افت فشار خون بدن شوند. برای رفع این مشکل بهتر است از مواد مغذی در رژیم غذایی خود بهره برید.

کشمش

یکی از موثر­ترین روش­ها برای افت فشار خون در منزل، استفاده از کشمش بوده که در طب سنتی هم مورد استفاده قرار گرفته است. تعدادی کشمش را در لیوان آب قرار دهید تا خیس شود و صبح روز بعد میل کنید. به مدت یک ماه یا چند هفته مصرف آن را ادامه دهید.

مصرف کافئین

نوشیدنی­هایی مانند چای و قهوه که حاوی کافئین هستند، به تقویت فشار خون بدن کمک زیادی خواهند کرد. در صورتی که فشار خون به طور ناگهانی کاهش یابد با یک لیوان چای و قهوه می­توانید به طور موقت آن را کنترل کنید. ( البته در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. )

شیر بادام

قبل از خواب پنج عدد بادام را در آب قرار داده و صبح روز بعد، پوست آن­ها را جدا کنید. سپس بادام ­ها را به صورت خمیر در آورده و داخل شیر بریزید. شیر را اندکی بجوشانید و سپس میل کنید. این کار را چند روز متوالی انجام دهید تا به تقویت فشار خون شما کمک رساند.

وعده غذایی متعدد در طول روز

استفاده از وعده غذایی متعدد در طول روز

یکی از بهترین گام­هایی که در جهت کاهش فشار خون می­توانید انجام دهید، استفاده از وعده­ غذایی­های زیاد با حجم کم، در طول روز است. به جای اینکه دو یا سه وعده سنگین میل کنید، وعده­های غذایی خود را کوچک­تر کرده اما تعداد آن را زیاد کنید. این کار نقش کلیدی در کنترل فشار خون مناسب بدن ایجاد می­کند.

تغییر ندادن ناگهانی حالت بدن

عدم تغییر ناگهانی حالت بدن

در صورتی که دچار فشار خون پائین هستید، وضعیت بدن خود را سریع تغییر ندهید و از ایستادن یا نشستن سریع جلوگیری کنید. ممکن است در صورت این تغییر سریع، دچار سرگیجه شوید.

نشستن

حالت نشستن

هر زمان احساس کردید فشار خون شما افت پیدا کرده است، می­توانید در حالت نشسته، پاهای خود را به روی هم بندازید و به گردش بهتر خون کمک کنید.

ریحان

یکی از بهترین گزینه­های خوراکی برای درمان فشار خون ریحان است که میزان ویتامین C، منیزیم، پتاسیم و پانتووتنیک را در بدن شما افزایش می­دهد. ریحان را می­توان به دو روش استفاده کرد.

  1. آب چند برگ ریحان را گرفته و با عسل مخلوط کنید و هر روز صبح آن را بنوشید.
  2. می­توانید به صورت مستقیم خود ریحان را هر روز صبح میل کنید.

آب چغندر قند

آب چغندر قند هم از جمله مفیدترین نوشیدنی­ها برای درمان فشار خون است. آب چغندر را دو بار در هفته بنوشید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟

آگاهی داشتن از علائم فشار خون به شما کمک می­کند تا افت فشار خون را تشخیص دهید. فشار خون در صورت تداوم داشتن علائم یک مشکل اساسی به شمار می­رود. در صورت بروز هر کدام از علائم ذکر شده در قسمت ابتدایی مقاله نظیر تاری دید، احساس ضعف در کل بدن، سرگیجه­ی شدید، رنگ پریدگی صورت و … بهتر است هر چه سریع­تر به پزشک مراجعه فرمائید.

کلام آخر

ما در سایت درمان طب تلاش نمودیم تا موارد مهم درمان فشار خون پایین در منزل را برای شما عزیزان شرح دهیم،اگر سئوالی در این خصوص دارید حتما در قسمت نظرات سایت مطرح فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط