درمان طب
درمان طب

نحوه کاردستگاه اکسیژن ساز چگونه است؟

دستگاه اکسیژن ساز وسیله ای است برای فراهم کردن اکسیژن مورد نیاز بیماران با زیاد کردن هوای محیط به اکسیژن خالص. هوایی که ما تنفس میکنیم فقط21درصد اکسیژن دارد. این دستگاه با فشرده کردن هوای داخل اتاق نیتروژن آن را از بین برده و اکسیژن بالای 95% در اختیار بیمار قرار می­دهد.

شما می توانیدانواع دستگاه اکسیژن ساز را درفروشگاههای سراسر ایران در سایت درمان طب پیدا کنید.

این مدل دستگاه ها توانسته اند به طور گسترده ای برای اکسِژن درمانی مخصوصا با توجه به این نکته که حضور اکسیژن مایع و اکسیژن فشار بالا بسیار خطرناک می­باشدمورد توجه قرارگیرند. اکسیژن ساز کاملا می­تواند جایگزین مناسبی برای کپسول اکسیژن باشد با این تفاوت که وابستگی بسیار زیادی به برق دارد. البته مدل هایی هم موجود است که با باطری کار می­کنند ولی توانایی خالص سازی پایین تری دارند.

چه زمان استفاده می­شود؟

به طور کلی بیمارانی که سطح اکسیژن خونشان از حالت عادی پایین تر است.  اکسیژن ساز زمانی مورد استقاده قرار میگیرد که بیمار برای بالابردن اکسیژن خون خود نیاز به اکسیژن اضافی داشته باشد. ساعات استفاده از دستگاه را تنها پزشک مشخص می­کند و این ساعات بین 1 الی 24 ساعت در روز می­تواند باشد. به عنوان یک توصیه جدی این مهم را باید توجه کرد که پس از تجویز پزشک به سرعت باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرد.

چگونه کار می کند؟

اکسیژن سازهوای اتاق را میگیرد، نیتروژن آن را از بین میبرد و اکسیژن طبی بالای 95 درصد به ما می­دهد.با از بین بردن نیتروژن ما می­توانیم بین 90-95% اکسیژن خالص داشته باشیم.

کارکرد در 4 مرحله ساده است:

1- هوای اتاق وارد دستگاه می­شود.

2-نیتروژن موجود در هوا یا جذب سططحی می­شود یا  از به دام می­افتد.

3- خروجی اکسیژن را بر حسب لیتر بر دقیقه تنظیم میتوان کرد.

4- اکسیژن با خلوص90-95% توسط ماسک یا نازل به بیمار انتقال داده می­شود.

انواع اکسیژن ساز

اکسیژن ساز ایستا یا خانگی

اکسیژن ساز ایستا که به اکسیژن ساز خانگی نیز معروف است مدلی می­باشد که تنها با برق شهری کار میکند. تمامی اکسیژن ساز های خانگی مانند کپسول اکسیژن جریان اکسیژن را به صورت پیوسته در اختیاز بیمار قرار می­دهند. این مدل دستگاه ها را بخاطر اینکه نمیتوان با خود حمل کرد و  نیازمند برق شهری می­باشد، دستگاه اکسِزن ساز خانگی می­نامند البته با وزنی در حدود 13 الی 28 کیلوگرم و با استفاده چرخ­هایی که شرکت­های تولید کننده برای این مدل دستگاه ها تعبیه کردند استفاده از این مدل دستگاه ها منزل بسیار مناسب می­باشد.

دستگاه اکسیژن ساز همراه

این مدل دستگاه ها بسیار شبیه دستگاه های خانگی می­باشند با این تفاوت که به جز برق شهری توانایی کارکرد با برق باطری را نیز دارند. بیشتر دستگاه های همراه به صورت پالسی اکسیژن رسانی می­کنند ولی مدل هایی مانند Respironics و oxygen plus هستند که به صورت پیوسته نیز اکسیژن رسانی می­کنند.

لوازم جانبی دستگاه اکسیژن ساز

لیوان مرطوب کننده

برای حذف نیتروژن از هوای اتاق ما مجبور به خشک کردن هوای محیط می­باشیم . این کار باعث می­شود اکسِزن خروجی نیزخشک باشد و از طرفی جذب اکسیژن مرطوب بسیار بیشتر از اکسِزن خشک می­باشد. اکسِژن خشک باعث خشکی در سیستم تنفسی و همچنین در طولانی مدت سبب آسیب به این سیستم می­شود لذا استفاده از مرطوب کننده بسیار الزامی می­باشد.

وسایل اکسیژن رسانی به بیمار

روش های متفاوتی برای اکسیزن رسانی از دستگاه به بیمار وجود دارد که نازل Cannula و ماسک صورتی معروف ترین آن ها می­ باشد

 

نازل کانولا

برای انتقال اکسیژن از دستگاه به سیستم تنفسی فرد استفاده می­شوذ. این وسیله از یک شیلنگ باریک سیلیکونی تشکیل شده است یک طرف آن به ذستگاه متصل است و طرف دیگر به دو بخش شده و در داخل حفره بینی قرار می­گیرد.

ماسک صورتی

ماسک ساده است که بر روی صورت بیمار قرارمیگیرد و دهان و بینی بیمار را داخل خود جای می­دهد .

 

خلاصه دستگاه اکسیژن ساز

  • اکسیژن ساز وسیله است که هوای اتاق را می­گیرد نیتروژن آن را حذف می­کند و اکسیژن طبی در اختیار بیمار قرار می­دهد.
  • بسیار باصرفه تر از سیلندرهای اکسِژن می­باشد.
  • این وسیله زمانی که بیمار میزان اکسیژن موجود در خون کمتری از حالت عادی دارد مورد استفاده قرار میگیرد.
  • دو مدل موجود است: خانگی و همراه
  • تولید کنندگان آن: Airsep، Devilbess، Inogen، Longfian، Yuwell و زیست تجهیز شریف
  • ماسک یا نازل کنار لیوان مرطوب کننده از جمله لوازم جانبی می­باشد که کنار دستگاه ازآن باید استفاده شود.
  • منبع:oxygenplus.ir
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *