درمان طب
درمان طب

علت رنگ سفید روپوش پزشکان چیست؟

روپوش سفید و یا لباس آزمایشگاهی پزشکی توسط کارکنان درمانی پوشیده می شود و معمولا از پارچه های کتان ، پنبه، پلی استر و یا ترکیبی از این پارچه ها برای دوخت آن ها استفاده می شود. دلیل استفاده از این جنس ها قابلیت شست و شو در دمای بالا مثل تترون که  قابلیت اتو آسان و همچنین به دلیل رنگ روشن تمیز و یا کثیف بودن روپوش به آسانی قابل تشخیص است.

تاریخچه

تاریخچه رنگ روپوش پزشکان

تا اواسط قرن نوزدهم فقط دانشمدان آزمایشگاه از این لباس فرم استفاده می کردند و معتقد بودند پزشکان اجازه ی استفاده ندارند چرا که تمام تشخیص ها آنان بدون تلاش های آزمایشگاه بدون فایده بوده و تاثیری در حال بیمار نخواهد داشت اما با گذر زمان در دو گروه متوجه شدند پژوهش های هر دو شاخه در کنار هم معنا پسدا می کند و با حل شدن این اختلافات پزشکان نیز شروع به پوشیدن روپوش های سفید کردند. دلیل انتخاب این رنگ و مدل احساس پاکیزگی و نظافتی بود که منتقل می کرد. این لباس فرم تنها مختص پزشکان نیست و در کشورهایی مثل آرژانتین، اوروگوئه، موزامبیک و تونس معلمان و دانش آموزان برای حفاظت از لباس های خود در برابر گچ در محیط مدرسه از این فرم ها استفاده می کنند.

کت سفید امروز از سال ۱۸۰۰ توسط کادر درمانی استفاده می شود این کت طراحی یکسان و استانداری در کل جهان دارد که شامل آستین های بلند و قد تا زانو است .

روانشناسی رنگ روپوش 

روانشناسی رنگ روپوش پزشکان

تحقیقات سال های اخیر نشان داده بیماران ترجیح می دهند پزشکشان از کت سفید استفاده کنند دلیل این انتخاب اعتماد بیشتر مردم به ظاهر قدیمی پزشکان است اما اکثر کادر درمانی پوشیدن اسکراب ها را ترجیح می دهند.

بررسی های انجام شده در انگلستان نشان می دهد زمانی که پزشک با روپوش سفید فشار خون بیمار را اندازه می گیرد ، فشار کاهش قابل توجه ی پیدا می کند چرا که بیمار احساس اعتماد، اطمینان و آرامش دارد. همچنین طی تحقیقات صورت گرفته تاثیر طرح و رنگ روپوش پزشکی بر کودکان بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل پزشکان کودکان در بسیار از مواقع از روپوش های رنگی یا طرح دار استفاده می کنند.

از آغاز سال ۲۰۰۷ سازمان سلامت انگلیتان شروع به ممنون کردن استفاده از این کت های سفید برای پزشکان کرد آخرین پژوهش های این سازمان نشان داد لباس هایی با آستین های بلند نرخ سرایت بیماری و عفونت را بالا می برد و همینطور لکه های خون و آلودگی به طور کامل از لباس پاک نمی شود که همین موضوع به تنهایی احتمال انتقال بیماری را بسیار افزایش می دهد.

این تصمیم  در سال ۲۰۰۹ و دو سال پس از انگلستان در آمریکا گرفته شد ، پس از بررسی های سازمان جهانی و انجام آزمایشان بسیار بر روی کادر درمانی معلوم شد در یک دوره هشت ساعته در بیمارستان روپوش های سفید دو برابر بیشتر از اسکراب ها آلودگی ، عفونت و بیماری ها را جذب کرده و انتقال می دهند به همین منظور از سال ۲۰۱۱ به طور تقریبی تمامی کادر درمان شروع به استفاده از اسکراب ها کردند.

این روپوش به منظور القا حس توانمندی و علم استفاده می شود و ابتدای آغاز دوره کارآموزی بالینی در طی یک جشن به دانشجویان رشته پزشکی که امکان این را دارند بعد از فارغ التحصیلی روپوش سفید بپوشند تقدیم می شود. روپوش مورد استفاده بانوان و آقایان  تفاوت هایی دارند که شامل موارد زیر است .

  • دکمه های روپوش بانوان از سمت چپ و برای آقایان از سمت راست بسته می شود.
  • نوار پشتی لباس برای خانم ها عرض بیشتری دارد اما از لحاظ طولی کوتاه تر است ، این آیتم در لباس مردانه عرض کمتر و طول بیشتری دارد .
  • قد روپوش های زنانه معمولا کوتاهتر است و می توان در آنها از مدل های سر آستین متفاوت استفاده کرد.

استاندارد رنگ روپوش پزشکان:

استاندارد رنگ روپوش پزشکان در جهان

با اینکه استفاده از این روپوش ها توسط سازمان های جهانی منع شده است هنوز تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران در محیط های درمانی از این لباس های فرم استفاده می کنند سازمان های بهداشتی امیدوارند با گذر زمان اسکراب ها به طور کامل جایگزین این روپوش های سفید شوند تا از انتقال بیماری و تهدید سلامت پزشکان و بیماران جلوگیری شود.  اما نمی توان نادیده گرفت که با احساسی که بیماران و حتی خود کادر بیمارستانی به این فرم ها دارند این تغییر زمان زیادی احتیاج دارد.

همچنین اگر دوست دارید با رنگ لباس های بیمارستانی آشنا شوید توصیه می کنیم حتما مقاله مربوط به آن را در سایت درمان طب مطالعه فرمایید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط