درمان طب
درمان طب

علت سردرد چشمی؛ آیا چشم ها باعث سردرد می شوند؟

سردرد دلایل مختلفی دارد،  که می تواند نشان دهنده بیماری و یا ضعف چشمی باشد. متاسفانه امروزه هم یکی از مشکلات رایج در مورد چشم، دردهای مربوط به این ناحیه از صورت می باشد که اگر در مورد آن پیگیری و درمان جدی صورت نگیرد ممکن است منجر به عوارضی از جمله ضعف و نابینایی شود.

بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به علت های سر درد و چشم درد پرداخته و علت های بروز آن را شرح دهیم. همینطور درمان و راهکارهای آن را بعد از بررسی علت ها و ریشه این بیماری توضیح می دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

دلایل سردرد چشمی

دلایل سردرد چشمی
دلایل سردرد چشمی

برای بررسی دلایل سردرد چشمی پزشک چند سوال مهم  را در این زمینه از فرد می پرسد.  پاسخ به این سوالات می تواند دلایل سردرد چشمی را تا حدود زیادی مشخص کند.

سوالاتی از قبیل سن و جنس بیمار، محل دقیق سردرد،  خواب شبانه و چگونگی نوع درد، فشار خون، سابقه خانوادگی و غیره که می تواند به پزشک در تشخیص علت سردرد و چشم درد کمک کند.

به عنوان مثال اگر فرد بیمار خانمی در حدود بیست تا پنجاه سال باشد،  به دلیل جنسیت و تغییرات هورمونی که در بدن خانم ها به دلیل بارداری و سایر مواردی چون قاعدگی و غیره پیش می آید،  ممکن است سردرد و چشم درد یکی از دلایلش میگرن باشد.

همینطور اگر نوع ضربان درد، مبهم یا فشار دهنده نشان می دهد که علت سردرد آیا مربوط به چشم است یا اینکه به دلیل فشارهایی ناشی از استرس و یا اعصاب به وجود آمده باشد. برخی از افراد سابقه سردردهای میگرنی وراثتی دارند که می تواند سردردهای چشمی را در فرد ایجاد کند.

التهابات چشمی و تاری دید و قرمزی از دلایل دیگر این سردردها می باشد. چنانچه سردرد با علائم عصبی همراه بوده نشان دهنده التهابات عصبی و مشکلات مربوط به سیستم مغز و اعصاب است که چشم را نیز درگیر می کند.

شدت درد نیز می تواند در تشخیص دلایل سردردهای چشمی به پزشک کمک کند. همینطور علائمی همچون سردردهای تکرار شونده و میزان و شدت درد از مواردی هستند که دلایل سردردهای چشمی را مشخص می کند.

به طور کلی می توان سردردهایی که باعث ایجاد علائم چشمی و دلایل مهم چشم درد هستند را در چند مورد مهم از جمله انواع میگرن ( میگرن کلاسیک، میگرن چشمی، میگرن شبکیه و غیره )، سردردهای تنشی،  سردردهای خوشه ای، التهاب شریان گیجگاهی،  تومورهای مغزی، خشکی چشم، خونریزی مغزی و بیماری های قرنیه و التهاب عصب بینایی، مننژیت، زونای چشمی و التهاب داخلی چشم خلاصه کرده و شرح داد.

کدام علت های چشمی باعث سردرد می شوند؟

کدام علت های چشمی باعث سردرد می شوند؟
کدام علت های چشمی باعث سردرد می شوند؟

از مهم ترین علت های چشمی که منجر به سردرد می شوند، موارد زیر می باشند که به طور خلاصه هر یک از آنها را توضیح می دهیم.

  • التهاب عصب بینایی

التهاب عصب بینایی
التهاب عصب بینایی

این بیماری با تاری چشم همراه است. همچنین درد پشت چشم و سردرد از علائم این بیماری می باشد. فردی که دچار التهاب عصب بینایی است با حرکات چشمی دردش بیشتر می شود  و بینایی اش به حداقل می رسد. با دیدن این علائم بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید،  زیرا احتمال خطر نابینایی و سایر عوارض در این بیماری بسیار زیاد است.

  • عیوب انکساری چشم

عیوب انکساری چشم
عیوب انکساری چشم

در دو دهه اخیر شایع ترین عمل های جراحی مربوط به عیوب انکساری چشم هستند.  آستیگماتیسم،  پیر چشمی و دوربینی و نزدیک بینی از علت های شایع سردرد می باشند.

عدسی و قرنیه چشم برای فوکوس تصاویر بر روی شبکیه با هم همکاری می کنند، که در مواردی بین این دو ناهماهنگی ایجاد می شود و عضلات چشم مجبور شده فشار بیشتری که حاصل کار زیاد هست را تحمل کند. در نتیجه سردرد،  درد چشم و خستگی و تاری چشم را به همراه دارد.

امروزه تمام جراحی های اصلاحی چشم در قرنیه و برای تغییر فرم و انحنای قرنیه می باشد.  به طوری که نور پس از عبور از قرنیه به درستی بر روی شبکیه متمرکز شود.

عیوب انکساری چشم به دلیل مطالعه طولانی و یا کارهای دقیق و استفاده بیش از حد از موبایل و کامپیوتر به وجود می آید.  البته این عارضه که باعث ایجاد سردرد در فرد می گردد،  با استراحت کافی و یا تجویز عینک مناسب و یا لنز تماسی بهبود می یابد.

همچنین در مواقعی که فرد عارضه عیوب انکساری را ندارد ولی به خاطر کار زیاد با موبایل و یا کامپیوتر و یا کارهای دقیقی مانند خیاطی دچار سردرد می شود. در مواردی دیگر اگر نمره عینک یا فاصله کانونی عینک مناسب نباشد،  فرد دچار سردرد می گردد.

در برخی موارد نیز چنانچه قدرت عضلات تقارب که به اصطلاح به آن کونورژنس هم می گویند،  کافی نباشد،  به چشم فشار وارد می شود.  زیرا که تمرکز چشم بر روی یک نقطه به صورت لحظه ای قطع می گردد،  و برای تمرکز مکرر نیاز به فشار و قدرت بیشتری است،  که همین موضوع عارضه هایی همچون خستگی و سردرد را به همراه دارد.

سردرد ممکن است عوارضی چون انحراف چشم،  دوربینی و افتادگی پلک را نیز در بر داشته باشد.

  • گلوکوم یا آب سیاه

گلوکوم یا آب سیاه
گلوکوم یا آب سیاه

این بیماری باعث إسیب به عصب بینایی و در نتیجه کوری می شود. این بیماری در ابتدا علائم خاصی ندارد.  اما با مرور زمان و در صورت اقدام نکردن فرد بیمار اشیایی که که در کنار قرار گرفته را به خوبی نمی بیند و باید از گوشه چشم به آنها نگاه کند. در واقع در این بیماری فرد دید کناری خود را از دست می دهد.

علائم دیگر این بیماری قرمزی چشم،  تهوع و استفراغ،  درد چشم می باشد،  که با تشخیص و درمان به موقع می توان مانع آسیب عصب بینایی و جلوگیری از نابینایی شد.

لازم به ذکر است که ده درصد افرادی که دچار گلوکوم یا آب سیاه هستند،  در اطراف ناحیه چشم و سر دچار درد بوده و نود درصد بدون درد می باشند.

  • سردرد استفراقی

سردرد استفراقی
سردرد استفراقی

بعضی از عارضه های چشمی از جمله ضعف چشم هستند که موجب ایجاد سردرد و استفراغ می شوند،  که بعد از استراحت کافی این حالت برطرف می شود. دلایل ایجاد سردردهای استفراغی زیاد هستند،  از جمله مهم ترین علت ها،  حساسیت به نور و آفتاب،  آنفولانزا،  سرماخوردگی،  آبریزش چشمی، حساسیت های غذایی و بارداری،  تجمع کافئین،  نیکوتین و الکل در بدن و کم آب شدن بدن می باشند.

  • سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای
سردرد خوشه ای

این سردردها در چند بار در روز رخ می دهند.  مدت زمان محدودی ادامه یافته و سپس تمام می شوند،  حملات دردهای خوشه ای بسیار شدید است و می تواند به مدت چند روز،  چند هفته و یا حتی چند ماه نیز ادامه داشته باشد.

بیشتر افراد سیگاری و یا افراد معتاد به الکل دچار این گونه سردردها هستند.  همچنین ژنتیک،  جنس،  تبار قومی نیز در بروز این سردردها موثر می باشند.

سردردهای خوشه ای از لحاظ ماهیت و روند درمان با میگرن متفاوت هستند.  سردردهای میگرنی همراه با اختلالات بینایی بوده و تا 72 ساعت نیز طول می کشد. اما در سردردهای خوشه ای حملات درد به طور ناگهانی شروع شده و در مدت زمان کوتاه تری نیز پایان می یابد.

همینطور سردرد خوشه ای معمولا یک طرف سر را درگیر کرده و چشمی که در طرف درد قرار دادند دچار آبریزش می شود. بر خلاف میگرن برای  بهبود سردرد خوشه ای نباید فرد دراز بکشد.

  • التهاب و عفونت های چشم

التهاب و عفونت های چشم
التهاب و عفونت های چشم

عفونت های چشمی وقتی رخ می دهد که میکروارگانیسم های مضر به چشم و اطراف آن حمله کنند.  از علائم عفونت چشم قرمزی،  چشم درد،  ترشحات چشمی،  چشمان خیس،  خشکی،  حساسیت به نور،  چشم های متورم،  ورم دور چشم، خارش و تاری دید است.

قسمت های مختلف چشم از جمله عنبیه،  قرنیه،  اسکلرا،  و غیره چنانچه دچار عفونت شوند درد شدیدی گرفته که این درد همراه با قرمزی چشم و گاهی کاهش دید در فرد می باشد.

اگر از افرادی هستید که دچار سیاهی دور چشم هستید می توانید با مطالعه مقاله کوکتل رفع سیاهی دور چشم این مشکل را به راحتی حل نمایید.

  • سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی
سردردهای میگرنی

میگرن یکی از رایج ترین سردردهای عصبی است که با علائم عجیب در افراد مختلف شروع شده و یک طرف یا هر دو طرف سر را درگیر می کند.  همینطور ممکن است فرد به مدت چند ساعت و حتی چند روز به آن دچار شود.

میگرن چشمی نیز یکی از حالت های سردردهای میگرنی می باشد که اغلب یک نیمه سر را دچار حملات عصبی کرده و عضلات چشمی که در آن ناحیه قرار گرفته به دلیل انقباض به شدت درد می کند. به طوریکه چشم به سبب این نوع میگرن ممکن است دچار نقص و حداقل بینایی گردد.

همچنین به شما پیشنهاد میدهیم اگر دچار سردرد سمت چپ سر خود هستید حتما مقاله مربوط به آن را در سایت بیوتی سنتر مطالعه فرمایید.

موارد اورژانسی سردرد چشمی

موارد اورژانسی سردرد چشمی
موارد اورژانسی سردرد چشمی

مواردی وجود دارد که در صورت درد شدید چشمی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و نسبت به آن درمان های جدی را پیش بگیرید.

  • سردردهای مزمن
  • سردرد عود کننده
  • سردردی که ابتدای صبح فرد را از خواب بیدار کند
  • سردرد همراه با تهوع و استفراغ
  • سردردی که باعث اختلال در شنوایی، کاهش بینایی،  عدم ذائقه و غیره شود.
  • سردردی که با عطسه و سرفه یا حرکت سر تشدید گردد

درمان خانگی سردرد چشمی

درمان خانگی سردرد چشمی
درمان خانگی سردرد چشمی

روش هایی همچون ورزش روزانه،  پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده و یا مصرف الکل،  کاهش مصرف دخانیات و اجتناب یا محدود کردن مصرف کافئین می تواند در پیشگیری و روند بهبود این نوع سردرد تا حدود زیادی موثر باشد.

اما درمان های خانگی نیز وجود دارد که می تواند تا حدود زیادی درد ایجاد شده در ناحیه چشم را تسکین دهد که به طور فهرست وار به آنها اشاره می کنیم.

  • رایحه درمانی، مالیدن روغن نعناع و اسطوخودوس به پیشانی و ناحیه چشم و نیز بخور آنها ( گذاشتن چای کیسه ای نعناع بر روی پلک ها )
  • ماساژ بین دو ابرو در ناحیه چشم سوم به مدت چند دقیقه
  • خیساندن پاها در آب گرم
  • اعمال کمپرس آب سرد بر روی پیشانی و روی چشم
  • باز و بسته کردن دست ها در آب یخ
  • کمپرس داغ بر روی پیشانی و یا پشت گردن برای سردردهای تنشی
  • نوشیدن کافئین ( مصرف یک فنجان قهوه)
  • مصرف چای زنجبیل
  • بستن پیشانی و چشم با سر بند

این موارد می تواند به طور موقت درد را تسکین دهد.  اما چنانچه شدت درد زیاد باشد و علائم دیگری از جمله استفراغ و حالت تهوع به همراه درد ایجاد شود باید فورا به پزشک مراجعه نمود.

سردرد و چشم درد کرونا

سردرد و چشم درد کرونا
سردرد و چشم درد کرونا

یکی از علائم بیماری کرونا سردرد و چشم درد می باشد.  اما سردرد بدون علائم چشمی به طور حتم نمی تواند نشانه کرونا بوده و نشانه های دیگری همچون اسهال،  استفراغ،  سرفه های شدید و غیره برای تشخیص کرونا در فرد لازم است.

بنابراین سردرد ناشی از کرونا اغلب با نوعی از علائم چشمی ظاهر می شود. همچنین سردرد و علائم چشمی در کرونا همراه با نوعی بی قراری و بی حوصلگی است،  که می توان آن را از نشانه های بروز کرونا دانست.

کلام پایانی 

ما امروز در سایت بیوتی سنتر تلاش نمودیم تمامی موارد مهم و ضروری در ارتباط با علت سردرد چشمی؛ آیا چشم ها باعث سردرد می شوند؟ را برای شما عزیزان شرح دهیم، همچنین اگر در این رابطه سئوالی دارید حتما در قسمت نظرات سایت از ما بپرسید.

بیوتی سنتر مرکز آنلاین فروش انواع تجهیزات پزشکی، انواع البسه پزشکی و دستکش پزشکی و… می باشد که شما عزیزان می توانید از طریق همین سایت بهترین و با کیفیت ترین محصولات پزشکی را خریداری فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط