درمان طب

ماسک پنج لایه پزشکی

مقالات پزشکی

۳۰ آذر ۱۴۰۰ 188 بازدید
درمان طب

ماسک پنج لایه پزشکی

ماسک پنج لایه پزشکی از بهترین ماسک پزشکی می باشد که برای جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس کرونا توسط پزشکان توصیه می شود.

این ماسک دارای ویژگی های استاندارد و مورد تایید بهداشت و ملزومات پزشکی است که نسبت به سایر ماسک های تولید شده در بازار تا حدود زیادی می تواند علاوه بر مقابله با ویروس کرونا در برابر عوامل آلوده کننده محیطی ازجمله میکرب و سایر میکرو ارگانیسم ها از  انتشار و انتقال آنها جلوگیری نماید.

ماسک پنج لایه پزشکی در طرح و مدل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود که در این مقاله به توضیحاتی در مورد ویژگی ها و معرفی بهترین ماسک های پنج لایه و انواع آن می پردازیم.  لطفا با ما همراه باشید.

ماسک پنج لایه 

ماسک پنج لایه چیست؟

نسل جدیدی از ماسک های پزشکی  هستند که دارای پنج لایه نفوذ ناپذیر و مقاوم در برابر عوامل آلوده کننده محیطی از جمله میکرب و میکرو ارگانیسم ها می باشند و با تکنولوژی نانو تولید و روانه بازار می شوند.

ساختار اصلی ماسک های پنج لایه پزشکی از دو لایه اسپان باند ( پارچه بی بافت با گرماژ بین 25  تا سی ) دو لایه ملت بلون و یک پارچه بی بافت ( SMS اضافی با گرماژ تقریبی 17 که می تواند با توجه به کیفیت ماسک این عدد متغیر باشد) می باشد که بین دو لایه ملت بلون قرار گرفته است.

ماسک های پنج لایه دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع ساختار و کاربرد آنها مدل های متنوع آن به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال در برخی مدل ها ماسک از سه لایه ملت بلون و دو لایه اسپان و یک لایه نانو تشکیل شده است.

در دسته دیگر ماسک های پنج لایه سه لایه اسپان و دو لایه ملت بلون در آن وجود دارد.  ماسک ها همینطور در دو مدل پارچه ای ( غیر پزشکی ) و پزشکی به بازار عرضه می شوند.

در ماسک های پنج لایه ساختار طوری طراحی شده که هر چه از لایه بیرونی ( لایه اسپان باند ) ماسک به لایه درونی ماسک ( لایه املت بلون ) پیش می رویم،  تعداد و اندازه ذرات قابل تنفس کمتر و کوچکتر،  و در برابر عوامل آلوده کننده غیر قابل نفوذتر است.

  • پارچه اسپان باند
پارچه اسپان باند

اسپان باند نوعی پارچه بی بافت که از الیاف بافته نشده تشکیل شده است. این پارچه توسط دستگاهی به نام اکسترودر که در اصطلاح PP یا پلی پرولین نام دارد ساخته می شود.

مواد تشکیل دهنده اسپان باند در این دستگاه به صورت مذاب در آمده و از سوزن های باریکی عبور داده می شود. بعد از آن مواد در کانال های سرد هوایی قرار  می گیرند و به صورت آیرودینامیکی کش داده شده و توسط نقاله دستگاه به صورت لایه در می آیند.

موارد کاربرد پارچه نبافته اسپان باند در صنایع پزشکی و تولید ماسک های پنج لایه پزشکی، صنایع بهداشتی و آرایشی، صنعت فیلترینگ، تولید کلاه پزشکی، تولید دستمال مرطوب، ماسک، کاور کفش، بسته بندی و کشاورزی، زیر انداز و زیر نشیمن های بیمارستانی و البته یکبار مصرف پزشکی می باشد.

  • پارچه ملت بلون
پارچه ملت بلون

این پارچه در ساخت ماسک های پنج لایه فیلتر دار کاربرد دارد. ملت بلون بر خلاف اسپان باند جزو منسوجات نبافته مولکولی به حساب می اید و پارچه نیست.

ویژگی های ملت بلون مقاوم بودن و نفوذ ناپذیری آن در برابر میکرب ها و ذرات نانومتر، عدم عبور مایعات و نیز تنفس راحت می باشد. این لایه به خوبی یک فیلتر عمل کرده و اجازه ورود ویروس، باکتری، میکرب و ذرات ریز را به مجاری تنفسی نمی دهد.

انواع ماسک پنج لایه 

انواع ماسک پنج لایه

همینطور که گفته شد ماسک های پنج لایه دارای تنوع زیادی هستند که با توجه به نوع کیفیت و طراحی که دارند از هم متفاوت می باشند.

طبق آمار به دست آمده و  آنچه که ما در مورد ماسک های پنج لایه می دانیم،  در حال حاضر ماسک های پنج لایه در سری های N94-N99  و نیز FFP1، FFP2، FFP3 تولید و به بازار عرضه شده اند، که فیلتردار بوده و توانایی جذب ریز گردهای سمی را نیز دارند.

همچنین ماسک پنج لایه فیلتر دار N95  از سری FFP2  یکی از شناخته شده ترین ماسک های پزشکی پنج لایه است که دارای سه لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باند می باشد. از انواع ماسک های پنج لایه فیلتر دار N95 می توان به طرح های تخت، اردکی، مخروطی یا نیمکره اشاره کرد.

لازم به ذکر است که استفاده از سه لایه پارچه ملت بلون ماسک را در برابر عوامل آلوده کننده محیطی غیر قابل نفوذ کرده و مانع انتشار میکرب و جذب ریز گردهای سمی می شود.

اما وجود لایه ملت بلون صرفا دلیلی بر کیفیت بالا و مناسب ماسک نیست. بلکه سه اصل را باید در مورد پارچه ملت بلون به کار رفته در ماسک در  نظر داشت که  می تواند به تشخیص اصل بودن آن کمک کند.

مرطوب نشدن و عدم عبور مایعات،  و دیگری نسوختن ماسک در برابر شعله با تست فندک سه عامل مهم در اصل بودن ماسک هستند.  همچنین اگر در برخی مواقع مقداری آب به داخل ماسک ریخته شد، ماسک شما هنوز خشک باقی بماند.

کاربرد ماسک پنج لایه 

کاربرد ماسک پنج لایه

ملت بلون به عنوان یک پارچه غیر قابل نفوذ و نسوز نقش مهمی در استفاده از ماسک های پنج لایه دارد.  به طوری که ماسک های پنج لایه پزشکی به دلیل لایه نرم و انعطاف پذیر ملت بلون و نیز نفوذ ناپذیری در برابر رطوبت در کادر درمانی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

لایه فیلتر کربن نانو الیاف موجود در ماسک باعث می شود تا هوای ورودی به مجرای تنفسی فیلتر شود. به این صورت که ابتدا لایه پیش فیلتر ذرات آلاینده بزرگتر را فیلتر کرده و پس از آن لایه نانو الیاف ظریف، ذرات نانومتری آلاینده و عوامل بیماری زای ویروسی و باکتریایی همانند تار عنکبوت در این لایه ها را به دام می اندازد.

بنابراین می توان گفت که ماسک های پنج لایه فیلتر دار عوامل آلاینده مانند میکروارگانیسم ها را از محیط جذب می کنند و به دلیل خاصیت نفوذ ناپذیری در برابر رطوبت و یکبار مصرف بودنشان برای جذب میکرب و ویروس از آنها استفاده می شود.

همچنین در صنایع آلاینده شیمیایی مانند آزمایشگاه ها و سایر لابراتوارهای مربوط به این صنعت،  صنایع پتروشیمی،  سیمان و فولاد،  همینطور آزمایشگاه های میکروبیولوژی ماسک پنج لایه فیلتر دار  برای جلوگیری از انتشار و انتقال عوامل آلوده کننده بسیار کاربرد دارد.

فرق ماسک پنج لایه با سایر ماسک ها در چیست ؟

تفاوت ماسک پنج لایه با سایر ماسک ها

ماسک های پنج لایه از لحاظ مدل، ساختار و راندمان و نوع کاربرد،  قیمت و کیفیت با سایر ماسک ها تفاوت دارد.

  به طوری که در ساختار این ماسک ها همانطور که گفته شد از لایه کربن اکتیو در داخل آن استفاده شده است که علاوه بر فیلترینگ ذرات گازهایی سمی با غلظت پایین را نیز جذب می کند.

ماسک های پنج لایه به دلیل فیلتر کردن ذرات در صنایع بیشتر کاربرد را دارند.  این ماسک ها از ورود ذرات با اندازه های کوچک در حدود 0.3 میکرون 300 نانومتر تولید شده  جلوگیری می کنند، و نیز مانع ورود 95 درصد ذرات با قطر 0.3 میکرون و حتی بیشتر می شوند.

از لحاظ کارآیی نیز به علت چسبان و سفت قرار گرفتن بر روی صورت محافظت بیشتری از فرد نموده و همین خصوصیت راندمان ماسک های پنج لایه را نسبت به عملکرد سایر ماسک ها 95 درصد بیشتر کرده است.

اما قیمت ماسک های فیلتر دار پنج لایه نسبت به سایر ماسک ها  بالاتر است و به طور نسبی قیمت یک ماسک فیلتر دار N95 بین 5000  الی 150000 هزار متغیر می باشد. علت این تغییر قیمت به عواملی چون برند و سازنده،  کیفیت محصول،  نوع بسته بندی،  و نوع ارز پایه خریداری شده بستگی دارد.

تفاوت دیگر ماسک های تنفسی پنج لایه با سایر ماسک های گرد و غبار در پیشرفته بودن آنهاست،  که به دلیل کربن اکتیو موجود در آن ذرات سمی در محیط را جذب می کنند.

همینطور لایه باردار الکترواستاتیک در ماسک های تنفسی با شستشو تخریب شده و حالت فیلترینگ آن از بین می رود،  اما سایر ماسک ها قابل شستشو هستند.

ماسک پنج لایه یکبار مصرف

از ماسک پنج لایه N95 با سری FFP2 به عنوان ماسک پنج لایه یکبار مصرف نام می برند.  این ماسک ها محکم بوده و صورت را به طور کامل پوشش می دهند. در اتاق های جراحی نیز به علت میزان توانایی بالای مهار ذرات برای بیمارانی که دچار بیماری خطرناک و مسری دارند،  از ماسک N95 استفاده می شود.

ماسک های یکبار مصرف پنج لایه ضمن تصفیه هوای تنفس شده از طریق حفاظت دو طرفه،  در برابر خون،  ترشحات و ذرات غیر روغنی مقاوم هستند.

این ماسک ها برای افرادی که در ارتباط نزدیک با بیمار نیستند،  توصیه نمی شود.  همچنین استفاده چهار ساعت مدوام از ماسک N95 می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی و ریوی برای فرد شود.

تاریخ انقضا و طول عمر مفید ماسک های فیلتر دار یکبار مصرف تا هشت ساعت می باشد،  و در صورت مشاهده یکی از حالات زیر در ماسک فوری باید آن را عوض نمود.

  • فرم و قالب کاسه ای شکل ماسک از بین رفته و به صورت نچسبد.
  • آغشته شدن ماسک به خون،  ترشحات و یا هر عامل عفونی منتقل شده از بیمار

از آنجا که ماسک ها برای جلوگیری از پخش شدن و انتشار و انتقال ویروس کرونا و ریز قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه طراحی شده است، بنابراین نباید از یک ماسک آلوده و نیز بدون فیلتر بیش از دو ساعت پی در پی استفاده کرد.

بهترین ماسک پنج لایه پزشکی ایرانی و خارجی

معرفی بهترین ماسک پنج لایه پزشکی ایرانی و خارجی

با شیوع کرونا تولید ماسک های پنج لایه در بازار رواج زیادی پیدا کرده است. بنابراین  شرکت های تولید کننده ماسک در ایران و خارج از کشور تولیدات خود را در این زمینه گسترش داده اند،  به طوری که ماسک های جدید دارای گستردگی بیشتری در طرح و مدل هستند.

از بهترین برندهای تولید کننده ماسک پنج لایه پزشکی می توان ماسک هایماهان مدیکال، ماسک KN95 بدون سوپاپ ای تی اس ( دارای سه لایه اسپان باند و دو لایه ملت بلون و بدن حساسیت )، ماسک KN94 سه بعدی پنج لایه انزانی، ماسک KN95 فیلتر دار پنج لایه ملت بلون به همراه کربن و ماسک شارژی ضد آلودگی هوا با برند Purely را نام برد.

همچنین ماسک های فیلتردار پنج لایه کربن دار میعاد، ماسک فیلتردار یحیی، ماسک سلامت از بهترین و رایج ترین برندها در ایران می باشند.

از چه ماسکی بهتر است استفاده کنیم؟

از چه ماسکی بهتر است استفاده کنیم؟

با توجه به نوع انتقال ویروس استفاده از ماسک نیز برای همه افراد ضروری نیست. از آنجایی که کادر درمانی در مواجه با بیماران هستند استفاده از ماسک های فیلتر دار N95 و نیز ماسک های پنج لایه پزشکی انتخاب مناسبی است.

اما برای افرادی که هیچگونه علائم تنفسی ندارند، و یا از افراد مشکوک به کرونا مراقبت می کنند، استفاده ماسک های ساده نیز کافی می باشد. همچنین در جوامع شلوغ و نیز مشاغلی با معاشرت زیاد باید از ماسک استفاده کرد.

روش زدن و برداشتن ماسک چگونه است؟

نحوه زدن و برداشتن ماسک چگونه است؟

برای زدن ماسک ابتدا دستان خود را با آب و صابون به مدت بیست ثانیه بشویید، و سپس دستان خود را با یک حوله تمیز خشک نمایید.

ماسک جدید را بعد از درآوردن آن از درون بسته خوب بررسی کرده تا هیچ گونه پارگی و نقصی نداشته باشد. قسمت بالای ماسک که دارای لبه خمیده ای است را روی بینی قرار دهید و مطمئن شوید که ماسک کاملا دهان و بینی شما را پوشانده است و خمیدگی آن در طرف بالا قرار دارد.

برای برداشتن ماسک نیز ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید و با حوله خشکی تمیز کنید. از قسمت بندها و یا کش ماسک اقدام به برداشتن ماسک از روی صورت نمایید. نباید به قسمت جلویی یا فیلتر ماسک دست بزنید، زیرا باعث انتقال آلودگی می شود.

سپس ماسک آلوده را درون کیسه زباله ریخته و در کیسه زباله را ببندید. در پایان نیز مجددا دست ها را به مدت بیست ثانیه با آب و مایع صابون بشویید.

باید این نکته را نیز توجه داشت باشید که برای کودکان خود  از ماسک های بزرگسالان و همینطور ماسک های تنگ استفاده نکنید. زیرا ماسک وسیله ای برای جلوگیری از انتقال و انتشار بیماری است. بنابراین ماسک باید صورت کودک را کاملا پوشش دهد و از طرفی مانع جریان هوا و تنفس کودک نیز نشود.

استفاده از ماسک در موارد توصیه نشده و غیر ضروری چه مشکلاتی را در بردارد؟

استفاده از ماسک در موارد غیر ضروری می تواند حس امنیت کاذب را در فرد ایجاد کرده و از موارد اساسی مانند شستشوی دست ها غافل کند. زیرا گذاشتن ماسک به تنهایی نمی تواند مانع گسترش ویروس شود.

همچنین استفاده طولانی مدت و مداوم از ماسک علاوه بر صرف افزایش هزینه و ایجاد کمبود ماسک، باعث تجمع و تکثیر باکتری ها و میکرب ها شده و احتمال مبتلا شدن به بیماری های عفونی را نیز بیشتر می کند.

شما می توانیدانواع ماسک پزشکی را درفروشگاههای سراسر ایران در سایت درمان طب پیدا کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط