درمان طب
درمان طب

آی‎ یو دی (IUD) چیست و چه کارایی دارد؟

همیشه یکی از دغدغه های خانم ها، بارداری ناخواسته است؛ از همین رو اکثراً خانم ها به دنبال این هستند که راه های بارداری کم خطرتر و ایمن تر را بیابند. یکی از این روش ها استفاده از آی یو دی برای جلوگیری از بارداری است. در نوشته ای که پیش رو دارید، توضیح می دهیم آی‎ یو دی (IUD) چیست و چه کارایی دارد؟

آی‎ یو دی (IUD) چیست ؟

آی‎ یو دی (IUD) چیست ؟
آی‎ یو دی (IUD) چیست ؟

آی یو دی یا Intra Uterine Device که با نام اختصاری IUD شناخته می شود یکی از تجهیزات پزشکی می باشد که در رحم بانوان کار گذاشته می شود. این وسیله از یک میله که ظاهری شبیه حرف تی انگلیسی دارد (T)، تشکیل شده است و باعث تغییر عملکرد رحم شده و از تشکیل سلول تخم جلوگیری می کند. معمولاً این دستگاه را پزشک زنان در داخل رحم کار می گذارد و چنانچه تمایل به بارداری وجود داشته باشد، می توان آن را به راحتی خارج کرد.

انواع آی یو دی (IUD) و نحوه عملکرد هر یک چگونه است ؟

انواع آی یو دی (IUD) و نحوه عملکرد هر یک چگونه است ؟
انواع آی یو دی (IUD) و نحوه عملکرد هر یک چگونه است ؟

در حال حاضر دو نوع آی یو دی وجود دارد؛

  1. آی یو دی هورونی
  2. آی یو دی فلزی

آی یو دی هورمونی

همان طورکه از نام این نوع از آی یو دی ها مشخص است، در این دستگاه ها یک بخش هورمونی وجود دارد که از این بخش هورمون های جنسی خصوصاً پروژسترون ترشح می شود که باعث مخاطی شدن رحم و در نهایت ضخیم شدن بافت ورودی آن می شود که همین مسأله از ورود اسپرم ها به درون رحم جلوگیری می کند و در نتیجه اسپرم ها امکان آمیزش با تخمک را نخواهند داشت. هم چنین ترشح پروژسترون بالا در رحم باعث می شود جداره داخلی رحم نازک شود و اتصال سلول تخم به جداره رحم و لانه گزینی آن در بافت رحم با مشکل مواجه شود و در نتیجه بارداری اتفاق نیفتد.

آی یو دی فلزی

جنس این نوع از آی یو دی ها از فلز مس است، مس موجود در آی یو دی فلزی، یون های مس را در داخل رحم آزاد کرده و محیط رحم را برای ادامه حیات اسپرم ها نامناسب می کند و مانع حرکت آن ها و لقاح تخمک با اسپرم می شود و به این صورت از بارداری ناخواسته پیشگیری می کند.

مزایای استفاده از دستگاه آی یو دی (IUD)

مزایای استفاده از دستگاه آی یو دی (IUD)
مزایای استفاده از دستگاه آی یو دی (IUD)

طول عمر استفاده از آی یو دی بین 3 تا 10 سال است، بنابراین این روش پیشگیری از بارداری، در واقع یک روش نیمه دائمی محسوب می شود و مانند سایر روش ها که بلافاصله قبل یا بعد از رابطه جنسی باید مورد استفاده قرار گیرند، اختلال یا وقفه ای در رابطه جنسی ایجاد نمی کند.

هم چنین ریسک بارداری با استفاده از آی یو دی  به نسبت استفاده از کاندوم یا قرص های ضد بارداری بسیار کمتر است و مشکلاتی از قبیل کاهش لذت جنسی یا … که در استفاده از کاندوم ممکن است مترتب شود، وجود نخواهد داشت.

در صورتی که به عنوان یکی از روش های بارداری از قرص های ضد بارداری استفاده شود، همیشه این امکان وجود دارد که به هر دلیلی خوردن به موقع آن ها فراموش شود و رابطه جنسی صورت گرفته منجر به بارداری ناخواسته شود که با استفاده از آی یو دی امکان رخ دادن چنین چیزی وجود ندارد.

استفاده از آی یو دی هم چنین یک روش کاملاً برگشت پذیر است و هرگاه تمایل به بارداری وجود داشته باشد، به سادگی می توان با خارج کردن آن از رحم، اقدام به بارداری کرد و برخلاف قرص های ضد بارداری که مصرف طولانی مدت آن ها بارداری را برای مدتی به تأخیر می اندازند، چنین خطری در استفاده از آی یو دی وجود ندارد.

نحوه کارگذاشتن آی یو دی در رحم

نحوه کارگذاشتن آی یو دی در رحم
نحوه کارگذاشتن آی یو دی در رحم

کارگذاشتن آی یو دی در رحم باید توسط پزشک زنان انجام گیرد به این صورت که فرد متقاضی اول از همه از نظر امکان بارداری مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورتی که از عدم بارداری او اطمینان حاصل شد، پزشک زنان توسط دستگاهی، دهانه رحم را باز می کند و عمق رحم را اندازه می گیرد و سپس آی یو دی را به صورت جمع شده وارد رحم می کند و وقتی به قسمت T مانند رحم رسید آن را باز کرده و جای گذاری می کند. این پروسه نیاز به استفاده از هیچ داروی بی حسی ندارد و زمان زیادی نیز به طول نمی انجامد.

نکاتی که باید در مورد استفاده از آی یو دی بدانید

  • قراردادن آی یو دی در رحم معمولاً پروسه دردناکی نیست ولی ممکن است برخی از افراد در همان ساعات اولیه دردی مانند درد قاعدگی را تجربه کنند.
  • آی یو دی دارای یک نخ نازک است که از آن برای خارج کردن این دستگاه از داخل رحم استفاده می کنند که ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد.
  • استفاده از آی یو دی عوارض خاصی ندارد، فقط ممکن است فرد را برای چند روز نخست دچار دردهای شکمی یا لکه بینی کند که عموماً برطرف می شوند.
  • اگر از آی یو دی فلزی استفاده می کنید می توانید از همان روز نخست بدون نگرانی آمیزش کنید ولی اگر از آی یو دی های هورمونی استفاده می کنید، حداقل یک هفته باید زمان بدهید تا هورمون های جنسی ترشح شده و دیواره دهانه رحم ضخیم شود تا مانع از بارداری ناخواسته شما بشود.
  • استفاده از هر کدام از انواع آی یو دی ها هیچ تأثیری بر روابط جنسی یا افزایش و کاهش میل جنسی نمی گذارد، تنها ممکن است که نخ آی یو دی برای برخی خوشایند نباشد که در این صورت می توانید از پزشک زنان کمک بگیرید.
  • امکان بارداری درحین استفاده از آی یو دی بسیار کم است ولی بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر، از چکاپ های دوره ای غافل نشوید تا از جای گذاری صحیح آن مطمئن شوید.
سخن پایانی

استفاده از آی یو دی به عنوان یک روش نیمه دائمی، یکی از کم خطرترین و ایمن ترین روش های پیشگیری از بارداری ناخواسته است. دو نوع آی یو دی وجود دارد که مکانیسم عملکرد هر یک از آن ها متفاوت است ولی تأثیری یکسان بر جلوگیری از بارداری دارند. برای کارگذاشتن آی یو دی در رحم بهتر است از پزشک متخصص زنان کمک بگیرید.

بیوتی سنتر مرکز تولید و فروش آنلاین انواع تجهیزات پزشکی از جکله انواع دستکش پزشکی لاتکس ، روپوش پزشک و لباس بیمار و … می باشد که شما عزیزان می توانید بهترین قیمت ها را در سایت ما مشاهده فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط