درمان طب
درمان طب

طرز خوابیدن بعد از بوتاکس؛ چند ساعت بعد از بوتاکس باید خوابید؟

 بوتاکس با تزریق سم بوتولونیوم در نواحی چین و چروک های صورت انجام می گیرد و این دارو از طریق فلج ساختن موقتی عضلات صورت سبب جوانسازی پوست با رفع خطوط چین و چروک ها می گردد.

چنانچه بخواهید از علت اصلی ایجادِ چروک ها روی صورت آگاه شوید بهتر است بدانید که حرکات عضلات صورت عامل اصلی تولید این چروک ها است؛

بنابراین با ثابت ماندن این عضلات از طریق تزریق بوتاکس خطوط چروک روی صورت نیز محو خواهد شد.

از کاربردهای زیبایی بوتاکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محو کردن خط اخم در بین دو ابرو
  2. رفع خطوط پنجه کلاغی و چروک های ریز اطراف چشم
  3. از بین بردن چروک های گردن
  4. بالا بردن گوشه های لب و رفع چروک های اطراف لب
  5. بالا بردن نوک بینی

قطعا پس از انجام هر عمل زیبایی باید یکسری از دستورالعمل ها را رعایت کرد.

پس از تزریق بوتاکس نیز باید نکاتی را رعایت کنید از جمله طرز خوابیدن اصولی پس از تزریق. این کار باعث می شود تا بتوانید نتایج مؤثر و دلخواه را از انجام این فرایند زیبایی به دست آورید. به عنوان مثال باید بدانید تا چند ساعت بعد از بوتاکس نباید خوابید؟ و یا اصلاً چرا باید از خوابیدن پس از تزریق بوتاکس خودداری کرد؟ پاسخ این سوالات را در قسمت های زیر خواهید دید.

چرا باید از خوابیدن بلافاصله پس از تزریق بوتاکس خودداری کرد؟

چرا باید از خوابیدن بلافاصله پس از تزریق بوتاکس خودداری کرد؟

از دغدغه های مهم برای کسانی که تزریق بوتاکس انجام می دهند زمان و نحوه خوابیدن پس از تزریق است.

در فرایند بوتاکس اعصاب عضلات صورت توسط ماده سمی به نام بوتولینوم توکسین Aبه طور موقت از کار می افتد و این عامل خود سبب می شود تا جلوی انقباضات غیر ارادی عضلات صورت گرفته شده و از بروز چین و چروک ها جلوگیری می شود.

سم بوتولونیوم توسط یک نوع باکتری تولید می شود و به عنوان کشنده ترین سم در دنیا شناخته شده است و در صورت مسمومیت با آن احتمال خطر مرگ را به همراه دارد.

اما به دلیل خطرات این سم نیست که باید از خوابیدن پس از تزریق اجتناب کرد بلکه جهت جذب بهتر داروی بوتاکس است که پزشکان توصیه می کنند تا پس از تزریق برای چندین ساعت بیدار بمانید و از خوابیدن و دراز کشیدن اجتناب کنید.

زمانی که شما دراز می کشید و یا بدن خود را خم می کنید تأثیر نیروی جاذبه بر بدن بیشتر بوده و در نتیجه موجب تکان خوردن مواد بوتاکس در زیر پوست می شود و ممکن است حتی این مواد وارد بخش هایی دیگر از پوست صورت نظیر حفره چشم شوند و عوارض بدی به همراه داشته باشند. به همین علت تا زمان جذب کامل مواد تزریقی حاصل از بوتاکس نباید بلافاصله دراز کشید و خوابید.

از دلایل عمده برای ممنوعیت خوابیدن پس از تزریق بوتاکس گفت:

  • با نخوابیدن از تورم بیشتر در نقاط تزریق جلوگیری خواهید کرد.
  • مانع از حرکت بوتاکس به سایر نقاط صورت می شوید.
  • در ضمن خوابیدن سبب کاهش اثربخشی تزریق بوتاکس و قدرت جذب آن در عضلات صورت خواهد شد.

چند ساعت بعد از بوتاکس نباید خوابید؟

چند ساعت بعد از بوتاکس نباید خوابید؟

 با استفاده از تزریق زیر پوستی، سم بوتولونیوم در عضلات صورت وارد می شود و سپس آن ناحیه از پوست بی حس شده و باعث از بین رفتن چین و چروک ها می گردد. با این روش، ظاهر پوست جوان تر و زیباتر شده و از پوستی جذاب برخوردار خواهید شد.

اما مهم است بدانید که 4 تا 6 ساعت پس از تزریق اجازه دراز کشیدن یا خوابیدن را نخواهید داشت.

پس بهترین زمان برای تزریق بوتاکس در صبح به هنگام شروع فعالیت است تا زمان لازم برای جذب دارو وجود داشته باشد.

 طرز خوابیدن بعد از بوتاکس

نحوه و طرز خوابیدن بعد از بوتاکس

 به هیچ وجه به پهلو یا روی شکم دراز نکشید. گفته می شود 4 تا 6 ساعت زمان لازم است تا بوتولیسم توکسین جذب کامل عضلات تزریق شده صورت شود و تا 48 ساعت باید از اقدامات احتیاطی در مورد نحوه خوابیدن استفاده کرد.

بهترین شکل خوابیدن پس از گذراندن 4 ساعت اولیه بعد از تزریق به پشت است و بهترین زاویه قرارگیری صورت و گردن به شکل 90 درجه می باشد.

از آنجایی که میزان تأثیرگذاری بوتاکس، عملکرد عضلات و واکنش بدن در افراد مختلف متفاوت است باید شیوه صحیح خوابیدن را رعایت کرد تا از بروز عوارض احتمالی ناشی از خوابیدن نادرست پس از تزریق جلوگیری شود.

در چند روز اول به هیچ عنوان به حالت دمر روی شکم نخوابید. اگر نیاز به دراز کشیدن دارید، بهتر است به پشت دراز بکشید و از خوابیدن به پهلو ها هم اجتناب کنید. گفته می شود دراز کشیدن روی شکم یا پهلوها احتمال انتقال بوتاکس به ناحیه دیگر صورت را افزایش می دهد بنابراین تا 2 شب اول حتماً به پشت بخوابید.

یک روش در امان ماندن از خوابیدن روی شکم پس از تزریق بوتاکس استفاده از لایه های ضخیم بالش در تخت خواب است. با قرار دادن تعداد زیادی از بالش ها در دو طرف دست خود می توانید از خوابیدن روی شکم و پهلوها خودداری کنید و به این ترتیب نتایج بیشتر و ماندگارتری از تزریق بوتاکس به عضلات تزریقی را خواهید دید. در ضمن در روز اول پس از تزریق حتماً از بالش و ملحفه های تمیز برای خوابیدن استفاده کنید تا بدن شما از هر گونه تماس با باکتری ها و عفونت ها مصون بماند.

نکات مهمی که پس از تزریق بوتاکس به هنگام خوابیدن باید رعایت کنید عبارتند از:

  1. به هنگام خوابیدن سر خود را بالا نگه دارید.
  2. از تکان دادن و تحرک زیاد سر خودداری کنید.
  3. بهتر است پس از تزریق از کمپرس آب سرد استفاده نکنید.
  4. گفته می شود تا چند ساعت پس از تزریق بوتاکس به صورت نشسته بخوابید.

عوارض خوابیدن پس از تزریق بوتاکس 

عوارض خوابیدن پس از تزریق بوتاکس چیست؟

در این روش نیز مانند تمامی روش های زیبایی دیگر، باید مراقبت های لازم پس از تزریق با دقت صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود و در نهایت فرد نتایج بهتری از عمل تزریق را به دست آورد. یکی از مهمترین مواردی که باید بعد از تزریق بوتاکس رعایت کنید، شکل و نحوه خوابیدن بعد از تزریق می باشد.

بوتاکس یک داروی تزریقی مایع است و زمانی که در عضلات و زیر پوست تزریق می شود مدت زمانی طول کشیده تا کاملاً جذب شود و اثر کند. حال تصور کنید تا زمان جذب نشدن این دارو دراز بکشید و بخوابید در این حالت احتمال حرکت مواد بوتاکس به سایر نقاط دیگر در زیر پوست زیاد است.

مهمترین عارضه آن مربوط به حرکت بوتولونیوم در داخل حفره چشم و عوارض ناشی از افتادگی پلک و یا دوبینی است که برای درمان و بهبود این عارضه مدت زمان طولانی از 3 ماه یا بیشتر لازم است. به طور کلی عوارض ناشی از دراز کشیدن و خوابیدن پس از تزریق بوتاکس را می توان در دو مورد مهم دانست.

انتقال نوروتوکسین‌هایی به داخل عضلاتی غیر از عضلات هدف که تزریق روی آن ها صورت گرفته است که در این حالت این قسمت ها درگیر مواد حاصل از تزریق بوتاکس شده و دچار عوارضی نظیر سوزش، خارش و کبودی خواهند شد.

دراز کشیدن سبب افزایش تورم و طولانی شدن پروسه بهبود پوست در ناحیه تزریق بوتاکس می گردد. گاهی تورم ناشی از عدم رعایت این نکته به قدری زیاد می شود که فرد را مجبور می کند تا زمان بهبودی از خانه خارج نشود.

نشسته خوابیدن بعد از بوتاکس

نشسته خوابیدن بعد از بوتاکس

پس از تزریق بوتاکس باید سر و گردن خود را به مدت 4 ساعت به‌صورت عمودی نگه دارید بنابراین در این حالت جهت استراحت پیشنهاد می شود تا فرد به حالت نشسته قرار گیرد و از حرکات زیاد سر اجتناب کند. معمولاً پس از گذراندن 4 ساعت از تزریق، مواد بوتاکس جذب عضلات زیر پوست می شود ولی با این حال باز هم باید به هنگام خوابیدن نکات گفته شده را رعایت کرد.

پس از تزریق بوتاکس علاوه بر طرز صحیح در نحوه خوابیدن باید یکسری موارد و نکات را نیز در نظر گرفت و به آن توجه کرد که شامل:

  • بلافاصله پس از تزریق به هیچ عنوان از حمام، سونا یا دوش آب استفاده نکنید.
  • از مالش و ماساژ صورت خودداری کنید.
  • الکل مصرف نکنید و یا روی صورت در نقاط تزریق نزنید.
  • بدون تجویز پزشک به هیچ وجه از مسکن ها استفاده نکنید.

هر فردی که از تزریق بوتاکس استفاده کرده ممکن است در ذهن خود با پرسش هایی روبه رو شود در اینجا تعدادی از این پرسش های معمول را بازگو کرده و به پاسخ آن ها نیز پرداخته ایم.

آیا بوتاکس باعث خواب آلودگی می‌شود؟

بله. خواب آلودگی یکی از اصلی ترین عوارض جانبی تزریق بوتولونیوم می باشد.

عوارض تزریق بوتاکس شامل چه مواردی است؟

از عوارض تزریق بوتاکس می توان به میگرن، تهوع، اضطراب، افتادگی پلک، ضعف عضلانی، مشکلات تنفسی اشاره کرد.

بهترین زمان برای تزریق بوتاکس چه موقعی است؟

تزریق هنگام صبح بهترین زمان است. به عنوان مثال ساعت 9 صبح بهترین زمان برای تزریق بوتاکس می باشد چراکه فرد مدت زمان طولانی قبل از خواب شبانه برای جذب داروی بوتاکس فرصت دارد.

آیا به پهلو خوابیدن پس از تزریق بوتاکس عوارضی به همراه دارد؟

بله، چراکه صورت شما با بالش یا رخت خواب در تماس است و باز هم احتمال افزایش تورم و جابه‌جایی مواد تزریقی بوتاکس وجود دارد.

اگر فرد پس از تزریق به طور اتفاقی روی شکم یا پلوها خوابید چه اتفاقی می افتد؟

در این حالت نگران نباشید به آرامی به پشت خود برگردید و بخوابید.

آیا پس از تزریق بوتاکس می‌توان فیشیال یا ماساژ صورت انجام داد؟

خیر، پزشکان توصیه می‌کنند که در طی ۲۴ ساعت اول پس از تزریق هیچ‌ گونه فشاری در نواحی عضلات دریافت کننده بوتاکس نباید وارد شود در حالیکه برای ماساژ صورت دقیقاً روی عضلات تزریقی ماساژ به صورت فشار انجام می گیرد در ضمن بیمار باید برای انجام ماساژ دراز بکشد.

آیا در صورت اختلال در خواب یا بی خوابی در روز اول تزریق بوتاکس می توان از قرص خواب استفاده کرد؟

بله، تا کنون شواهدی مبنی بر تأثیر بد قرص خواب ها در عملکرد بوتاکس گزارش نشده است.

حرف آخر

کلام آخر

خوابیدن بلافاصله پس از تزریق بوتاکس کار بسیار اشتباهی است

چون نه تنها شما را متحمل هزینه ها و نیز درد و تورم بیشترِ ناحیه ترزیق می کند بلکه سبب کاهش در عملکرد بوتاکس در زیبایی نیز می شود. اگر چنانچه پس از تزریق بوتاکس دچار عوارض سرگیجه یا خواب آلودگی شدید بهتر است به صورت نشسته به استراحت بپردازید و از خم کردن سر خود یا دراز کشیدن خودداری کنید. با تحمل چهار الی شش ساعت نخوابیدن می توانید بهترین نتیجه را از جذب بوتاکس روی عضلات صورت و رفع چروک ها به دست آورید.

درمان طب مرکز فروش  انواع تجهیزات و لوازم پزشکی و تولید کننده اصلی لباس و روپوش پزشکی ، رول ملحفه یکبار مصرف در ایران می باشد. همچنین بیوتی سنتر به عنوان بزرگترین مرکز وارد کننده اصلی ترین محصولات یکبار مصرف پزشکی و بهداشتی از جمله انواع دستکش پزشکی ، دستکش لاتکس و… می باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط