درمان طب
درمان طب

معرفی انواع کپسول اکسیژن خانگی، کاربرد و نحوه استفاده

زمانی که سیستم تنفسی و ریه فردی که بیمار شده است، توانایی این را ندارد که به صورت طبیعی نفس بکشد و اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین کند، نیاز است تا از کپسول اکسیژن و یا دستگاه اکسیژن ساز برای فرد استفاده شود. در صورتی که شما نیز برای خود و یا یکی از اعضای مهم خانواده خود به کپسول های اکسیژن نیاز دارید پیشنهاد ما به شما این است که تا انتهای این متن همراه ما باشید تا بتوانید با خیالی راحت و آسوده بهترین کپسول را برای مصرف در منزل انتخاب کنید.

کپسول اکسیژن خانگی:

کپسول اکسیژن خانگی چیست؟

همانطور که پیش تر از این گفته شد، کپسول اکسیژن برای بیمار  هایی ک توانایی تنفس طبیعی را ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشترین مصرف کپسول های اکسیژن برای بیماری هایی از قبیل موارد زیر است:

  • بیماری های قلبی
  • بیماری های ریوی
  • بیماری های تنفسی
  • مسمومیت با گاز
  • کرونا و…..

با توجه به شیوع بیماری منحوس کرونا و واگیر بسیار بالای آن، همچنین ویژگی مهم این بیماری که درگیری با ریه و اختلال در سیستم تنفسی بدن است، سرانه استفاده از کپسول های اکسیژن به طرز چشمگیری افزایش یافته است و یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی به شمار رفته است.

گاها به دلایل گفته شده و دلایل مختلف دیگر، پزشک برای بیمار، استفاده مکرر و موادم از دستگاه اکسیژن را تجویز می کند. همچنین ممکن است به دلیل داشتن بیماری های قلبی و عروقی، افرادی برای بیرون رفتن و در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن نیاز به استفاده از اکسیژن خالص را داشته باشند.

همگی این افراد در دسته کسانی قرار می گیرند که به کپسول های اکسیژن خانگی نیاز دارند.

کپسول های اکسیژن خانگی در انواع بسیار مختلف و لیتر های متفاوتی وجود دارند که در ادامه کاملا تمامی آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

جنس مخزن های اکسیژن خانگی عموما از جنس آلومینیوم و یا آهنی است. در بعضی از مواقع ممکن است برای ساخت کپسول اکسیژن خانگی از جنس چدنی نیز استفاده شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سراسر جهان رنگ کپسول های اکسیژن، سفید و یا گاها نقره ای است ( در مخزن های آلومینیومی)

البته برخی از برند ها ممکن است از رنگ های سبز نقره ای و یا سبز به صورت کامل استفاده کنند.

کاربرد:

کاربرد کپسول اکسیژن

کپسول های اکسیژن خانگی بر اساس مقدار لیتری که دارند موارد استفاده گوناگونی نیز دارند که برخی از آن ها عبارت اند از :

  1. در صورتی که نیاز باشد بیمار به صورت مداوم  ( حتی خارج از منزل) از کپسول اکسیژن استفاده کند، بهتر است از کپسول های اکسیژن  همراه که مخزن آن دو لیتری است استفاده کند.
  2. کوهنوردان نیز گاها نیاز به استفاده از کپسول ها اکسیژن دارند تا بتوانند اکسیژن خالص استنشاق کنند، این افراد نیز می توانند از کپسول اکسیژن همراه دو لیتری استفاده کنند.
  3. کپسول اکسیژن برای احیای بیماران تنفسی در منزل وئ یا در مکان های عمومی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که عموما 5 لیتری هستند.
  4. کپسول اکسیژن خانگی در مصارف دیگری مانند غواصی نیز کاربرد دارد. عموما از نوع 5 لیتری آن برای غواصی استفاده می کنند.
  5. کپسول اکسیژن برای استفاده بیمارانی که دچار کمبود اکسیژن نیز شده اند، مورد استفاده قرار میگیرد. در این موارد بهتر است کپسول از بیشتر از هوای معمولی پر شده باشد. عموما این دسته از کپسول ها 10 لیتری هستند.

انواع کپسول اکسیژن خانگی

انواع کپسول اکسیژن خانگی

ما در این قسمت سعی می کنیم تا شما را با انواع کسپول های اکسیژن خانگی، برند های مختلف و مخزن های گوناگون آشنا کنیم. شما می توانید این موارد را مورد بررسی و مقایسه قرار دهید و در نهایت بهترین کپسول را خریداری کنید:

  • کپسول اکسیژن بهاران در سایز m

کپسول اکسیژن بهاران در مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. این کپسول، اکسیژن پزشکی با خلوص 99.5 درصد دارد و فشار آن 8 بار است.

ویژگی مهم این کپسول سبک و قابل حمل بودن آن است که برای مصارف خانگی، کوه نوردی، غار نوردی، دوچرخه سواری مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کپسول اکسیژن همراه 8 لیتری به همراه ماسک تنفسی

این مدل از کپسول اکسیژن، 8 لیتری است، و با اکسیژن طبیعی با خلوص 99 درصد پر شده است. ای کپسول اکسیژن نیز قابل حمل، سبک است.

  • کپسول اکسیژن وکتو مدل  AC2

برند وکتو در بین برند های کپسول اکسیژن خانگی، جر بهترین و با کیفیت ترین آنهاست. همچنین می توانیم بگوییم یکی از بزرگ ترین مجموعه های تولید تجهیزات پزشکی با سابقه طولانی است.

کپسول اکسیژن وکتو مدل AC2 از جنس آلومینیومی و با مخزن دو لیتری است. عموما از این کپسول برای مصارف بیمار های تنفسی در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است که این کپسول ها برای کوهنوردان نیز مناسب است.

  • کپسول اکسیژن مکسی مدل  AC10

کپسول اکسیژن مدل  AC10 از برند مکسی نیز یکی از پرکاربرد ترین کپسول های اکسیژن در مصارف خانگی است. عموما از این کپسول که حجم آن 10 لیتر است و در ابعاد 18*18*80 سانتی تولید می شوند برای اکسیژن رسانی به بیماران در مواقع ضروری استفاده می شود.

  • کپسول اکسیژن آلومینیومی مکسی مدل همراه

این مدل از کپسول اکسیژن به صورت همراه است و از جنس آلومینیوم ساخته شده است. همراه این کپسول به شما آچار و رابط شارژ داده می شود. همچنین می توانیم بگوییم به خاطر وزن سبک این کپسول، یکی از بهترین کپسول ها برای همراه داشتن بیمار است.

  • کپسول اکسیژن مدل AL

کپسول AL از جنس پلاسیک است و حجم آن 10 لیتر می باشد. البته باید بگوییم که جنس بدنه آن آهنی است. این کپسول توانایی اکسیژن رسانی را بین 90 تا 120 دقیقه به صورت مداوم دارد.

  • کپسول آلومینومی وکتو مدل 2lit

کپسول وکتو مدل 2lit با حجم 2 لیتر برای استفاده به صورت همراه و یا در منزل یکی از انتخاب های مناسب بیماران تنفسی است.

جنس آن آلومینیوم است و شامل مانومتر، نازل اکسیژن  و راب و آچار شارژ است. این کپسول نیز برای استفاده کوهنوردان مناسب می باشد.

ما در این قسمت سعی کردیم تا پر کاربرد ترین کپسول های اکسیژن را مورد بررسی قرار دهیم، اما کپسول های اکسیژن بسیار زیاد دیگری نیز تولید می شوند که می توانید آن ها را نیز مورد بررسی قرار دهید و یکی از آنها را که مناسب ترین برای استفاده ی شماست انتخاب کنید.

انواع حجم کپسول اکسیژن 

انواع حجم کپسول اکسیژن خانگی

کپسول های اکسیژن خانگی از نظر لیتر نیز متفاوت هستند. بر اساس مورد مصرفتان و مدت زمانی که نیاز به مصرف کپسول اکسیژن دارید، می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید:

  • کپسول اکسیژن 10 لیتری

کپسول های اکسیژن 10 لیتری برای بیمارانی که 5 الی 15 دقیقه نیاز دارند تا اکسیژن دریافت کنند مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی کپسول های 10 لیتری حدودا بین 90 تا 120 دقیقه اکسیژن تامین می کنند. البته می توانید بعد از خالی شدن کپسول، به مراکز شارژ اکسیژن مراجعه نمایید و کپسولتان را شارژ نمایید.

  • کپسول اکسیژن 5 لیتری

این کپسول برای افرادی مناسب تر است که مدت زمان بیشتری ار در بیرون از منزل هستند و به ذخیره گاز اکسیژن بیشتری نیاز دارند.

در صورتی که به صورت شبانه روزی به اکسیژن نیاز دارید پیشنهاد ما به شما استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز است.

این کپسول اکسیژن حدودا بین 30 الی 50 دقیقه اکسیژن مورد نیاز شما را تامین می کند.

  • کپسول اکسیژن 20 لیتری

در صورتی که شما به مدت زمان 6 الی 7 ساعت نیاز به استفاده از اکسیژن دارید، بهترین کپسول اکسیژن برای شما استفاده از کپسول های 20 لیتری است.

  • کپسول اکسیژن 2 یا 2.5 لیتری

این کپسول بهتر است بیشتر مورد استفاده افرادی قرار گیرد که دائما به اکسیژن کمکی نیاز دارند، چه در منزل چه در محیط بیرون از خانه.

همچنین این مدل از کپسول اکسیژن برای ورزشکاران و کوهنوردان نیز بسیار کاربردی می باشد.

نحوه استفاده از کپسول اکسیژن در منزل

نحوه استفاده از کپسول اکسیژن در منزل
  1. در ابتدا نیاز است تا مانومتر را ( درصورتی که کپسول شما مانومتر دارد) روی کپسول نصب کنید. در هنگام نصب کردن مانومتر باید دقت کنید که واشر مخصوص آن در جای خود قرار گیرد.
  2. در وهله دوم نیاز است تا درون لیوان مرطو کننده کپسول اکسیژن، آب مقطر و یا آب جوشیده سرد شده بریزید.
  3. در وهله سوم باید ماسک مخصوص را در محل تعبیه شده نصب کنید.
  4. در مرحله آخر ماسک را روی صورت بیمار قرار دهید، شیر کپسول را باز کنید و به وسیله پیچ تعبیه شده، میزان اکسیژن خروجی را تنظیم کنید.

نکات مهم در نگهداری:

نکات مهم در نگهداری از کپسول اکسیژن
  • به یاد داشته باشید کپسول های اکسیژن قابل اشتعال و انفجار هستند در نتیجه دقت کنید تا، هرگز روغن، مواد ضد عفونی کننده دارای گلیسیرین به محل اتصال شیر کپسول برخورد نکند.
  • کپسول اکسیژن را همیشه پر و آماده استفاده نگه دارید.
  • کپسول اکسیژن را دور از نور مستقیم آفتاب و حرارت قرار دهید.
  • در صورتی که از کپسول های بزرگ استفاده می کنید برای جابه جایی آن را روی پایه چرخدار قرار دهید و یا به صورت دورانی آن را حرکت دهید
  • برای تعویض کرد کپسول اکسیژن از آچار مخصوص آن استفاده کنید.
  • در صورتی که ترک یا شکافی در بدنه کپسول مشاهده کردی سریعا به مراکز مرتبط با کپسول های اکسیژن مراجعه کنید.
  • در نزدیکی کپسول اکسیژن، از سیگار استفاده نکنید.
  • کپسول اکسیژنتان را دور از اجاق گاز، پلوپز، شعله های گاز و به صورت کلی وسایل الکترونیکی قرار دهید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط