درمان طب
درمان طب

درمان درد معده که به پشت کمر میزنه

همه ما بارها شده که به دلایلی معده دردهای شدیدی را تجربه کرده باشیم و در بسیاری از اوقات این معده دردها به پشت کمر می رسد و گاهی اوقات نیز افراد این دردرا با حملات قلبی اشتباه می گیرند.در ادامه قصد داریم به دلایل ایجاد معده دردهای کمری بپردازیم و نحوه ی مبارزه با این نوع معده درد و مسکن های این درد را به شما معرفی کنیم.

انواع بیماری های معدوی کدامند ؟

انواع بیماری های معدوی

همانطور که می دانید معده درد، یکی از شایع ترین دردهای گوارشی است که در همه ی سنین افراد آن را تجربه خواهند کرد. معمولا معده درد از خفیف تا شدید بروز می کند و در بسیاری از موارد به سایر ارگان های بدن مانند: شکم، پشت، گلو و پشت کمر می رسد. امروزه دردهای معده دلایل مختلفی داشته و در بسیاری از موارد خود به خودی تسکین می یابند. دردهای ایجاد شده در معده انواع متفاوتی دارند که عبارت اند از:

1-  گاستریت معده

یکی از رایج ترین بیماری های معده ، گاستریت معده است. این نوع معده درد معمولا به دلیل التهاب در سلول های پوشاننده دیواره معده ایجاد می شود. این عامل پس از مدتی موجب  از بین رفتن سلول های معده می شود و لازم است در صورت رخ دادن این بیماری سریعا به متخصص گوارش مراجعه کنید.

معمولا گاستریت به دلایل مختلفی همچون: هلیکوباکتر پیلوری، ترشح کنترل نشده اسید معده، مصرف برخی از داروها، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و برخی از ویروس ها و باکتری ها ایجاد می شود. این بیماری معمولا به صورت ورم و دردهایی پس از خوردن غذا ایجاد شده و معمولا در خود ناحیه معده بروز می کند.

2- زخم معده

دومین بیماری شایع گوارشی، درد ایجاد شده  ناشی از زخم معده است. معمولا زخم معده به دلایلی همچون:مصرف برخی از داروها، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، مصرف مکرر آسپرین و هلیکوباکتر درمان نشده ایجاد می شود. معمولا درد ناشی از زخم معده به پشت کمر بیمار سرایت می کند.

3- معده درد عصبی

همه ما بارها معده دردهای عصبی ای را تجربه کرده این. معمولا مشکلات روحی روانی و تنش های روحی منجر به تحریک شدید اعصاب سمپاتیک شده که این موضوع می تواند ترشحات لوله گوارش و حرکات آن را افزایش داده و موجب ایجاد دردهایی در ناحیه معده و پشت کمر بیمار شود.

4- ریفلاکس معده

یکی از مشکلات شایع و دردهای معده، درد ناشی از ریفلاکس معده یا به اصطلاح عامیانه، ترش کردن است. رفلاکس معده عارضه ای بسیار آزار دهنده است و معمولا به دلیل سبک زندگی ناصحیح، تغذیه نامناسب و رعایت نکردن فاصله صرف وعده های غذایی و استراحت ایجاد می شود. درد ناشی از ریفلاکس معده معمولا همراه با سوزش، تیر کشیدن جناغ سینه، ترش کردن، حالت تهوع و سنگینی سر دل و حتی کمردرد می باشد.

5- معده دردهای ویروسی

این نوع از درد معده به دلیل فعالیت برخی از ویروس های بیماری زا به نام آدنوویروس ها ایجاد می گردد. معده دردهای ویروسی در بیشتر موارد بدون نیاز به درمان های پزشکی برطرف شده و علائمی مانند دردهای قولنجی، اسهال، تهوع و استفراغ را به دنبال خواهد داشت.

6- مسمومیت غذایی عدم تحمل لاکتوز

در برخی از افراد باکتری های تجزیه کننده شیر و لبنیات در روده وجود نداشته و مصرف این نوع از مواد غذایی ایجاد دردهای معده ای خواهد نمود.

به چه دلایلی معده درد به کمر درد تبدیل می شود؟

به چه دلایلی معده درد به کمر درد تبدیل می شود
  • بارداری : یکی از از اصلی ترین علل ایجاد این نوع معده درد، بارداری علی الخصوص در ماه های آخر بارداری می باشد .
  • نفخ و مشکلات روده ای : معمولا نفخ معده و روده موجب ایجاد فشار بر روی این دو عضو می شود که این موضوع پس از مدتی می تواند موجب کمردردهای شدید شود.
  • استرس : همانطور که گفتیم، یکی از اصلی ترین علل ایجاد چنین معده دردهایی، مشکلات روحی و تنش های عصبی می باشد.
  • تروما : معمولا صدمات فیزیکی به ناحیه پشت کمر، می توانند منجر به ایجاد درد پشت و حتی معده دردهای شدید شوند.
  • تغییرات هورمونی : نوسانات و تغییرات هورمونی یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد کننده کرامپ ها و گرفتگی های عضلات کمر و اطراف معده هستند که معمولا در بارداری، در زمان قاعدگی و پس از زایمان در بین خانم ها ایجاد می شود.

معده دردهای کمری معمولا چگونه درمان می شوند؟

معده دردهای کمری معمولا چگونه درمان می شوند؟
  • استفاده از کیسه آب گرم برای تسکین معده درد

یکی از موثرترین و کم هزینه ترین روش های درمانی اکثر دردها علی الخصوص دردهای معده و کمر ناشی از اسپاسم و گرفتگی، استفاده از کمپرس آب گرم است. این روش تاثیر بسیار زیادی در دردهای ناشی از بیماری های معدوی علی الخصوص معده دردهای ویروسی به ویژه آنفولانزای معده دارد.

  • استفاده از دمنوش زنجبیل، بابونه و نعنا

مصرف دمنوش هایی با طبع گرم یکی از موثر ترین روش ها برای کاهش دردهای معده می باشد. استفاده از زنجبیل به علت دارا بودن خواص ضد التهاب فراوان در کاهش گاستریت و درد های معده علی الخصوص درد معده که به پشت کمر می زند، بسیار موثر است.

مصرف دمنوش نعنا نیز، نفخ های روده ای را کاهش داده و در نهایت منجر به کاهش دردهای معده ای و پشت کمر می شود.

استفاده از دمنوش بابونه نیز برای دردهای معده و کمردردهای ناشی از معده درد به شدت توصیه می شود. دمنوش بابونه در رفع سوزش سردل، مشکلات هضم و بی اشتهایی ناشی از معده درد تاثیر به سزایی خواهد داشت.

  • تنفس صحیح و منظم، کنترل و درمان معده درد

یکی از موثر ترین روش ها برای کاهش دردهای معده ناشی از استرس، تنفس آرام و منظم است. ای روش  می تواند دردهای عضلات کمر را که ناشی از گرفتگی ها و اسپاسم های عضلات کمر و یا دیواره معده هستند، کاهش بدهد.

  • نوشیدن مایعات برای معده درد موثر است

از روش های بسیار موثر برای کاهش دردهای معده و کمردردها، استفاده از مایعات علی الخصوص مایعات گرم (نه داغ) مانند شیر ولرم، آب ولرم و دمنوش های گیاهی ولرم با یک قاشق عسل می باشد.

  • استفاده از داروهای ضد نفخ

بسیاری از داروهای گیاهی و شیمیایی وجود دارد که برای کاهش نفخ معده بسیار موثر هستند و مصرف چنین داروهایی می تواند با کاهش دردهای روده ای تاثیر زیادی در کاهش درد معده که به کمر می زند داشته باشد.

  • مصرف هل پس از هر وعده ی غذایی

همانطور که می دانید، دانه ی هل دارای طبع گرم و خشک است. پس جویدن دانه های هل  پس ازصرف هر وعده ی غذایی به هضم و گوارش بهتر غذا کمک زیادی می کند و علاوه بر آن می تواند بوی نامطبوع دهان را نیز از بین ببرد و دردهای کمری را کاهش بدهد.

  • کاهش درد معده با مصرف موز

کاهش درد معده با مصرف موز

یکی از میوه های بسیار مفید در کاهش دردهای معده، میوه ی موز است. پودر موزخشک شده می تواند ۷۵ درصد درد های معده را آرام کند. در طب سنتی،استفاده از موز برای کسانی که رژیم های غذایی خاص دارند تجویز می شود تا بتوانند از مشکلات احتمالی معده، پیشگیری کنند.

  • مصرف بادرنجبویه و ضدنفخ

بادرنجوبه گیاهی از خانواده نعناع است که شباهت بسیار زیادی به نعناع دارد اما دارای رایحه ای بسیار متفاوت از نعناع است. گیاه بادرنجبویه یا ملیسا در زمان های گذشته در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان ضدنفخ، ضدتب ، ضددرد، ضدباکتری، ضدویروس تبخال، ضدهیستامین، ضدتب، ضدنفخ، آرام بخش، خواب آور، مقوی قلب، مقوی معده و ضداسپاسم به کار می رفته است.

  • کاهش ریفلاکس معده با مصرف شیرین بیان

یکی از روش های کاهش ریفلاکس معده، مصرف گیاه شیرین بیان به گونه های مختلف می باشد. به مبتلایان به رفلاکس معده توصیه می کنیم برای رفع این مشکل باید ۱۵ دقیقه پیش از غذا عصاره شیرین بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران مصرف نمایند . مصرف عصاره شیرین بیان ۱۵ دقیقه پیش از صرف غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل درد و دل پیچه بسیار موثر می باشد.

  • درمان ناراحتی های گوارشی با مصرف عرق زنیان و سبکی معده

یکی از روش های سبکی معده و کاهش معده دردهای کمری ناشی از سنگینی پس از غذا، مصرف عرق زنیان پس از مصرف غذا های سنگین و گوشتی می باشد.

  • مصرف گیاه بومادران

بو مادران یکی دیگر از گیاهان بسیار مفید برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند: اسهال ، دل درد، خونریزی معده، تنظیم قاعدگی زنان، اشتها آور، نیرو بخش و مسکن و سوزش می باشد .

  • بهبود هضم با مصرف سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی خوب برای معده درد است زیرا این ماده به بهبود هضم، و از آن طریق به تسکین درد معده کمک زیادی می کند. برای امتحان کردن این روش درمان معده درد کمری، چند قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و در صبح ناشتا آن را بنوشید.

چگونه از ایجاد معده دردهای کمری جلوگیری کنیم؟

  • رعایت رژیم غذایی تحت نظر پزشک
  • افزایش تعداد وعده های غذایی و کم کردن حجم غذاها و عدم مصرف تنقلات در بین وعده های غذایی
  • جویدن مواد غذایی به طور صحیح و خوردن غذا به آرامی
  • پرهیز از مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی الکل و نوشیدنی های کافئین دار مانند انواع قهوه
  • پرهیز از مصرف بیش از حد غذاهای ادویه دار و سرخ شده
  • نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز
  • انجام ورزش تنفسی و یوگا برای کاهش استرس های روزمره
  • پیاده روی به مدت ۲۰ تا ۳۰دقیقه پس از صرف هر وعده ی غذایی
کلام پایانی

امیدواریم از مطالعه مطلب چرا درد معده به پشت کمر میزنه و راه درمان استفاده لازم را برده باشید. همچنین درمان طب به عنوان بزرگترین مرکز تبلیغ انواع روپوش پزشکی ، رول ملحفه بهداشتی و فروشنده اصلی ماسک پزشکی ، انواع دستکش لاتکس و …. در ایران شناخته می شود که شما عزیزان می توانید علاوه بر حرید اینترنتی از کیفیت و قمیت این تجهیزات پزشکی آسوده خاطر باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط