درمان طب
درمان طب

ماسک های سه لایه پزشکی چگونه ساخته می شوند؟

ماسک پزشکی  می توانداز افراد درمقابل آلودگیها و ترشحات تنفسی و یا سرفه و عطسه کردن افراد بیمار محافظت کند.

ماسک حتما بایداستریل باشد که در انواع مختلفی تولید و به بازار ارائه شده است .  از انواع مطمئن و مرغوب آن می توان به ماسک سه لایه پزشکی اشاره کرد. همانطور که از نام این ماسک ها مشخص است، بیشتر برای کادر درمان و درون بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند زیرا در بیمارستان امکان ابتلا به انواع بیماری خیلی بیشتر از سایر مکان ها است.

ابتدا توضیح مختصری در ارتباط با واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی تولید ماسک های سه لایه پزشکی خواهیم داد:

  •  صنعتی : به واحدی گفته می شود که همه فرآیندهای تولید ماسک در آن از جمله تولید بدنه ماسک و متصل کردن کش ها به بدنه بدون دخالت دست ها و به صورت کاملا اتوماتیک انجام شده و یا به عبارتی دیگر تولید کردن بدنه آن با دستگاه التراسونیک انجام گیرد ولی متصل کردن کش ها به بدنه ماسک با استفاده از دستگاه پرس و چسب انجام شود.
  • واحد نیمه صنعتی : به واحدی گفته می شود که تمام فرآیندهای تولید ماسک از جمله تولید کردن بدنه ماسک و متصل کردن کش ها به بدنه با استفاده از دست ها و چرخ خیاطی انجام شود و یا این که تولید کردن بدنه به وسیله دستگاه التراسونیک انجام شود ولی متصل کردن کش ها توسط چرخ خیاطی انجام گیرد.
ماسک سه لایه جراجی

قوانین مربوط به تولید ماسکهای سه لایه پزشکی

دستورالعمل تولید ماسک های سه لایه پزشکی به منظور ارتقاء و سامان دهی کیفی تولید ماسک و هم چنین محافظت کردن از سلامتی مردم عزیز کشور تهیه و صادر می شود که به توضیح برخی از نکات این دستورالعمل می پردازیم.

هنگامی که از محل تولید در هر زمانی بازید می شود، اگر اطلاعاتی که تولید کننده ارائه می دهد صحیح نباشد و یا آن واحد تولیدی ضوابط دستوالعمل را رعایت نکرده باشد، مجوز صادره لغو می شود.

لازم به ذکر است که بدانید افرادی که کد IRC دارند مجاز به فروش ماسک به بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند.

انواع جنس ماسک های پزشکی

  1. bico25 –SMS 25 bico 25 که در مراکز غیر درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. اسپان25-ملت 17-اسپان 25 که در مراکز درمانی مورد استفاده واقع می شود.

ماسک های جراحی سه لایه دارند، دو لایه ی جانبی اسپان باند (به جای اسپان از bico یا sms می توان استفاده شود.) و یک لایه ی میانی ملت بلون. لایه ملت بلون قابلیت این را دارد که بار الکتریسیته ساکن را در خود ذخیره کرده و از آن به عنوان یک مانع در مقابل عبور ذرات استفاده کند و در بین دو لایه اسپان قرار می گیرد و این دو لایه نیز از عبور ویروس ها و ذرات جلوگیری می کند.

نوع ماسک : پارچه نخی-دستمال کاغذی حوله ای دو لایه-پارچه نخی که در مراکز غیر درمانی مورد استفاده قرار می گیرد که در خصوص استفاده از این ماسک باید گفت که اگر به مدت یک ساعت از آن استفاده می شود باید دستمال کاغذی تعویض گردد. ولی در محیط های مرطوب تعویض دستمال کاغذی باید کم تر از یک ساعت انجام شود.

لازم به ذکر است که ماسک های پارچه ای هر نوبت که استفاده می شوند باید حتما آن را شست و سپس با استفاده از نور خورشید، اتو و … خشک نمود.

با توجه به این که در روش های تولید صنعتی انجام کارهایی از قبیل متصل کردن کش ها با استفاده از چسب و هم چنین پرس کردن آن ها دست ها دخالت دارند و همین طور تولیدات نیمه صنعتی که در تمام فرآیندهای تولید ماسک، دست ها دخالت دارند لذا باید پس از تولید ماسک ها ویروس زدایی شوند.

روش های ویروس زدایی ماسک های سه لایه پزشکی

  1. در یکی از روش های ویروس زدایی از گاز اتیلن اکساید استفاده می کنند.
  2. در روش دیگر محصولات را به مدت 72 ساعت در درمای مناسب حدودا 50-45 درجه سانتی گراد در گرماخانه قرار می دهند.

پس از مرحله تولید ماسک، با رعایت کردن نکات بهداشتی، آن ها را به صورت مرتب داخل کارتن هایی قرار می دهند و سپس کارتن ها را به مدت سه روز در یک مکان گرم با دمایی کنترل شده قرار می دهند. البته قبل از این که ماسک ها بسته بندی و شمارش شوند باید کسانی که مسئولیت انجام این کار را دارند دست های خود را ضدعفونی کرده و هم چنین از دست کش های یک بار مصرف استفاده کنند. معمولا بسته بندی ها در بسته های پنج تایی و یا ده تایی صورت می گیرد.

رعایت کردن تمام نکات بهداشتی در همه مراحل تولیدات صنعتی و نیمه صنعتی امری الزامی است.

پس از شمارش و بسته بندی محصولات باید به آن ها برچسب و لیبل زده شود. این برچسب باید اطلاعاتی نظیر: نام واحدی تولیدی، برند محصول و هم چنین آدرس دقیق واحد تولیدی را داشته باشد.

تولید ماسک سه لایه پزشکی

نکاتی مهم برای راه اندازی واحد تولیدی ماسک:

  1. سطح واحد تولیدی باید صاف باشد و هم چنین به گونه ای باشد که قابلیت شست و شو را نیز داشته باشد.در برابر مواد ضد عفونی کننده مقاوم باشد و همین طور از جنس موادی مانند سنگ، سرامیک و… تشکیل شده باشد.
  2. دیوارهای محیط تولید نیز باید به گونه ای باشد که قابل شست وشو و ضدعفونی کردن باشند (برای مثال از جنس کاشی و… باشند.)
  3. محیط تولید باید به گونه ای باشد که افرادی که در آن واحد مشغول به فعالیت هستند قبل از وارد شدن به محیط تولید از لباس، کلاه و دمپایی مخصوص استفاده کنند و بعد از شستن و ضدعفونی کردن دست ها وارد محیط تولید شوند.
  4. هم چنین این نکته را باید در نظر گرفت که سرویس های بهداشتی و مکانی که افراد لباس های خود را در آن جا تعویض می کنند خارج از محیط تولید ساخته شوند.
  5. محیط انبار باید جداگانه و خالی از هر گونه گرد و غبار و آلودگی باشد.
  6. خوردن و یا آشامیدن در واحد تولیدی ممنوع است.
  7. در حین کار در خط تولید باید از استفاده هر گونه زیور آلات مانند انگشتر و … پرهیز نمود.
  8. همه ی واحدهای تولیدی باید اطلاعاتی که به تولید روزانه ی آن ها مربوط است را در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی تکمیل نمایند. در غیر این صورت از لیست واحدهایی که مجاز هستند حذف می شوند.
  9. مدیر واحد تولید، تعهدنامه ای را تکمیل می کند که در آن مشخصات دقیق فرد و هم چنین مشخصات دقیق آدرس واحد تولیدی نوشته می شود. فرد متعهد می شود مواردی از قبیل رعایت صحیح همه نکات بهداشتی در تولید ماسک های سه لایه پزشکی (ویژه واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی) را انجام دهد. همین طور مواد اولیه باید دارای کیفیت باشند و …

در صورتی که هر یک از مواردی که در عهدنامه ذکر شده رعایت نشود، سازمان غذا و دارو، مجوز را لغو کرده و خسارات مالی و جانی آن را پیگیری می کند و فردی که این تعهدنامه را امضاء کرده است مسئولیت آن را دارد که همه عواقب آن را بپذیرد و خسارت های وارد شده را بپردازد.

نکاتی که باید تولید کنندگان صنعتی و غیر صنعتی ماسک سه لایه پزشکی رعایت کنند

ماسک های سه لایه پزشکی بیشتر در فعالیت های پزشکی کاربرد دارند زیرا ماسک های پارچه ای و یا کاغذی از درصد حفاظتی کمی برخوردار هستند و به طور کامل مانع از عبور آلودگی های عفونتی نمی شوند. استفاده از این ماسک ها برای افرادی مانند پزشکان و یا پرستاران که بیماری ندارند، احتمال انتقال بیماری را به حداقل می رساند.

هم چنین با شناخت و انجام دستورالعمل تولید ماسک های سه لایه پزشکی ویژه واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی می توان ماسک هایی با کیفیت خوب و قیمت های مناسب تولید کرده و به بازار عرضه کرد.

کلام آخر: 

امیدواریم از مطالعه مقاله فوق برای نحوه تولید ماسک های سه لایه پزشکی استفاده لازم را برده باشید.

شما میتوانید برای تهیه کالا ولوازم پزشکی مورد نیازخود، انواع مدلها را درفروشگاههای سایت درمان طب جستجو کرده واز مناسبترین فروشگاه خرید فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط