درمان طب
درمان طب

بالش بارداری (بالش حاملگی) و نحوه استفاده از آن

شما دوران زیبا و فراموش نشدنی بارداری را می گذرانید و در این دوران تغییرات زیادی را در بدن و اندام های خود خواهید دید. این تغییرات جزو فداکاری مادرانه محسوب می شود و شاید برای بسیاری از زنان سخت، ولی دوست داشتنی باشد؛ چراکه فرزند عزیز خود را در درون بدن خود مادرانه می پروراند. این تجربه ی سخت اما دوست داشتنی مختص یک مادر است. در این بین و هنگام وقوع تغییرات فیزیکی، نحوه ی خوابیدن شما می تواند در کیفیت و آسودگی خواب شما تاثیرگذار باشد. ما برای راحتی و آسودگی شما به هنگام خواب وسیله ای آرامش بخش تدارک دیده ایم که متناسب با بدن و اندام های مادرنه شما حین بارداری است.

شما تنها مادر بارداری نیستید که از مشکلات حین خواب رنج می برد. طبق تحقیقات بنیاد ملی خواب، 78 درصد زنان در طول بارداری خود، الگوی خواب آشفته را تجربه می کنند. یکی از ساده ترین و محبوب ترین راه حل های این مسئله، استفاده از بالش بارداری است. جالب است بدانید آنها نه تنها برای کمک به خوابیدن زنان باردار طراحی شده اند، بلکه برای برخی از دردهای شایع و ناراحت کننده نیز بسیار مناسب هستند. حال سوالی مطرح می شود که چرا در طول بارداری، خوابیدن دشوار می شود. باید گفت بارداری یک پروسه ای ازتغییرات بزرگ در بدن هر زن است، و برخی از این تغییرات می تواند خوابیدن یا  لذت خواب ماندن را دشوارتر کند.

مانند اکثر مشکلات بارداری، هورمون ها در تغییر الگوی خواب شما نقش موثری دارند. سطح بالاتر پروژسترون می تواند باعث خواب آلودگی در طول روز شود؛ در حالی که سایر هورمون ها ممکن است به خواب های ناخوشایند منجر شوند و یا حتی برخی از همین هورمون ها سبب سفت شدن عضلات شما گردد و  قسمت ناراحت کننده آن بخشی است که منجر به خروپف در شب و ناراحتی شما گردد.

هورمون ها همچنین می توانند باعث سوزش معده شوند. پس از اذیت شدن معده و رفلاکس، با سوزش دردناک در قفسه سینه و مری مواجه می شویم. بسیار از مادران از تجربیات سوزش سر دل همچنین بیدار ماندنشان در طول شب خاطره ای بد دارند. با گذشت زمان و بالا رفتن سن بارداری سوزش معده به دلیل بزرگ شدن اندازه جنین و فشار بر روی معده افزایش پیدا می کند؛ پس بهنگام خواب باید سر به گونه ای بالا قرار بگیرد تا اسیدهای معده به درون مری و ریه های مادران باردار برگشت پیدا نکند.

بارداری نیز خود به تنهایی استرس زا است! بسیاری از مادران به سختی می توانند افکار نگرانی و اضطراب خود را درباره ورود و تولد عضو جدید خانواده از خود دور کنند. شاید مهمترین سوال در ذهن هر زن بارداری این باشد که زایمان چگونه خواهد بود؟ اگر مشکلی پیش بیاید چه؟ آیا هر آنچه که مورد نیاز است را به درستی تهیه کرده ام؟ ما با پژوهشی که انجام داده ایم، دریافتیم که این افکار می تواند مادران باردار را ساعت ها بیدار نگه دارد. این مهم است که به یاد داشته باشید یک برنامه خواب سالم برای سلامتی شما و کودک در حال رشد شما بسیار مهم است. استراحت کردن و خواب باید اولویت برنامه زنان باردار باشد؛ حتی اگر احساس می کنید نمی توانید خوابی آرام داشته باشید.

فوائد استفاده از بالش بارداری

فوائد استفاده از بالش بارداری
فوائد استفاده از بالش بارداری

برای استفاده از بالش بارداری بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

برای خوابیدن با بالش بارداری می توانید، بالش را روی تخت خود قرار دهید و دستان خود را به دور آن بپیچید. بالش را به نزدیک خود بکشید و موقعیت راحتی پیدا کنید. بالش های بارداری طوری طراحی شده اند که قابل شستشو و انعطاف پذیر باشند. بالش های بارداری را می توان در آغوش کشید و بغل کرد. بالش های بارداری متنوعی طراحی، تولید و وارد بازار شده اند. بهتر است با کاربرد آن ها آشنا شویم و سپس بر اساس خواسته و نیازمان اقدام به خرید آن ها کنیم.

استفاده از بالش های بارداری به شکل C

استفاده از بالش های بارداری به شکل C
استفاده از بالش های بارداری به شکل C

یک بالش بارداری به شکل C ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

  • کمردرد دارید.
  • شما می خواهید پشتیبانی از تمام بدن تان را داشته باشید.
  • به هنگام خواب، موقعیت بدن خود را کمتر تغییر می دهید.
  • بیشتر اوقات به پهلو می خوابید.

برای استفاده از این شکل بالش، بخش منحنی شکل بالش را به سمت پشت خود قرار دهید. در بالای بالش، سر خود را قرار دهید و پایین بالش را در بین ران خود بگذارید. انتهای کامل بالش باید تا شکم شما برسد؛ به این ترتیب بدن شما توسط بالش پشتیبانی می شود.

استفاده از بالش های بارداری به شکل U

استفاده از بالش های بارداری به شکل U
استفاده از بالش های بارداری به شکل U

بالش بارداری به شکل U ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

  • شما شب می چرخید و مرتبا به چپ و راست تغییر مکان می دهید.
  • دوست دارید به پهلو یا پشت بخوابید.
  • شما به دنبال پشتیبانی تمام بدن هستید.
  • فضای خالی زیادی بر روی تخت خود دارید.

 براساس نیاز های مادران باردار، بالش های گوناگونی طراحی و ساخته شده است تا بتواند خوابی راحت و بدون هر گونه فشار بر اندام های بدن زن باردار که به واسطه افزایش وزن و تغییرات هورمونی به وجود آمده است را تحمل کند. بالش های بارداری به شکل c و  به شکل u  برای سهولت در  انتقال از یک سمت به سمتی دیگر طراحی شده است. به این شکل که شما در یک طرف بالش قرار می گیرید و در صورت خسته شدن برای تعویض و جابه جایی، تنها باید به طرف دیگر بچرخید.

بالش های بارداری U شکل نیز برای خانم های بارداری که به پشت می خوابند، بسیار مناسب است؛ زیرا از هر دو طرف، پشتیبانی می کنند. با استفاده از این مدل بالش ها، زنان می توانند به پشت هم بخوابند، و از پشت، گردن و سر شان پشتیبانی می شود.

بالش بارداری بادی می تواند برای شما مناسب باشد اگر:

بالش بارداری بادی
بالش بارداری بادی
  • شما در سه ماهه سوم هستید.
  • دوست دارید روی شکم بخوابید.
  • شما می خواهید سطح پشتیبانی خود را تنظیم کنید.

بالش های بادی بارداری از مواد مشابه تشک بادی ساخته شده اند. آنها معمولا با پمپ همراه هستند تا تنظیم شان آسان باشد. به راحتی از پمپ موجود استفاده کنید تا بالش را تا حدی بادکنید که احساس راحتی داشته باشید.

پس از باد شدن بالش، به آرامی بر روی آن دراز بکشید و کودک خود را در سوراخ ایجاد شده قرار دهید. بسته به موادی که از بالش شما ساخته شده است، ممکن است، بخواهید برای راحتی بیشتر یک حوله یا پتو روی آن قرار دهید.

استفاده از بالش های بارداری به شکل گوه ای (wedge)

استفاده از بالش های بارداری به شکل گوه ای (wedge)
استفاده از بالش های بارداری به شکل گوه ای (wedge)
  • شما به پشتیبانی برای قسمت شکم خود نیاز دارید.
  • بودجه کمتری در اختیار دارید.
  • فضای اضافی زیادی در تخت ندارید.
  • شما به دنبال تطبیق پذیری هستید.

گوه بارداری یک گزینه عالی و ارزان برای مادرانی است که مشکل خواب دارند. دو شکل مختلف گوه وجود دارد؛ دایره ای شکل و مثلثی. استفاده از گوه بارداری ساده است: به راحتی گوه را در زیر منطقه ای که نیاز به پشتیبانی دارید قرار دهید و آرام بخوابید. بهتر است بدانید از این شکل بالش ها حتی بعد از دوران بارداری نیز می توانید استفاده کنید.

جمع بندی

در هنگام خرید بالش بارداری دقت کنید کیفیت بالای مواد استفاده شده در این بالش ها و نیز قابلیت شستشوی راحت آن باید بعد از تامین خواسته های یک مادر باردار جهت داشتن خوابی راحت مد نظر گرفته شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط