درمان طب
درمان طب

از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن کی تمام شده؟

حیات بدون استفاده از اکسیژن نه تنها برای انسان بلکه برای قریب به اکثریت جانداران روی کره زمین غیر ممکن است. هر چند که بسیاری از افراد ممکن است به دلایلی از جمله ناراحتی های مزمن و حاد ریوی قادر نباشند اکسیژن مورد نیاز خود را تأمین کنند. برخی بیماری ها از جمله ویروس کووید 19 هم می توانند صدمات گسترده ای به ریه ها وارد کنند، بنابراین استفاده از کپسول اکسیژن از سوی بسیاری پزشکان توصیه می شود. هر چند که به کارگیری این کپسول ها ساده است ولی باید به برخی موارد در حین استفاده از آن ها توجه شود. از این رو در این مقاله کمی بیشتر راجع به نکات استفاده از کپسول اکسیژن در خانه صحبت می کنیم.

از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است؟

برای اینکه از پر یا خالی بودن کپسول اکسیژن اطمینان حاصل کنید دو شیوه وجود دارد. اولین شیوه این است که شیر کپسول را کمی باز کنید و مقداری کف صابون یا مایع ظرفشویی به آن بزنید. به این طریق می توانید از نشتی کپسول و وجود اکسیژن در آن اطمینان حاصل کنید، دومین راه استفاده از یک مانومتر است. یک مانومتر را به کپسول وصل کنید و سپس گیج فشار را چک کنید، به این وسیله متوجه خواهید شد که آیا کپسول اکسیژن دارد و یا اکسیژن آن تمام شده است.

اشکال استفاده از کپسول اکسیژن تمام شده 

مشکلات استفاده از کپسول اکسیژن تمام شده یا تاریخ مصرف گذشته برای بیمار

بسیاری بر این باور هستند که تاریخ انقضایی که روی کپسول های اکسیژن نوشته می شود مربوط به خود کپسول است و نه محتوای آن. در هر حال ممکن است پس از تاریخ انقضا، حتی در صورت عدم مصرف اکسیژن، بر اثر نشتی، کپسول خالی شود. ولی چنانچه کپسول اکسیژن تاریخ مصرف گذشته ای دارید، بهتر است تنها در شرایط اورژانس و اضطراری از آن استفاده کنید و در غیر این صورت اقدام به تهیه کپسول اکسیژن جدید کنید.

 انقضای کپسول اکسیژن 

تاریخ انقضای کپسول اکسیژن چه زمانی است؟

معمولاً تاریخ انقضای کپسول اکسیژن روی برچسبی روی آن نوشته شده است. ولی به طور کلی گفته می شود این تاریخ انقضا سه سال پس از تولید است، با این حال بهتر است از کپسول اکسیژنی که دو سال از خرید آن گذشته است، استفاده نکنید.

 تعویض کپسول اکسیژن  چگونه انجام می شود؟

زمان تعویض کپسول اکسیژن چه زمانی است و چگونه انجام می شود؟

برای تعویض کپسول اکسیژن به شیوه زیر عمل کنید:

  • اول از همه جریان اکسیژن را قطع کنید.
  • پس از آن با کمک یک آچار مخصوص، شیر قطع و وصل کپسول را در جهت ساعتگرد بچرخانید تا شیر بسته شود.
  • شستی تنظیم جریان هوا را باز کنید تا فشار داخل شیر تخلیه شود.
  • وقتی عقربه فشار روی عدد صفر ایستاد، شستی تنظیم جریان هوا را به جهت عدد صفر بچرخانید و سپس کپسول را تعویض کنید.
  • پس از آن می توانید با شل کردن اهرم تی شکل موجود در رگلاتور، جریان هوا را خارج کنید.
  • سپس زائده ای را که روی پایه شیر کپسول جدید است از آن جدا کنید و دقت کنید که روی پایه رگلاتور یک واشر وجود داشته باشد.
  • رگلاتور را روی پایه شیر قرار دهید و خارهای موجود در دهانه آن را روی سوراخ های موجود در پایه شیر تنظیم کنید.
  • رگلاتور را با استفاده از خارها روی پایه شیر محکم کنید و پس از آن اهرم تی شکل آن را بچرخانید تا سفت شود.
  • از آچار مخصوص استفاده کنید و شیر را به صورت پادساعتگرد بچرخانید تا شیر کپسول باز شود.
  • اکنون عقربه نمایشگر میزان فشار اکسیژن کپسول را نشان می دهد که قاعدتاً باید روی 2000 psi باشد.
  • در انتها تنظیمات را طبق گفته پزشک انجام دهید.

مدت استفاده از کپسول اکسیژن 2 لیتری چقدر است؟

مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن 2 لیتری

مدت زمان استفاده از یک کپسول اکسیژن به عوامل مختلفی از جمله میزان و دفعات استفاده از آن در طول شبانه روز بستگی دارد بنابراین یک کپسول اکسیژن دو لیتری می تواند برای شخصی در عرض دو ساعت به اتمام برسد و برای شخصی دیگر در عرض دو روز.

فشار کاری کپسول های اکسیژن دو لیتری 150 بار و فشار آزمون آن ها، 250 بار است. این کپسول ها اغلب به رنگ سفید تولید می شوند و وزنی معادل 4 کیلوگرم دارند و جابه‎جایی آن ها راحت است. طول این کپسول ها هم 36 سانتی متر است.

مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن 5 لیتری

 مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن 5 لیتری

کپسول های 5 لیتری از  فولاد ساخته شده اند و وزنی ماعدل 8 کیلوگرم دارند. ضخامت این کپسول ها 14 سانتی متر و طول آن ها 46 سانتی متر است و فشار کاری 150 بار و فشار آزمون 250 بار را دارند.

مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن 10 لیتری

 مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن 10 لیتری

این کپسول ها هم از فولاد ساخته شده اند و وزنی معادل 14 کیلوگرم دارند. رنگ این کپسول ها بیشتر سفید است و ضخامت آن ها هم 14 سانتی متر و طول آن ها 84 سانتی متر است و فشار کاری و فشار تستی معادل 150 و 250 بار دارند.

وزن این سیلندرها 29 کیلوگرم هستند و دارای ضخامت و طول 18 و 98.5 سانتی متر هستند. فشار کاری و باری آن ها نیز مشابه بقیه است.

کلام آخر:

این روزها، خصوصاً با شیوع بیماری کرونا، استفاده از کپسول های اکسیژن بسیار متداول شده است به همین دلیل بهتر است بیشتر به نکات ایمنی مربوط به آن ها توجه داشته باشیم و خصوصاً از استفاده از هر گونه آتش یا مواد آتش زا در نزدیکی آن ها اجتناب کنیم چون امکان انفجار وجود دارد. هم چنین به این نکته توجه کنیم که اکسیژن به همان میزان که ضروری و حیات بخش است، استفاده بیش از حد نیاز از آن می تواند به بدن خصوصاً مغز صدمه بزند، پس به دستورالعمل های پزشک در خصوص میزان مصرف اکسیژن توجه کنیم.

درمان طب مرکز فروش باند وگاز سوختگی سپاهان بهبود اصل و درجه یک در ایران می باشد که شما مشتریان عزیز می توانید به صورت تکی و یا خرید عمده تجهیزات پزشکی خود را ثبت نمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط