درمان طب
درمان طب

معرفی و کارایی و نحوه استفاده کپسول اکسیژن همراه

بیماران ریوی عمدتاً نیاز به اکسیژن تراپی دارند. متأسفانه با شروع کرونا و مشکلات ناشی از آن نیاز به انواع کپسول اکسیژن در میان بیماران در طی یک سال و چند ماه گذشته، بیش از پیش شده است. کپسول های اکسیژن در انواع گوناگون موجود هستند از جمله کپسول های بیمارستانی، خانگی و کپسول های قابل حمل یا همراه. در این مقاله درخصوص کپسول اکسیژن همراه بیشتر صحبت خواهیم کرد و شما را با آن و کاربردهای آن آشنا می کنیم. پس با ما همراه باشید.

کپسول اکسیژن همراه چیست؟

کپسول اکسیژن همراه چیست و چه کاربردی دارد؟  

کپسول اکسیژن همراه همان طور که از نام آن پیداست به گونه ای طراحی شده است که بیمار به راحتی می تواند در صورت لزوم آن را جا به جا کرده و همه جا همراه خود داشته باشد. این کپسول ها عموماً یک یا دو لیتری هستند و وزن سبکی دارند و هم چنین ساک یا کیفی جهت حمل آسان برای آن ها تعبیه شده است.

بیماران قلبی و ریوی، کسانی که دچار عفونت های حاد و مزمن ریه هستند یا کسانی که به هر دلیلی از جمله آلودگی هوا یا شرایط فیزیکی بدنشان نمی توانند در حالت عادی اکسیژن مورد نیاز خون خود را تأمین کنند، باید از کپسول های اکسیژن همراه استنفاده کنند.

انواع کپسول اکسیژن همراه

 انواع کپسول اکسیژن همراه

کپسول های اکسیژن همراه دارای حجم های پایینی هستند و وزن کمی دارند تا به سادگی قابل حمل باشند. این کپسول ها چند نوع دارند از جمله:

کپسول های اکسیژن همراه یک و دو لیتری: کوچک و قابل حمل هستند. معمولاً حجم کمی از اکسیژن را شامل می شوند و برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند. به راحتی در کیف یا ساک دستی قرار می گیرند و در موقع لزوم قابل استفاده هستند. هم چنین مانومتر این کپسول ها روی آن ها نصب شده است و قابل جداکردن نیست. این کپسول های یک یا دو لیتری در اصطلاح چند بار مصرف هستند و می توان آن ها را شارژ کرد. برای شارژ کپسول های اکسیژن همراه قابل حمل می توان از تولید کننده آن ها کمک گرفت یا به مراکز شارژ اکسیژن معتبر مراجعه کرد.

  • کپسول های اکسیژن همراه اسپری: این مدل از کپسول های قابل حمل اسپری مانند هستند و می توان آن ها را از داروخانه ها تهیه کرد. این کپسول ها حجم بسیار کمی دارند و بهتر است تنها در مواقع ضروری از آن ها استفاده شود. کپسول های اکسیژن اسپری مانند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند و یک بار مصرف هستند و نمی توان آن ها را شارژ مجدد کرد.
  • کپسول های اکسیژن همراه آلومینیومی: جنس این کپسول ها از آلومینیوم است، وزن کمی دارند و از نظر ظاهری شکیل هستند. این کپسول ها دارای یک کیف برای حمل و نقل آسان هستند و هم چنین قابل شارژ مجدد هستند و می توان با مراجعه به مراکز توزیع آن ها یا مراکز شارژ اکسیژن، آن ها را شارژ کرد.
  • کپسول های اکسیژن مایع: این کپسول های اکسیژن به تازگی به ایران وارد شده اند و هنوز در همه جا به راحتی قابل تهیه نیستند. از طرفی قیمت این کپسول های اکسیژن مایع هم نسبت به سه نوع قبلی بالاتر است ولی به نسبت وزن این کپسول ها، حجم بالایی از اکسیژن را در خود جای می دهند. حجم این کپسول ها حدود 300 تا 400 گرم اکسیژن مایع است. این کپسول ها دارای مکانیزمی هستند که رگلاتور آن ها بسته به مقداری که فرد تنفس می کند اجازه خروج گاز اکسیژن از سیلندر را می دهد و میزان اکسیژن وارد شده به ریه های فرد مصرف کننده به این وسیله کنترل می شود و در نتیجه در مصرف گاز اکسیژن صرفه جویی به عمل می آید و هم چنین زمان استفاده از کپسول بیشتر می شود. این کپسول ها هم چند بار مصرف هستند و می توان به سادگی آن ها را شارژ کرد.

حجم و ظرفیت کپسول اکسیژن همراه

انواع حجم و ظرفیت کپسول اکسیژن همراه

همان طور که گفته شد به دلیل اینکه کپسول های اکسیژن همراه باید سبک و قابل حمل باشند، دارای ظرفیت های محدودی هستند. کپسول های اکسیژن همراه اسپری مانند عموماً دارای حجمی معادل 700 سانتی مترمکعب هستند. کپسول های اکسیژن قابل حمل آلومینیومی دارای حجم های یک یا دو لیتری هستند و کپسول های اکسیژن همراه مایع، حدوداً 300 تا 400 گرم اکسیژن مایع دارند.

انواع تولید داخلی و خارجی 

 انواع تولید کنندگان داخلی و خارجی کپسول اکسیژن همراه

انواع برندهای ایرانی و خارجی کپسول های اکسیژن همراه در بازار موجود است. برای انتخاب مناسب کپسول اکسیژن می توانید پیش از همه با پزشک متخصص خود مشورت کنید. شرکت های تجهیزات آرا صنعت، شرکت اصول نوین تجهیز، فومن شیمی، بهاران، نیوفارم نیز می توانند در زمینه مشاوره و خدمات به خریداران سرویس دهی کنند.

نحوه استفاده از کپسول اکسیژن همراه

 نحوه استفاده از کپسول اکسیژن همراه

کیسول های اکسیژن همراه اگر اسپری دار باشند، روش استفاده آسانی دارند و تنها در هنگام نیاز باید در مقابل دستگاه تنفسی فوقانی قرار بگیرند و اسپری شوند.

کار با کپسول های یک و دو لیتری و آلومینیومی هم تفاوتی با کپسول های اکسیژن خانگی یا بیمارستانی ندارد. قبل از هر چیز میزان اکسیژن مورد نیاز و راهنمایی های لازم را از پزشک متخصص خود بپرسید.

برای استفاده از کپسول همراه باید مانومتر را روی کپسول ببندید (کپسول های اکسیژن همراه یک و دو لیتری با مانومتر عرضه می شوند)، سپس شیر مانومتر را باز کنید، در محفظه آب مانومتر تا خط مشخص شده آب بریزید و بعد از آن شیر کپسول را باز کنید و درجه مانومتر را طبق نظر پزشک خود تنظیم کنید.

نکات کلیدی در خرید کپسول اکسیژن همراه

 موارد مهم در انتخاب و خرید کپسول اکسیژن همراه

کپسول اکسیژن همراه به دلیل جا به جایی مداوم حتماً باید اندازه کوچکی داشته باشند و حجم آن کم باشد. بهتر است از کپسول هایی تهیه کنید که دارای کیف یا ساک هستند و جا به جایی آن ها آسان تر است. کپسولی را انتخاب کنید که قابل شارژ باشد و بدنه آن دچار ضرب دیدگی نشده باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط