درمان طب
درمان طب

آموکسی کلاو و کاربرد و عوارضی آن و قرص کوآموکسی کلاو چه زمان تجویز می شود؟

همه ما در زندگی بارها دچار بیماری های مختلف و عفونی شده ایم، خصوصاً در فصل سرما این بیماری های عفونی اغلب بیشتر می شوند و در پی آن مراجعه افراد به پزشک نیز افزایش می یابد. پزشکان معمولاً با در نظر گرفتن علائم بیماران از داروهای متفاوتی برای آن ها استفاده می کنند چراکه عفونت ها می توانند منشأ مختلف داشته باشند، یکی از داروهای رایجی که در سال های اخیر در نسخه بسیاری از پزشکان دیده می شود، قرص کوآموکسی کلاو است. اگر برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده است که از این دارو استفاده کنید، بهتر است اطلاعات بیشتری راجع به آن، نحوه مصرف آن، کاربرد آن و… داشته باشید. از این رو در این مقاله تصمیم داریم به معرفی این دارو بپردازیم و اطلاعات جامعی را به زبان ساده در اختیار مخاطبان قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

آموکسی کلاو 

آموکسی کلاو چیست؟

به طور کلی آموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک ترکیبی است که برای درمان عفونت های شایع باکتریایی استفاده می شود و معمولاً به صورت قرص و شربت عرضه می شود یا ممکن است به صورت محلول های قابل تزریق در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.

کوآموکسی کلاو مخلوطی از آموکسی سیلین، یک آنتی بیوتیک از گروه پنی سیلین ها، با اسید کلاوولانیک است؛ اسید کلاوولانیک دارویی است که تأثیر آموکسی سیلین را بیشتر می کند. کوآموکسی کلاو معمولاً برای درمان عفونت های شایع مانند عفونت های ریوی، عفونت های سینوسی، عفونت های پوستی و عفونت های ادراری (UTIs) استفاده می شود، خصوصاً زمانی که این عوامل توسط باکتری های مقاوم به آموکسی سیلین ایجاد شوند.

اغلب اوقات کوآموکسی سیلین به صورت قرص و شربت تولید می شود و هم چنین ممکن است انواع تزریقی آن در بیمارستان تجویز شود.

بیوتی سنتر فروشگاه آنلاین انواع کالا و تجهیزات پزشکی در ایران با بهترین قیمت و بهترین کیفیت می باشد.

 کوآموکسی کلاو قرص چه کاربرد هایی دارد و چه زمانی تجویز می شود؟

قرص کوآموکسی کلاو چه کاربرد هایی دارد و چه زمانی تجویز می شود؟

کو آموکسی کلاو برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده می شود، مانند:

  1. عفونت های قفسه سینه، مانند برونشیت، ذات الریه و تشدید COPD
  2. عفونت های گوش، بینی یا گلو مانند اوتیت میانی، سینوزیت و لوزه
  3. عفونت های ادراری، التهاب مثانه و عفونت کلیه
  4. عفونت های پوستی و بافت نرم مانند سلولیت و همین طور عفونت های ناشی از گزش حیوانات
  5. آبسه های دندانی
  6. عفونت های استخوانی یا مفصلی مانند استئومیلیت
  7. عفونت های تناسلی از جمله عفونت های پس از زایمان یا سقط جنین
  8. عفونت های شکمی مانند پریتونیت

کوآموکسی کلاو هم چنین برای جلوگیری از عفونت های بعد از جراحی، به ویژه جراحی دستگاه گوارش، مجاری صفراوی، لگن، جراحی سر و گردن و بعد از قطع عضو تجویز می شود.

 قرص کوآموکسی کلاو و اثر بخشی آن چگونه است؟

اثر بخشی قرص کوآموکسی کلاو چگونه است؟

ترکیبات آموکسی سیلین موجود در کوآموکسی کلاو، توانایی باکتری ها را در تشکیل دیواره سلولی کاهش می دهد و این مسأله موجب می شود سوراخ هایی در دیواره های سلولی باکتری ظاهر شود که به از بین رفتن باکتری های عفونت زا منجر می شود. برخی از انواع باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک های نوع پنی سیلین مقاوم شده اند، زیرا توانایی تولید مواد شیمیایی دفاعی به نام بتا لاکتاماز را ایجاد کرده اند که مانع از فعالیت آنتی بیوتیک ها می شود. ترکیبات کلاولانیک اسید موجود در کوآموکسی کلاو یک مهار کننده بتا لاکتاماز است که از تولید این مواد شیمیایی توسط باکتری ها جلوگیری می کند؛ بنابراین دامنه باکتری هایی را که آموکسی سیلین می تواند از بین ببرد افزایش می دهد.

کوآموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک با طیف گسترده است، به این معنی که می تواند عفونت های ناشی از طیف گسترده ای از باکتری ها را درمان کند. با این حال، این دارو ویروس ها را از بین نمی برد و در درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و اکثر سرفه ها و گلودردها مؤثر نخواهد بود. کوآموکسی کلاو معمولاً برای درمان عفونت های ناشی از باکتری های مقاوم به آموکسی سیلین اختصاص داده می شود.

تاثیر کوآموکسی کلاو در سرماخوردگی

کوآموکسی کلاو و سرماخوردگی

همان طورکه گفتیم کوآموکسی کلاو برای درمان عفونت های باکتریایی و بیماری هایی که ناشی از باکتری هستند، سودمند است ولی در درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و انفولانزا کمک چندانی نمی توانند بکند.

اشخاصی که می توانند از کوآموکسی کلاو استفاده کنند و چه کسانی نمی توانند؟

چه کسانی می توانند از کوآموکسی کلاو استفاده کنند و چه کسانی نمی توانند؟

کوآموکسی کلاو برای بزرگسالان از جمله زنان باردار و شیرده و کودکان در هر سنی مناسب است. این دارو تقریباً برای همه مناسب است بجز:

  • افرادی که به پنی سیلین یا آنتی بیوتیک های سفالوسپورین حساسیت دارند.
  • افرادی که هنگام مصرف کو آموکسی کلاو یا سایر آنتی بیوتیک های نوع پنی سیلین در گذشته دچار مشکلات کبدی یا زردی شده اند.
  • افرادی که به هر یک از اجزای دارو حساسیت یا عدم تحمل دارند. برخی از سوسپانسیون های آموکسی کلاو ممکن است حاوی آسپارتام، منبع فنیل آلانین باشند، بنابراین ممکن است برای افرادی که دارای اختلال ارثی متابولیسم پروتئین به نام فنیل کتونوری هستند مناسب نباشد.
  • هم چنین بیهتر است برای برخی از افراد از دوز کمتر کوآموکسی کلاو استفاده شود از جمله کسانی که:
  • مشکلات کلیوی یا کبدی دارند.
  • سابقه آلرژی دارند.
  • افرادی که از آلوپورینول مصرف می کنند، کوآموکسی کلاو به احتمال زیاد باعث ایجاد بثورات پوستی در افرادی می شود که از این دارو استفاده می کنند.

 کوآموکسی کلاو 625

قرص کوآموکسی کلاو 625

کوآموکسی کلاو معمولاً به صورت قرص های 375 میلی گرمی یا 625 میلی گرمی مورد استفاده قرار می گیرد که اغلب فاصله استفاده از این قرص ها هر 8 ساعت یا به عبارتی دیگر 3 قرص در 24 ساعت است.

البته این میزان می تواند برای کودکان با توجه به وزن و سن آن ها کمتر باشد که باید با نظر پزشک متخصص تجویز شود.

عفونت دندان و آموکسی کلاو ها 

آموکسی کلاو ها برای عفونت دندان

بهتر است تا زمانی که نوع عفونت دندان مشخص نشده است، از مصرف هرگونه قرص آنتی بیوتیکی اجتناب کنید. با این حال استفاده از آموکسی کلاو برای عفونت دندان می تواند مفید باشد.

انواع گوناگون آموکسی کلاو برای عفونت دندانی وجود دارد که از کپسول آموکسی سیلین می توان به عنوان مهم ترین آن ها یاد کرد. این دارو معمولاً تأثیر مطلوبی بر عفونت های دندانی دارد با این حال باید زیر نظر پزشک مصرف شود. چنانچه این دارو برای درمان عفونت دندان تجویز شود هر 8 ساعت یک بار باید استفاده شود.

آموکسی سیلین را می توان به صورت کپسول یا شربت تهیه کرد. دوز مصرفی این دارو در سنین مختلف متفاوت است و برای کودکان و خردسالان معمولاً از شربت آموکسی سیلین استفاده می شود.

چنانچه می خواهید برای از بین بردن عفونت دندان از کوآموکسی کلاو استفاده کنید، حتماً باید 7 تا 10 روز مصرف آن را ادامه دهید. این دارو نیز ممکن است عوارضی مانند تهوع، استفراغ، اسهال ، خشکی دهان و زردی پوست را برای شما به همراه داشته باشد.

طول درمان قرص کوآموکسی کلاو 625 برای سینوزیت

دوره درمان قرص کوآموکسی کلاو 625 برای سینوزیت

بیماری سینوزیت معمولاً به وسیله ویروس ها ایجاد می شود و همان طور که گفتیم آنتی بیوتیک خاصی برای درمان ویروس ها در دسترس نیست ولی اگر عفونت ثانویه ناشی از ابتلا به ویروس، تشدید شود، استفاده از قرص کوآوکسی کلاو یکی از بهترین انتخاب ها است. این دارو با توجه به سن بیماری در دوزهای مختلف و با فواصل هر هشت ساعت یا هر 12 ساعت یک بار قابل تجویز است. این درمان با توجه به میزان عفونت از ده روز تا 14 روز باید ادامه یابد.

کودکان و استفاده از شربت کوآموکسی کلاو

شربت کوآموکسی کلاو برای کودکان

همان طورکه گفتیم کوآموکسی کلاو به صورت قرص یا سوسپانسیون در داروخانه ها در دسترس است و اغلب برای درمان عفونت های باکتریایی در تمام سنین زیر نظر پزشک استفاده می شود.

شربت یا سوسپانسیون کوآموکسی کلاو بیشتر برای کودکان که استفاده از قرص برای آن ها دشوار است، تجویز می شود. شربت کوآموکسی کلاو در کودکان هر 8 ساعت یک بار باید مصرف شود ولی میزان و دوز مصرفی آن با توجه به سن کودک و وزن آن متفاوت است و حتماً باید زیر نظر پزشک تجویز شود.

روش تهیه سوسپانسیون کوآموکسی کلاو

مراحل تهیه سوسپانسیون کوآموکسی کلاو

برای تهیه سوسپانسیون کوآموکسی کلاو حتماً باید از آب جوشیده سرد شده استفاده شود زیرا در غیر این صورت اثر آنتی بیوتیک آن از بین می رود. برای تهیه سوسپانسیون ابتدا شیشه دارو را تکان دهید تا پودر موجود در آن از هم باز شود، سپس تا خط نشان موجود بر روی شیشه، آب جوشیده سرد شده روی پودر بریزید و مجدداً آن را تکان دهید تا پودر در آب حل شود، سپس شیشه را به همان حالت به مدت نیم ساعت در جایی قرار دهید و سپس به محلول درون آن دقت کنید و اگر میزان آن از خط موجود روی شیشه پایین تر بود، باز هم کمی آب جوشیده سرد شده به آن اضافه کنید تا به میزان مورد نظر برسد. شربت را پس از هر بار مصرف درون یخچال قرار دهید. می توانید از این سوسپانسیون تا 14 روز پس از تهیه آن، استفاده کنید.

مقدار دوز مصرفی کوآموکسی کلاو 

دوز مصرفی کوآموکسی کلاو

دوز کوآموکسی کلاو تجویز شده و مدت زمان مصرف آن بستگی به نوع عفونت، سن بیمار، وزن و عملکرد کلیه او دارد. به یاد داشته باشید که بهترین دوز مصرفی، دستورالعملی است که پزشک به شما می گوید.

کوآموکسی کلاو معمولاً در فواصل هشت ساعته در روز مورد استفاده قرار می گیرد.

کوآموکسی کلاو را می توانید با معده خالی یا همراه غذا مصرف کنید ولی اگر معده شما با مصرف آن دچار عارضه شد، حتماً آن را به همراه غذا مصرف کنید.

سعی کنید در مدت زمان مصرف کوآموکسی کلاو، میزان زیادی آب بنوشید.

قرص های کوآموکسی کلاو باید به صورت کامل با مایعات بلعیده شوند.

قبل از مصرف شربت کوآموکسی کلاو حتماً شیشه آن را خوب تکان دهید و از قاشق مخصوصی که با شربت به شما داده می شود برای مصرف آن استفاده کنید. با توجه به میزان عفونت دوره درمان با کوآموکسی کلاو بین 5 تا 14 روز است.

عوارض جانبی کوآموکسی کلاو 

عوارض جانبی کوآموکسی کلاو

برخی از عوارض جانبی کوآموکسی کلاو بسیار شایع هستند و برخی دیگر از آن ها نادرند. موارد زیر برخی از عوارض جانبی است که ممکن است با مصرف کوآموکسی کلاو همراه باشد. فقط به این دلیل که یک عارضه جانبی در اینجا ذکر شده است به این معنی نیست که همه افرادی که از کوآموکسی کلاو استفاده می کنند این عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد. این دارو به طرق مختلف بر افراد تأثیر می گذارد.

عوارض جانبی شایع (بین 1 در 10 تا 1 در 100 نفر):

  • اسهال
  • احساس کسالت یا استفراغ
  • خشکی دهان

عوارض نادر (بیت 1 در 1000 تا 1 در 10000)

  • عکس العمل های آلرژیتیک. اگر دچار بثورات پوستی یا خارش، مشکلات تنفسی یا تورم صورت، گلو یا زبان شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • مشکلات کبدی مانند التهاب کبد (هپاتیت) یا زردی کلستاتیک در طول یا پس از درمان. در صورت مشاهده زردی چشم یا پوست هنگام مصرف کوآموکسیکلاو یا در چند هفته پس از اتمام درمان، به پزشک خود مراجعه کنید. این عوارض جانبی در افراد بالای 65 سال و در مردان شایع تر است.
  • التهاب روده بزرگ (کولیت شبه غشایی). در صورت بروز اسهال شدید، طولانی مدت یا خونی در طول یا بعد از دوره تجویز آموکسی کلاو، به پزشک خود اطلاع دهید. از داروهایی مانند لوپرامید برای جلوگیری از اسهال استفاده نکنید.
  • اختلال در تعداد گلبول های سفید یا پلاکت های خون
  • تغییر رنگ سطحی دندان در کودکان ، عمدتا با سوسپانسیون. معمولاً می توان با مسواک زدن آن را برطرف کرد.
  • تشکیل بلورهای آموکسی سیلین در ادرار (به احتمال زیاد در دوزهای بالا و در افرادی که ادرار آن ها کم است، دیده می شود.)
  • سرگیجه، سوء هاضمه و سردرد نیز از عوارض جانبی غیر معمول هستند.

تداخلات دارویی آموکسی کلاو با کدام داروها می باشد؟

در صورت مصرف هر گونه دارو از جمله داروهایی که بدون نسخه تهیه می کنید یا داروهای گیاهی، قبل از شروع درمان با کوآموکسی کلاو، به پزشک خود اطلاع دهید.

  1. هم چنین، قبل از مصرف هرگونه داروی جدید در هنگام مصرف کوآموکسی کلاو، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این ترکیب بی خطر است. به برخی نکات کلیدی که در ادامه آمده است، توجه کنید:
  2. مسکن ها : اگر نیاز به تسکین درد یا کاهش درجه حرارت بالا (تب) دارید، در صورت مصرف کوآموکسی کلاو، از داروهای ضد درد مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  3. داروهای ضد بارداری : کو آموکسی کلاو بر داروهای ضد بارداری هورمونی مانند قرص تأثیر نمی گذارد. با این حال، اگر هنگام مصرف این آنتی بیوتیک دچار استفراغ یا اسهال شدید، این امر به طور بالقوه می تواند تأثیر قرص ضدبارداری را در پیشگیری از حاملگی کاهش دهد.
  4. داروهای ضد انعقاد خون : کوآموکسی کلاو به ندرت ممکن است اثرات ضد لخته شدن خون وارفارین را تغییر دهد. اگر از هر دو دارو استفاده می کنید، ممکن است پزشک شما بخواهد برای پیشگیری از لخته شدن خون، آزمایش خون (INR) انجام دهید.
  5. واکسن ها : واکسن تیفوئید خوراکی (Vivotif) نباید حداقل سه روز پس از اتمام دوره درمان با کوآموکسی کلاو مصرف شود، زیرا آنتی بیوتیک می تواند این واکسن را کم اثر کند.
سخن پایانی
سخن پایانی
سخن پایانی

کوآموکسی کلاو برای درمان عفونت های باکتریایی سودمند است و در درمان بیمای هایی با منشأ ویروسی چندان قابل استفاده نیست. این دارو به واسطه ترکیباتی که دارد غشاء سلولی باکتری ها را تخریب می کند و به از بین بردن آن ها کمک می کند. از کوآموکسی کلاو اغلب در درمان عفونت های ریوی، عفونت های دندانی، سینوزیت، عفونت گوش و … استفاده می شود. این دارو به صورت قرص یا سوسپانسیون در داروخانه ها موجود است و با دوزهای مختلف اغلب هر هشت ساعت یک بار مصرف می شود.

در نهایت امیدواریم از مطالعه مقاله آموکسی کلاو چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟ قرص کوآموکسی کلاو چه زمان تجویز می شود در سایت درمان طب استفاده لازم را برده باشید، همچنین شما دوستان می توانید برای خرید انواع روپوش پزشکی، کپسول اکسیژن و دستکش لاتکس از طریق همین سایت اقدام به ثبت سفارش خود فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط