درمان طب
درمان طب

فرق بین کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی چیست؟

اکسیژن برای تنفس و عملکرد صحیح بدن انسان بسیار مهم است. اگر به اندازه کافی در خون وجود نداشته باشد عملکرد قسمت های مختلف بدن به ویژه مغز مختل می شود. بنابراین در مواردی، برای جبران کمبود اکسیژن و حفظ سلامت بدن، باید اکسیژن خارجی دریافت کنیم.

شاید تعجب کنید که بدانید بیش از یک نوع اکسیژن در دسترس است: کپسول اکسیژن پزشکی و اکسیژن صنعتی. هریک از آنها کاربردهای بسیار متفاوتی دارند. با افزایش استفاده از کپسول اکسیژن پزشکی به دلیل COVID-19، اکنون زمان مناسبی برای تجدید نظر در تفاوت بین این دو است.

در حالی که این دو نوع گاز اغلب به یک شکل تولید می شوند و می توانند از یک منبع تهیه شوند؛ اما هنوز کاربردهای متفاوتی دارند. اکسیژن پزشکی برای کمک به حفظ سطح اکسیژن خون مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که اکسیژن صنعتی برای پشتیبانی از عملکردهای صنعتی استفاده می شود.

اما بزرگترین تفاوت در نحوه تنظیم کپسول  اکسیژن پزشکی و صنعتی است. FDA اکسیژن پزشکی را مانند هر نوع دارویی دیگر، با پارامترها و شرایط خاصی، به شدت تنظیم می کند. با این حال، اکسیژن صنعتی به شدت تنظیم نشده است، به این معنی که ممکن است سطحی از آلودگی در مخزن وجود داشته باشد. گفته می شود، اکسیژن صنعتی هرگز نباید برای اهداف پزشکی استفاده شود.

کپسول اکسیژن پزشکی چیست؟

اکسیژن پزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسیژن یک داروی ضروری است. متخصصان مراقبت های بهداشتی از اکسیژن برای درمان بیماری های تنفسی مانند COVID-19 و ذات الریه استفاده می کنند. اکسیژن برای جراحی نیز ضروری است. گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان، زنان باردار و نوزادان به طور منظم به اکسیژن نیاز دارند.

 کپسول اکسیژن پزشکی برای درمان های پزشکی استفاده می شود و به منظور استفاده در بدن انسان توسعه یافته است. سیلندرهای اکسیژن پزشکی حاوی خلوص بالای گاز اکسیژن هستند. به دلیل جلوگیری از آلودگی در سیلندر، استفاده از هیچ نوع گاز دیگری مجاز نیست. الزامات و قوانینی برای استفاده از کپسول اکسیژن پزشکی وجود دارد، از جمله الزام فرد به داشتن نسخه برای سفارش اکسیژن پزشکی.

کپسول اکسیژن پزشکی معمولاً در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها و کلینیک ها تجویز می شود. این دارو در حین بیهوشی، احیای کمک های اولیه در مواقع ضروری، حمایت از بیمارانی که به تنهایی نمی توانند تنفس کنند و اکسیژن درمانی استفاده می شود. ورزشکاران نیز در شرایط خاص مانند ارتفاع زیاد و تمرین، از کپسول اکسیژن پزشکی استفاده می کنند.

قوانین FDA برای کپسول اکسیژن پزشکی

الزامات FDA برای اکسیژن پزشکی

دستگاه اکسیژن پزشکی نیاز به نسخه دارد زیرا سازمان غذا و داروی ایالات متحده میزان اکسیژن پزشکی را تنظیم می کند. FDA می خواهد ایمنی و سلامت کاربر را تضمین کند و بیماران درصد مناسبی از اکسیژن را برای نیازهای خود دریافت کنند. از آنجا که افراد بنا به شرایط خاص پزشکی خود، به مقادیر متفاوتی از اکسیژن پزشکی نیاز دارند، یک راه حل واحد برای همه وجود ندارد. به همین دلیل بیماران ملزم به مراجعه به پزشک خود و دریافت نسخه برای استفاده از اکسیژن پزشکی هستند.

FDA همچنین ملزم کرده است که سیلندرهای اکسیژن پزشکی فاقد هرگونه آلودگی باشند. دستورالعمل هایی برای نگهداری سیلندرها وجود دارد تا بررسی شود که این سیلندرها فقط برای دستگاه کپسول اکسیژن پزشکی استفاده می شوند. سیلندرهایی که قبلاً برای اهداف دیگر استفاده شده اند، برای اکسیژن پزشکی استفاده نمی شوند مگر اینکه سیلندرها تخلیه و کاملاً تمیز شوند. این مساله فاکتور مهمی در تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی به حساب می آید.

کپسول اکسیژن صنعتی چه کاربردی دارد؟

اکسیژن صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسیژن صنعتی در کارخانه های صنعتی برای مواردی مثل احتراق، اکسیداسیون، برش فلزات و واکنش های شیمیایی استفاده می شود. سطح خلوص گاز اکسیژن صنعتی برای استفاده انسان مناسب نیست و ممکن است ناخالصی هایی از تجهیزات کثیف یا انبارهای صنعتی در آن وجود داشته باشد که می تواند افراد را بیمار کند. طبق مقررات دقیق FDA، اکسیژن صنعتی بهتر است به محیط های صنعتی واگذار شود.

شما می توانیدانواع کپسول اکسیژن را درفروشگاههای سراسر ایران در سایت درمان طب پیدا کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط