درمان طب
درمان طب

علت سردرد سمت چپ چیست؟

 اغلب سر درد ها بعد از چند ساعت تسکین پیدا می کنند و جای نگرانی نیست اما سر درد هایی که بسیار شدید هستند و تسکین پیدا می کنند و اغلب در یک سمت سر حس می شوند نگران کننده هستند و نشان دهنده ی مشکل جدی می باشد و بهتر است با مراجعه به پزشک علت آن را جویا شوید. به عنوان مثال سر درد هایی که در قسمت چپ سر حس می شوند بسیار هشدار دهنده می باشند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع سردرد و علل و روش های درمان آن ها به خصوص سردرد هایی که در ناحیه چپ به وجود می آید آشنا می نماییم.

انواع سردرد هاکدامند؟

انواع سردرد ها کدامند ؟

1- سردرد خوشه ای

دردی که در هنگام سر درد های خوشه ای حس می شود بسیار شدید می باشد و اغلب باعث آبریزش چشم و بینی خواهد شد این نوع سردرد بسیار شایع است که از هر 10 نفری که به این سردرد مبتلا می شود 9 نفر آن ها مرد می باشد که اغلبا سیگاری و یا دائم الخمر هستند.این نوع سر درد ها هر روز در یک ساعت مشخص و به صورت گروهی حمله ور می شوند و تا روزها و یا حتی ماه ها ادامه دارند و پس از بهبود تا ماه ها و یا سال های بعد بروز نکند. برای بهبود و حتی جلوگیری از بروز این نوع سردرد می توانید هر از گاهی اکسیژن خالص را استنشاق کنید و از سیگار کشیدن و فعالیت های استرس زا پرهیز نمایید.

2- تنشی

ممکن است پس از تنش ها و هیجانات عصبی عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت شما دچار انقباض شود و پس از آن به صورت پراکنده و حاد دچار سردرد و به همراه آن حالت تهوع شوید و نهایتا پنج روز در ماه این سر درد همراه شما باشد این علائم نشان دهنده سردرد های تنشی هستند. برای درمان این نوع سردرد ها می‌توان از قرص های مسکن استفاده کرد همچنین می توان با استفاده از یک حوله و با استفاده از ماساژ پیشانی و شقیقه خود را سرد و گرم نمایید.

3- سردرد میگرنی

سردرد های میگرنی گذرا هستند و از چند دقیقه تا چندین ساعت طول می کشد و اغلب در یک قسمت سر احساس می شوند با شروع این سردرد فرد به صورت غیر طبیعی احساس کسالت و خستگی می کند و پس از آن دچار حالت تهوع همراه با استفراغ، اختلالات بینایی و ترس از نور خواهد شد.  مصرف دارو های ضد تشنج که برای جلوگیری از صرع می باشند باعث غیر فعال شدن سلول های عصبی به وجود آورنده میگیرن خواهد شد اما مصرف این دارو ها عوارضی مانند خستگی، اضطراب و ریزش مو را به همراه خواهد داشت.

علائم تشخیص میگرن:

  • تغییرات بینایی
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • حساسیت شدید به صدا، نور، لمس و یا بو
  • بی حسی و یا احساس سوزش در صورت و یا اندام ها
  • میگرن با عوامل زیر تحریک خواهد شد
  • استرس
  • غذاهای ویژه ای مثل الکل، پنیر یا شکلات
  • بیش از حد خوابیدن
  • نور بیش از حد
  • سر و صدای زیاد
  • عطر تند و قوی

4- سردرد های ناشی از مننژیت

این سردرد ها در تمام سر و به صورت فشرده احساس می شود و با علائمی مانند انقباض گردن و تب همراه است که با فعالیت شدید بدنی افزایش و با استراحت کاهش می یابد.

5- سردرد های تومور مغزی

این سردرد ها در اوایل صبح و به صورت متناوب به وجود می آیند و با اختلال در خواب همراه خواهد بود. میزان درد در این نوع سردرد با حرکت دادن سر، بلند کردن بار، عطسه و سرفه افزایش می یابد.

6- سردرد های فشار خون بالا

هنگامی که فشار خون افراد ما بین 12 تا 20 باشد ممکن است این نوع سردرد ها بروز پیدا کنند و پس از درمان فشار خون افراد دیگر دچار این سردرد ها نخواهد شد.

7- سردرد های ناشی از بیماری های چشمی

معایب انکساری چشم در هنگام مطالعه و تماشای تلویزیون، باعث به وجود آمدن سردرد هایی در ناحیه پیشانی خواهد شد که با درد و تهوع شدید همراه است.

8- سردرد های ناشی از بیماری سینوسی

سردرد هایی که در ناحیه پیشانی بروز پیدا می کنند اغلب ناشی از التهاب و عفونت سینوس ها می باشد و با حرکت دادن سر و دراز کشیدن شروع شده و پس از بیدار شدن به حداکثر شدت خود می رسد.

9- سـردرد های ناشی از عفونت دندان

این سردرد ها معمولا از ناحیه صورت شروع شده و پس از آن در تمامی نقاط سر پخش می شود. با درمان عفونت دندان ، این نوع سردرد از بین می رود.

10- سردرد آلرژیک

هنگامی که افراد با مواد حساسیت زا در تماس هستند ممکن است دچار سردرد های آلرژیک شوند که با علائمی مانند آبریزش بینی، گر گرفتگی، سرفه، عطسه و اسهال همراه خواهد بود. کنترل حساسیت باعث بر طرف شدن این نوع سردرد خواهد شد.

11- سردرد های قسمت چپ سر

سردردهایی در ناحیه چپ سر به وجود می آید ناشی از سر درد های میگرنی، سردرد های تنشی، سردرد های خوشه ای و شرایط دیگر می باشد علاوه بر آن آسیب دیدگی در نقاط مختلف سر، بیماری های التهابی، استفاده بیش از حد دارو و سینوزیت نیز باعث احساس این نوع سر درد ها خواهد بود.

نشانه های سردرد  در ناحیه چپ سر

Causes and signs of headache in the left side of the head

حذف وعده های غذایی

هنگامی که یک وعده غذایی را حذف می کنید سطح قند خون شما افت کرده که منجر به هیپوکلیسمی و در نهایت سر درد خواهد شد زیرا قند مورد نیاز مغز به میزان لازم تامین نمی شود.

استرس زیاد

هنگامی که تحت فشارهای عصبی ناشی از استرس قرار می گیرید بدن شما نوعی مواد شیمیایی را ترشح می کند که منجر به انقباض ماهیچه ها و تغییر جریان خود شده که این عوامل سبب سر درد خواهد شد.

غذاهای محرک

غذاهایی که حاوی مواد نگهدارنده می باشند  و پنیرهای کهنه، آجیل و گوشت فرآوری شده مثل برش های سرد، هات داگ می باشد باعث سردرد در ناحیه چپ خواهد شد.

کمبود خواب

کم خوابی و اختلالات خواب مانند آینه خواب می توانند منجر به سردرد علی الخصوص در ناحیه چپ سر شود که با منظم کردن ساعت و میزان خواب می توان از بروز سردرد جلوگیری نمود.

استفاده زیاد دارو

مصرف بیش از سه مرتبه در هفته از قرص هایی که سردرد را تسکین می دهند باعث سردرد بیشتر خواهد شد که به نام سر درد های دارویی و واکنشی شناخته می شوند این سردرد ها در هنگام صبح و هر روز اتفاق می افتند. داروهایی مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، تریپتان ها مانند سوماتروپین و زولمیتریپتان، اکسیکودون، ترامادول، و هایدروکودون باعث سر درد هایی دارویی خواهند شد.

درمان سردرد سمت چپ

پیشگیری و درمان سردرد سمت چپ

اغلب این سردردها با داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، آسپرین و… درمان می شوند و هنگامی درد شما بیش از حد شدت یابد ممکن است پزشک برای درمان دارو های ضد درد و شل کننده ماهیچه ها را تجویز نماید.

درمان های خانگی برای سردرد ناحیه چپ

1- روش های تمدد اعصاب

با انجام حرکات مربوط به ورزش یوگا می توانید آرامش لازم را برای بدن و ذهن بدست آورده و از انقباض عضلات و در نتیجه سردرد جلوگیری نمایید.

2- استفاده از پک سرد

اگر از سردرد های میگرن رنج می برید یک پک سرد را به مدت 15 دقیقه روی پیشانی خود قرار دهید و پس از آن استراحت کنید خواهید درد که چقدر در تسکین سردرد شما موثر خواهد بود.

3- استفاده از حوله داغ

سعی کنید یک کیسه گرم را بر روی گردن و یا پشت سر خود قرار دهید و یا دوش آب گرم را امتحان کنید به احتمال زیاد سر درد شما تسکین پیدا خواهد کرد

4- کاهش نور محیطی

نور زیاد در محیط اطراف حتی نور صفحه کامپیوترمنجر به سر درد در ناحیه سمت چپ خواهد شد برای جلوگیری از این موضوع پنجره های خود را با پرده های آبی و یا ضخیم بپوشانید، از عینک آفتابی و لامپ های فلورسنت استفاده نمایید.

5- کافئین 

مصرف چای، قهوه و یا مواد غذایی که حاوی کافئین هستند سردرد شما را کاهش خواهد داد.

6- زنجبیل 

مصرف زنجبیل برای تسکین دردهای میگرنی بسیار مفید است و شدت درد را کاهش می دهد.

7- مایعات مصرف کنید

به محض شروع شدن سردرد سعی کنید مایعات مصرف کنید می توانید مایعات را با مسکن های ضعیف مصرف کنید تا سردرد شما سریع تر بهبود پیدا کند.

کلام آخر:

سردرد یکی از مواردی می باشد که تمامی انسان ها ممکن است در طول زندگی خود بارها آن را تجربه نمایند، از اینرو ما در سایت درمان طب موضوع سردرد سمت چپ برای چیست؟ را بررسی نمودیم .

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط