درمان طب
درمان طب

چگونه پزشک بدون مرز شویم؟ شرایط عضویت و نحوه استخدام

پزشکان بدون مرز یا MSF یک انجمن بین المللی خصوصی است که در سال 1971 توسط عده ای روزنامه نگار و پزشک در پاریس تأسیس شد. این انجمن از پزشکان و کارمندان بخش بهداشت و درمان تشکیل شده و افراد با شغل های گوناگون نیز می‌ توانند به صورت داوطلبانه به آنجا کمک کنند.

اعضای انجمن پزشکان بدون مرز بر این باورند که مردم در سراسر دنیا حق برخورداری از خدمات پزشکی را دارند و فعالیت آنها محدود به مرزهای کشور خاصی نمی شود. در ادامه این مقاله پیرامون وظایف پزشک بدون مرز و شرایط عضویت در این سازمان مطالعه خواهید کرد.

پزشک بدون مرز چیست؟

پزشک بدون مرز چیست؟
پزشک بدون مرز چیست؟

پزشک بدون مرز یک گروه بشردوستانه بین المللی است که به ارائه مراقبت های بهداشتی و روانی به افراد آسیب دیده از جمله قربانیان جنگ و بلایای طبیعی، می پردازد. افرادی که این گروه به صورت داوطلبانه به آنها کمک می کند، معمولا دسترسی لازم را به منابع درمانی ندارند.

انجمن پزشکان بدون مرز در سال 1999 موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد. فعالیت این افراد فراتر از مرزها بوده و هر کجا که نشان از بی عدالتی یا خشونت باشد، آنها حضور دارند.

همه اعضای انجمن پزشکان بدون مرز به اصول زیر پایند هستند:

اعضا باید به همه افراد نیازمند، قربانیان بلایای طبیعی یا مصنوعی و قربانیان جنگ کمک کنند. آنها صرف نظر از نژاد، دین، جنسیت، عقاید دینی و سیاسی باید خدمات یکسانی به افراد ارائه دهند.

همه اعضای انجمن پزشکان بدون مرز، نسبت به هر سیاستی بی طرف بوده و بر اساس اخلاق پزشکی و اهداف بشردوستانه به انسان ها کمک می کنند. این انجمن در انجام وظایف خود کاملا آزاد است.

اعضا باید به اصول اخلاقی و حرفه ای خود متعهد بوده و بی طرفی خود را از همه قدرت های سیاسی، اقتصادی یا مذهبی حفظ کنند.

اعضا به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند و نمی توانند درخواست هیچ نوع پاداش یا اضافه حقوق داشته باشند.

وظایف پزشک بدون مرز چیست؟

وظایف پزشک بدون مرز چیست؟
وظایف پزشک بدون مرز چیست؟

از جمله وظایف پزشک بدون مرز ارائه کمک های اضطراری و پزشکی به افراد آسیب دیده از درگیری های مسلحانه، اپیدمی ها، بلایای طبیعی، بیماری های همه گیر و محروم از مراقبت های بهداشتی است. کار اصلی این انجمن، ارائه کمک های فوری و نجات جان انسان هاست.

اقدامات پزشکان بدون مرز در چارچوب اخلاق پزشکی و رعایت اصول بی طرفی است و آنها هرگز کمک مالی یا بودجه ای از طرف کشور یا دولت های درگیر دریافت نمی کنند. تیم های ارزیابی این انجمن، در صورت بروز حوادث، سطح بحران، سطح بیماری یا مرگ و میر، میزان محرومیت از مراقبت های بهداشتی در آن منطقه و نیازهای پزشکی را بررسی کرده و افراد را به منطقه اعزام می کنند.

وظایف پزشک بدون مرز

  • ارائه خدمات اورژانسی

ارائه خدمات پزشکی سریع و مؤثر در موارد اضطراری یکی از مهمترین وظایف پزشک بدون مرز است. در صورتی که پزشکان به منطقه ای اعزام شوند که میزان مرگ و میر در عرض چند هفته رو به افزایش باشد، اولویت آنها نجات جان افراد باقی مانده است. پزشکان بدون مرز هرگونه امکانات برای شرایط فوق اضطراری دارند و می توانند به سرعت خود را محل حادثه برسانند.

  • ارائه خدمات پزشکی و نوآوری در زمینه خدمات

فعالیت مستمر این انجمن موجب بهبود عملکرد آنها شده است. اعضای پزشکان بدون مرز موظف هستند که اطلاعات خود را به روز نگه داشته و بهترین روش ها را در مواقع لزوم انتخاب کنند. نوآوری پزشکی یکی از وظایف این اعضا است و تا به امروز پیشرفت های چشمگیری در زمنیه مراقبت های ارائه شده به افراد آسیب دیده داشته اند.

به عنوان مثال برخی از پزشکان این انجمن با تغییر در رژیم دارویی مالاریا، ایجاد مراکز درمانی، استفاده از غذاهای آماده در زمان اپیدمی یا طراحی مدل های درمانی جدید برای افراد دچار سوءتغذیه توانسته اند به راهکارهای جدید و موفقی دست پیدا کنند.

  • تأمین و پشتیبانی

از آنجایی که انجمن پزشکان بدون مرز، یک شبکه به هم پیوسته بین المللی است، می توانند سالیانه میلیون ها انسان را درمان کند؛ این انجمن می تواند در مواقع حاد ظرف مدت 24 ساعت اعضا و کمک های لازم را به محل حادثه ارسال کند.

  • ارائه داروهای مؤثر و بی خطر

یکی دیگر از وظایف و خدمات پزشکان بدون مرز، ارائه داروهای مؤثر و بی خطر به همه افراد تحت درمان است. کلیه داروهای این انجمن مطابق با استانداردهای بین المللی بوده و از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.

  • ارائه خدمات گوناگون

در زمان بروز بحران، اعضای انجمن از جمله کادر درمان، تیم تدارکات، متخصصان آب و محیط زیست و افرادی با مشاغل گوناگون به محل حادثه اعزام می شوند. همه افراد موظف هستند که بهترین خدمات را بر اساس نوع تخصص خود به افراد آسیب دیده ارائه دهند.

  • تعهد اخلاقی

از جمله وظایف پزشک بدون مرز ارائه خدمات درمانی به افراد گوناگون فارغ از منافع شخصی است. اعضا موظف هستند صرف نظر از قوم و قبیله، دین، جنسیت، نژاد، عقاید سیاسی و مذهبی، با رعایت احترام به افراد جامعه آسیب دیده کمک کنند.

سازمان پزشک بدون مرز در کجاست؟

سازمان پزشک بدون مرز در کجاست؟
سازمان پزشک بدون مرز در کجاست؟

دفتر اصلی سازمان پزشکان بدون مرز واقع در ژنو، سوییس است اما تصمیمات توسط پنج مرکز در آمستردام، بارسلونا-آتن، بروکسل، ژنو و پاریس اتخاذ می شود. وظایف دفتر اصلی، تصمیم گیری در مورد سیاست های سازمان و اطلاع رسانی و هماهنگی فعالیت های بین المللی است.

این سازمان در کشورهایی مثل هند، مکزیکو، آمریکای لاتین، نروژ، روسیه، لهستان، پرتغال، امارات، اروگوئه، یونان و چین شعبه دارد.

مأموریت های پزشک بدون مرز در کدام کشورهاست؟

مأموریت های پزشک بدون مرز در کدام کشورهاست؟
مأموریت های پزشک بدون مرز در کدام کشورهاست؟

مأموریت پزشک بدون مرز اغلب در کشورهایی که مراقبت های بهداشتی ضروری مثل خدمات مربوط به بهداشت روانی در دسترس نیست، انجام می شود. اعضای این انجمن مأموریت های گوناگونی از قبیل جلوگیری از شیوع بیماری در میان پناهندگان، کمک به بازماندگان خشونت جنسی و مراقبت های پزشکی فوری برای زنان باردار و افراد آسیب دیده انجام می دهند.

پزشکان بدون مرز، کمک‌ های بشردوستانه و پزشکی خود را به بیش از هفتاد کشور ارائه می دهد. این انجمن در کشورهایی نظیر مصر، عراق، اردن، لیبی، لبنان، فلسطین، نیجریه، افغانستان، سوریه و یمن، فعالیت های پزشکی انجام می دهد؛ همچنین دارای یک دفتر منطقه ای در امارات متحده عربی است.

شرایط عضویت در پزشکان بدون مرز چیست؟

شرایط عضویت در پزشکان بدون مرز
شرایط عضویت در پزشکان بدون مرز

تعهد افرادی که با پزشکان بدون مرز کار می کنند، فراتر از انجام وظیفه بوده و عضو شدن در آن یک انتخاب شخصی برای نجات جان انسان ها و بازتاب اهداف این انجمن است. هر کارمند انجمن می تواند تصمیم بگیرد که در یک یا چند انجمن فعالیت کند؛ مشروط بر اینکه شرایط لازم را داشته باشد.

اعضا باید بر اساس علاقه شخصی، تجربه، زبان، کشور مبدأ یا محل اقامت با انجمن همکاری کنند. شرایط عضویت در هر شعبه انجمن متفاوت است و برای بررسی شرایط لازم باید مستقیما با دفتر انجمن مربوطه تماس بگیرید.

برای عضویت در سازمان پزشکان بدون مرز می توانید به سایت www.msf.org مراجعه کنید؛ برای عضویت در این سازمان باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • برای کارمندان بین المللی: انجام یک قرارداد شش ماهه با سازمان پزشکان بدون مرز یا انجام دو مأموریت
  • برای کارمندان محلی: انجام یک قرارداد دوازده ماهه
  • برای داوطلبان محلی: انجام یک قرارداد 24 ماهه

شرایط عضویت در سازمان پزشک بدون

  1. حداقل دو سال تجربه حرفه ای در زمینه شغل مورد نظر
  2. توانایی کار گروهی
  3. توانایی کار با گروه های چندفرهنگی
  4. انعطاف پذیری
  5. زندگی یا تجربه کار در مناطق بومی، دورافتاده یا کشورهای در حال توسعه
  6. توانایی پذیرش شرایط استرس زا

پزشکان باید بعد از ثبت نام، مدارک معتبر خود را ضمیمه پرونده کنند. توجه داشته باشید که داشتن حداقل دو سال سابقه مستمر و بدون وقفه یکی از شرایط اصلی ثبت نام در سازمان پزشکان بدون مرز است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط عضویت و کار در این سازمان به سایت MSF مراجعه فرمایید.

میزان حقوق پس از عضویت در سازمان پزشکان بدون مرز

میزان حقوق پس از عضویت در سازمان پزشکان بدون مرز
میزان حقوق پس از عضویت در سازمان پزشکان بدون مرز

حقوق اولیه پزشک بدون مرز ماهیانه 1731 دلار است که به آن مالیات نیز تعلق می گیرد. حقوق شما بعد از کسب مهارت و تجربه به مرور زمان افزایش خواهد یافت. همچنین مبلغی برای مایحتاج روزانه به این حقوق اضافه می شود.

معمولا افراد بعد از مدتی که به عنوان پزشک فعالیت می کنند و حقوق ماهیانه مشخصی می گیرند، به صورت داوطلبانه به سازمان پزشکان بدون مرز ملحق می شوند؛ زیرا حقوق دریافتی از این انجمن مبلغ زیادی نیست. کلیه هزینه های مربوط به بلیت هواپیما، اقامتگاه و خورد و خوراک روزانه نیز به اعضا پرداخت می شود.

علاوه بر موارد بالا مزایا، بیمه پزشکی، از کار افتادگی و بیمه عمر نیز به افراد تعلق می گیرد. دانشجویان پزشکی نیز می توانند بعد از پایان اولین پروژه با سازمان پزشکان بدون مرز، درخواست وام دانشجویی داده و مبلغی دریافت کنند.

حقوق و مزایا پرداختی به پزشک بدون مرز عبارتند از:

وظایف پزشک بدون مرز
وظایف پزشک بدون مرز
  • هزینه های سفر
  • کلیه هزینه های سفر که شامل بلیت هواپیما یا هر وسیله حمل و نقل دیگری به محل پروژه پرداخت خواهد شد.
  • محل اقامت
  • تأمین محل اقامت افراد و پرداخت هزینه های مربوط به آن به عهده سازمان است.
  • تأمین امنیت، تأمین امنیت افراد از وظایف سازمان پزشکان بدون مرز است و در صورت وجود هر گونه خطر، به پزشکان و اعضا به صورت شفاف اطلاع رسانی می شود. اگر شما به دلایل امنیتی تمایل به ترک پروژه داشته باشید، هزینه بازگشت شما توسط سازمان تأمین می شود.
  • بیمه مسافرتی و درمانی
  • همه کارکنان بین المللی دارای بیمه مسافرتی و درمانی هستند.
  • حقوق و مزایا بعد از عضویت در سازمان پزشکان بدون مرز:
  • پرداخت حقوق و مزایا 12 ماه بعد از عضویت بر اساس تخصص حرفه ای و تجربه
  • 25 روز تعطیلات در طول سال
  • مرخصی با حقوق
  • حقوق بازنستگی
  • بیمه عمر
  • پرداخت بیمه های مربوط به چشم پزشکی، دندان پزشکی و درمانی
  • برگزاری دوره های روانشناسی قبل و بعد از هر مأموریت
  • دسترسی به مشاوره حقوقی، مالیاتی و بهداشت روان برای کارمندان

نحوه استخدام پزشکان بدون مرز به چه صورت است؟

نحوه استخدام پزشکان بدون مرز به چه صورت است؟
نحوه استخدام پزشکان بدون مرز به چه صورت است؟

افراد متخصص در زمینه بیماری های عفونی، سل، ایدز، تغذیه، زنان و زایمان و واکسیناسیون در اولویت استخدام قرار دارند؛ همچنین کسانی که در زمینه تدریس زبان های مختلف از قبیل عربی و فرانسه تجربه دارند، می توانند برای استخدام در سازمان پزشکان بدون مرز اقدام کنند.

برای اطلاع از انواع شغل ها و پروژه های سازمان پزشکان بدون مرز می توانید به وب سایت یا سایت LinkedIn مراجعه کرده و بعد از انتخاب شغل مورد نظر، رزومه خود را به زبان انگلیسی به ای میل ذکر شده در آگهی ارسال کنید.

این سازمان بعد از بررسی دقیق رزومه افراد، با آنها تماس می گیرد؛ بعد از انجام مصاحبه حضوری یا تصویری شرایط کار و فعالیت در پروژه مربوطه به اطلاع شما می رسد. در سازمان پزشکان بدون مرز مشاغل متنوعی از قبیل مهندس آب، متخصص محیط زیست، معلم، روانشناس، کارمند دفتری، مددکار اجتماعی و مسوول خرید مورد نیاز است و افراد با تخصص های مختلف می توانند در آن استخدام شوند.

زمان ثبت نام و نحوه ثبت نام به چه صورت است؟

زمان ثبت نام و نحوه ثبت نام به چه صورت است؟
زمان ثبت نام و نحوه ثبت نام به چه صورت است؟

بعد از انتخاب پروژه باید هشت ماه قبل از تاریخ شروع آن، اقدام به ثبت نام کنید. روند درخواست به طور متوسط حدود چهار تا شش ماه طول می کشد. سازمان پزشکان بدون مرز انگستان فقط اتباع انگلستان یا افراد دارای اقامت و واجد شرایط کار در این کشور را می پذیرد.

برای اطلاع از زمان و نحوه ثبت نام پروژه ها باید به سایت انجمن پزشکان بدون مرز مراجعه کرده و اطلاعات دقیق هر پروژه را مطالعه و بررسی کنید.

آیا پزشک بدون مرز شهروند خارجی و اقامت خارجی دریافت می کند؟

آیا پزشک بدون مرز شهروند خارجی و اقامت خارجی دریافت می کند؟
آیا پزشک بدون مرز شهروند خارجی و اقامت خارجی دریافت می کند؟

شما می توانید با شرکت در پروژه های مختلف و بالا بردن تجربه حرفه ای خود، سابقه کارتان را افزایش دهید. از آنجایی که از شروع همکاری با این سازمان، بیمه کاری معتبر برای شما در نظر گرفته می شود؛ بعد از گذشت چند سال می توانید برای اقامت در کشور مورد نظر اقدام کنید.

از طریق کسب موقعیت های شغلی طولانی مدت و حضور در یک کشور خاص نیز می توانید اقدام به دریافت اقامت کنید. به خاطر داشته باشید که سابقه کار مستمر و طولانی مدت می تواند روند اقامت شما را تسهیل کند.

سخن پایانی

سازمان پزشکان بدون مرز یک انجمن مردم نهاد و خصوصی است که در زمینه کارهای بشردوستانه فعالیت می کند. این سازمان در کشورهای بسیاری شعبه دارد و مأموریت آن نیز مختص کشورهای محروم، آسیب دیده، فاقد امکانات بهداشتی و درمانی است.

تمام اعضای این سازمان موظفند که بی طرفانه رفتار کرده و به همه افراد با هر نژاد، جنسیت، مذهب و اعتقاد سیاسی خدمات لازم را ارائه دهند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط