درمان طب
درمان طب

نحوه کار دستگاه پالس اکسیمتر (اکسیژن سنج)

اکسیژن در خون توسط هموگلوبین منتقل می شود. پالس اکسیمتر میزان اکسیژن هموگلوبین موجود در خون را اندازه گیری می کند. که اکسیژن اشباع نامیده می شود و یک درصد است (از ۱۰۰ درصد).

وقتی پالس اکسی متر به نوک انگشت بیمار متصل شد دو طول موج نوری را به انگشت فرد می فرستند، یکی برای بررسی ضربان نبض و دیگری برای اندازه گیری اکسیژن اشباع ، کل روند سریع و بدون درد است و در عرض چند ثانیه کامل می شود. سپس نتایج بر روی مانیتور دستگاه نمایش داده می شود.

از یک پالس اکسی متر می توان برای اندازه گیری اکسیژن خون و ضربان نبض در فرد استفاده کرد . به اکسیژن اشباع خون SpO2 نیز گفته می شود و قرائت SpO2 بالاتر از ۹۵٪ طبیعی تلقی می شود. خواندن SpO2 زیر ۹۲٪ نشانگر عدم وجود اکسیژن کافی در خون است و اگر سطح خونی اکسیژن کم شود می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی از جمله درد در قفسه سینه ، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب در شما شود.

انواع مدلهای دستگاه پالس اکسیمتر:

پالس اکسیمتر انگشتی:

پالس اکسی متر انگشتی دستگاهی است که نسبت هموگلوبین اکسیژن در خون در رگ های ضربان دار، به خصوص مویرگ انگشت و یا گوش را اندازه گیری می کند. این دستگاه قابل حمل برای استفاده در شرایطی که ممکن است به خواندن سریع اکسیژن اشباع خون نیاز باشد، بسیار ایده آل خواهد بود. از دستگاه های اکسی متری که دارای تشخیص نبض و اکسیژن اشباع خون هستند ، اغلب به عنوان SpO2 متر نیز نام برده می شود.

ماژول تشخیصی پالس اکسی متری

ماژول تشخیصی پالس اکسی متری به صورت بی سیم به MESI mTABLET متصل می شود که یک رابط کاربری بصری و برنامه های پیشرفته را فراهم می کند. ماژول تشخیصی این دستگاه  برای تعیین غیر تهاجمی اکسیژن اشباع واقعی در خون شریانی انسان (SpO2) و اندازه گیری فرکانس نبض فرد طراحی شده است. با استفاده از MESI SpO2MD می توان به برنامه های مختلف اندازه گیری پالس اکسی متری ، از جمله  آزمایش پیاده روی ۶ دقیقه ای دسترسی پیدا کرد .

دستگاه  اندازه گیری نبض دستی MD300M

استفاده از دستگاه  اندازه گیری نبض دستی (The MD300M Hand Held Pulse Oximeter) بسیار آسان است ، در عین حال پر از ویژگی هایی مختلف برای استفاده کننده می باشد. این دستگاه با یک نرم افزار بسیار قوی طراحی شده است که می تواند از طریق یک نگاه از SpO2 و Pulse Rate سلامت فرد را تجزیه و تحلیل کند . این دستگاه قابل حمل ، جمع و جور و قابل اطمینان است و کاملاً مناسب یک محیط بالینی ، استفاده در بیمارستان ، بخش های کمک های اولیه پزشکی یا استفاده در منازل برای افراد مبتلا به بیماری های خاص می باشد .

افراد مبتلا به بیماری های ریوی ممکن است سطح اکسیژن خون پایین تر از حد طبیعی را تجربه کنند  ، بنابراین در صورت وجود مشکلات سلامتی ، پالس اکسی متری می تواند تشخیص به موقعی داشته باشد.

هرچقدر ریه ها  آسیب دیدگی بیشتری داشته باشند ، احتمال وجود مشکل در جذب اکسیژن در فرد بیمار نیز بیشتر خواهد بود . از پالس اکسیمتری می توان برای اندازه گیری میزان آسیب دیدگی ریه های فرد نیز استفاده کرد. این آزمون را می توان به عنوان یک اندازه گیری نقطه ای انجام داد. همچنین از این دستگاه می توان برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون در یک دوره زمانی ، به عنوان مثال در هنگام ورزش ، یا پیاده روی و یا هنگام خواب استفاده کرد .

نکات مهم دراستفاده از پالس اکسیمتر:

لاک ناخن یا ناخن های مصنوعی می توانند نور ساطع شده از دستگاه را مسدود کرده و میزان دقت قرائت این دستگاه  را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین از شما خواسته خواهد شد که برای گرفتن نتیجه دقیق این موارد را  قبل از انجام آزمایش حتما رعایت کنید .

نتایج آزمایش پالس اکسی متری می تواند تحت تأثیر شرایط خاص پزشکی از جمله کم خونی و سندرم رینود نیز قرار گیرد ، اگر نگران این موضوع هستید ، قبل از این آزمایش با پزشک خود صحبت کنید.

نمایشگر دستگاه اکسی متر درصد اکسیژن در خون شما را نشان می دهد و برای کسی که سالم است ، میزان اشباع اکسیژن خون طبیعی در حدود ۹۵-۱۰۰٪ خواهد بود. اگر سطح اکسیژن زیر این میزان باشد ، می تواند نشان دهنده وجود مشکل در ریه های فرد باشد. افرادی که سطح اکسیژن خون کمی دارند ، ممکن است به اکسیژن اضافی یا درمان دیگری نیاز داشته باشند و متخصص مراقبت های بهداشتی در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.

آیا می توانم آزمایش پالس اکسی متری را در خانه انجام دهیم ؟

اکسی مترهای خانگی برای فروش در داروخانه ها و به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار گرفته اند. از این دستگاه ها می توان برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون استفاده کرد ، اما گاهی اوقات این دستگاه ها اندازه گیری های ضعیف یا نادرستی را نیز انجام می دهند . قبل از آزمایش در خانه یا خرید این دستگاه ، با متخصص بهداشت خود صحبت کنید.

مارک ها و قیمت خرید و فروش دستگاه پالس اکسیمتر

این دستگاه ها توسط شرکت های مختلف در سراسر دنیا تولید و با مارک های مختلف به بازار عرضه می شوند. بر این اساس قیمت های آنها نیز متفاوت است و شما می توانید بر اساس بودجه خودتان انواع آنها را از داروخانه و فروشگاه های لوازم و تجهیزات پزشکی خریداری نمایید.

شما می توانیدانواع دستگاه اکسیژن سنج را درفروشگاههای سراسر ایران در سایت درمان طب سرچ کنید.

منبع:.jahaneshimi.com

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *