درمان طب
درمان طب

نحوه خواندن کیت نواری تست اعتیاد

تشخیص اعتیاد افراد به عوامل متفاوتی بستگی دارد: نوع دارو ، مقدار و دفعات مصرف ، میزان متابولیسم ، وزن ، سن ، سلامت بدنpH ادرار. برای سهولت در تشخیص؛ زمان تشخیص متابولیت ها در هر داروی را در نظر می گیرند. آزمایش داروی ادرار یک روش ایمونواسی است که بر اساس اصل اتصال رقابتی انجام می شود. یک دارو اگر در نمونه ادرار کمتر از غلظت مجاز باشد ، مکانهای اتصال آنتی بادی خاص خود را اشباع نمی کند. سپس آنتی بادی با مخلوط پروتئین دارو واکنش نشان می دهد و یک خط رنگی قابل مشاهده در صفحه نوار تست اعتیاد خاص ظاهر می شود.

تست اعتیاد چیست؟

تست اعتیاد

 نیز شناخته می شود، یک آزمایش UDS آزمایش داروی ادرار که به عنوان صفحه نمایش داروی ادرار یا بدون درد است. این نوار تست، ادرار شما را از نظر وجود برخی داروهای غیرقانونی و داروهای تجویزی تجزیه و تحلیل می کند. آزمایش داروی ادرار معمولاً برای؛ آمفتامین ها، مت آمفتامین ها، بنزودیازپین ها، و باربیتورات ها، ماری جوانا، کوکائین، متادون، مواد حاوی مورفین (مواد مخدر)، PCP و الکل انجام می شود.

صفحه نمایش داروهای ادرار ایمنی سنجی نام دارد. این نوع تست اعتیاد، مقرون به صرفه است و خیلی سریع نتیجه را مشخص می کند، با این وجود نقاط ضعفی دارد. به عنوان مثال، همه انواع مخدر را تشخیص نمی دهد. همچنین، گاهی اوقات به اشتباه نتیجه را مثبت نشان می دهد.

اگر نتیجه اولین تست شما مثبت باشد ، یک آزمایش پیگیری معروف به کروماتوگرافی گازی / طیف سنجی جرمی، برای تأیید آزمایش انجام می شود. در این نوع آزمایش برای گرفتن نمونه ادرار همان روش سنجش ایمنی استفاده می شود. مراحل این آزمایش طولانی تر است، همچنین این آزمایش گران تر از آزمایش اولیه است، اما به ندرت نتیجه مثبت کاذب می شوند.

هر دو آزمایش می توانند نتیجه منفی کاذب ایجاد کند، این زمانی است که آزمون حتی در صورت مصرف مواد مخدر، نتیجه منفی را گزارش می کند. هر دو آزمایش همچنین نمی توانند مصرف همزمان مواد مخدر را تشخیص دهند. نتیجه این آزمایش نانوگرم در میلی لیتر است و هر نتیجه زیر عدد مجاز صفحه باشد نتیجه منفی است و هر چه عددی که نشان می دهد بالاتر از شماره قطع صفحه باشد، نتیجه آزمایش مثبت است.

طریقه استفاده از کیت اعتیاد

طرز استفاده از کیت نواری اعتیاد

زمانی که تست اعتیاد را در خانه انجام می دهید نمی توانید به صورت کامل به آن اعتماد کنید، زیرا در اکثر مواقع نتیجه را به درستی نشان نمی دهد. اما چنانچه نتیجه آزمایش اعتیاد شما در تست های خانگی مثبت شد، آن را جدی بگیرید و به مرکز معتبری مراجعه کنید تا از نتیجه تست مطمئن شده و در صورت نیاز تست دوباره از شما بگیرند.

روش اول خواندن کیت تست اعتیاد:

نوار تست فنتانیل خود را تا خطوط موج دار در آب فرو کنید و پانزده ثانیه صبر کنید و سپس آن را بیرون بیاورید. نتایج معمولاً حدود یک یا دو دقیقه طول می کشد تا نشان داده شود. اگر در وسط آزمایش فقط یک خط قرمز مشاهده می کنید ، به این معنی است که داروهای شما فنتانیل دارند. اگر وسط آزمون دو خط ببینید ، به این معنی است که نوار تست منفی است. خط دوم می تواند بسیار کمرنگ باشد ، در هر صورت این به معنای منفی بودن آن است.

روش دوم :

زمانی که بر روی نوار تست دو خط مشاهده کردید، به این معنی است که تست اعتیاد شما منفی است. اما وقتی که یک خط روی نوار مشاهده کردید، یعنی تست اعتیاد شما مثبت شده است. وقتی یک خط در نوار تست دیدید یا هیچ خطی بر آن ظاهر نشد، نتیجه آزمایش قابل اطمینان نیست و اعتباری ندارد.  در این موارد احتمال این که مقداری آب در نمونه وجود داشته یا از زمان تست اعتیاد شما گذشته باشد، وجود دارد.

 معنی خط کمرنگ در تست اعتیاد چیست؟

خط کمرنگ در تست اعتیاد به چه معناست

خط کمرنگ در تست اعتیاد نشانه ای بر عدم مصرف مواد توسط فرد نیست زیرا امکان دارد شخص مورد آزمایش، از ماده مخدر دیگری که در آزمایش وجود ندارد استفاده کرده باشد. یا اینکه ممکن است چند روز از مصرف ماده مخدر گذشته باشد و فرد آن را برای سرگرمی مصرف کرده باشد و اثرات آن هنوز در بدن وی وجود داشته باشد. همچنین تداخل دارویی می تواند در تست اعتیاد باعث ایجاد خط کمرنگ شده باشد.

در تست اعتیاد اگر دو خط ظاهر شود نشان دهنده منفی بودن آزمایش اعتیاد است ولی اگر در بالای خط تست فقط یک خط نشان داده شود به معنی مثبت بودن نتیجه تست اعتیاد می باشد. چنانچه خطی مشاهده نشود یا یک خط در پایین ظاهر شود به این معنی است که آزمایش قابل استناد و اعتنا نبوده و نتیجه ای در بر ندارد. این موضوع ممکن است به دلیل انقضای تاریخ مصرف تست یا وجود آب در نمونه باشد که نیاز به تست گیری مجددا می باشد. به دلیل اینکه تست در شرایط آزمایشگاه انجام نمی شود نباید به جواب تست اعتماد کامل داشت البته در حد هشدار باید به آن توجه کرد.

خط کمرنگ در تست اعتیاد دقیقا کجاست؟

در اکثر موارد زمانی که با تست های سریع تشخیص مواجه هستیم خط کمرنگ در تست اعتیاد ظاهر می شود. در تست هایی مانند تست های تکی ادراری، پنل های چند تستی ادراری و تست اعتیاد بزاق می تواند شاهد ایجاد خط کمرنگ در تست اعتیاد بود.

در قسمت نمایشگر نوار تست اعتیاد دو خط معروف نمایش داده می شوند که دارای تفاوت رنگ می باشند یکی از این خط ها، خط کنترل نام دارد و در کاست ها و پنل ها با حرف c  که مخفف control است نام گذاری می شود.  این خط کنترل نشان دهنده نتیجه آزمایش است و کافی و سالم بودن حجم نمونه را تایید می کند. خطی که در پایین ایجاد می شود نشان دهنده وجود ماده مخدر در ادرار شخص  است و یک طیف رنگی از پر رنگ و خط کمرنگ در تست اعتیاد را نشان می دهد.

 تست اعتیاد منفی و مثبت چیست؟

خط کمرنگ در تست اعتیاد در هنگام استفاده از کیت های تشخیص اعتیاد نشان داده می شود که گاهی خط پایینی یا خط دوم از خط بالاتر خود کمرنگ تر دیده می شود. توجه کنید که این خطوط کمرنگ در پنل های چند تستی بعد از آزمایش اعتیاد نیز قابل مشاهده است.

 عقاید متفاوتی در مورد این خط کمرنگ در بین افراد وجود دارد که گروهی این خطوط کمرنگ را نشان دهنده مثبت بودن تست اعتیاد و برخی آن را نشانه منفی بودن تست می دانند. گروهی دیگر از افراد بر این عقیده اند که خط کمرنگ در تست اعتیاد نشان دهنده این موضوع است که ماده مخدر در بدن فرد مورد آزمایش وجود دارد و درصد کم و محدود آن ماده به دلیل دفع نشدن کامل آن در بدن شخص باقی مانده است.

نکته آخر:

غربالگری اولیه مثبت دارو به این معنی است که فرد مورد آزمایش ماده ای در بدن خود دارد که در یکی از گروه های دارویی قرار می گیرد و بالاتر از حد مجاز است. اگر آزمایش ثانویه نتیجه مثبت را تأیید کند ، به این معنی است که فرد واقعاً این دارو را مصرف کرده است.

در برخی موارد ، این نتیجه نشان دهنده یک پنجره از زمان است که در آن فرد ماده و مقدار تقریبی آن را مصرف کرده است ، اما در بیشتر شرایط ، دانستن این اطلاعات دقیق  لازم نیست. تفسیر زمان و میزان مصرف دارو می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا غلظت بسیاری از داروها متفاوت است. همچنین میزان متابولیسم در افراد متفاوت است. برخی از داروهای تجویز شده و بدون نسخه ممکن است نتیجه غربالگری مثبتی داشته باشند. قبل از آزمایش، هر دارویی را که مصرف کرده اید در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط