درمان طب

8 لامپ یو وی برتر

مقالات پزشکی

۳۰ آذر ۱۴۰۰ 217 بازدید
درمان طب

8 لامپ یو وی برتر

لامپ های زیادی با کاربردهای گوناگون به بازار عرضه می شوند. این تجهیزات دیگر تنها وظیفه  تامین روشنایی را بر عهده ندارند بلکه این صنعت به بسیاری از علوم مانند پزشکی، میکروب کشی و … نیز راه پیدا کرده است. لامپ یو وی برتر نیز نوعی از این لامپ ها است. در این مقاله به معرفی لامپ UV، انواع آن، نکات ایمنی، برترین برندها و کاربرد لامپ یو وی خواهیم پرداخت.

لامپ یو وی برتر

لامپ یو وی برتر چیست؟

لامپ یو وی، زیر مجموعه ی لامپ هایی قرار می گیرد که از خود اشعه فرابنفش تولید می کند.

فرابنفش (Ultraviolet) که به اختصار UV نیز نامیده می شود، یک نوع موج الکترومغناطیسی است که به طور طبیعی، توسط نور خوشید نیز تولید می شود. به طور میانگین 10 درصد از نور ساطع شده توسط خورشید را اشعه های فرابنفش تشکیل می دهند. این اشعه طول موجی معادل 7.253 نانومتر دارد که بلندتر از پرتو ایکس و کوتاه تر از نور مرئی و قابل رویت می باشد. گاهاً اشعه فرابنفش در زمان جوشکاری و توسط قوس جوش نیز تولید می شود.

لامپ یو وی نوعی لامپ است که از خود اشعه فرابنفش ساطع می کند.

انواع لامپ UV

لامپ های یو وی به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند؛

  • لامپ فشار ضعیف: به این نوع از لامپ ها، لامپ یو وی فلورسنت نیز گفته می شود. این محصولات ظاهری شبیه به لامپ های فلورسنت دارند. با این تفاوت که در ساختار آن ها از فسفر استفاده نشده است. بدنه لامپ یو وی فشار ضعیف، از کواترز هم جوش ساخته شده است. همین امر سبب می شود تا این لامپ ها بتوانند از خود نور فرابنفش تولید کنند.
  • لامپ UVA: به این نوع از لامپ ها، لامپ BLB یا لامپ پزشکی نیز گفته می شود. از این لامپ اغلب در صنایع نساجی، داروسازی و … استفاده می شود. طول موج تولید شده توسط این لامپ ها بین 315 الی 400 نانومتر است. به این محصولات، لامپ های Blue Blac  نیز گفته می شود.
  • لامپ UVB: از این لامپ اغلب برای درمان بیماری های مزمن پوستی استفاده می شود. به عنوان مثال جهت درمان بیماری هایی هم چون ویتیلیگو (لک و پیس)، آتوپیک درماتیت (اگزما)، پسوریازیس (صدفک)، بیماری مایکوزیس فونگوئیدس (لنفوم پوستی) و …. از لامپ یو وی بی، استفاده می شود. طول موجی که این لامپ ها از خود تولید می کنند در بازه ی 280 الی 315 نانومتر قرار می گیرد.
  • لامپ UVC: از لامپ یو وی سی، اغلب برای تصفیه و در سیستم های گند زدایی استفاده می شود. این لامپ ها قدرت از بین بردن باکتری و ویروس و دیگر موجودات زنده را دارا هستند.
  •  لامپ یو وی فشار قوی: ظاهر این نوع از لامپ های یو وی، به لامپ های HDI و گازی شباهت دارد. این محصولات می توانند نور فرابنفش را با پهنای بیشتری تولید کنند در نتیجه دارای قدرت بالایی بوده و در صنایع حساس از آن ها استفاده می شود.
  • لامپ یو وی ال ای دی: با گسترش تکنولوژی در حوزه تولید انواع لامپ، لامپ یو وی ال ای دی نیز به بازار عرضه می شود. این لامپ ها از مواد نیمه رسانا تشکیل شده اند. مزیت لامپ یو وی LED نسبت به سایر مدل های لامپ UV این است که طول موج اشعه فرابنفش منتشر شده از آن به مواد شیمیایی نیمه رسانا بستگی دارد که قابل تغییر و تنظیم است.

برترین لامپ های یو وی 

برترین لامپ های یو وی کدامند؟

8 مورد از برترین برندهای لامپ یو وی می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  1. اسرام (Osram): شرکت اسرام یکی از بزرگترین تولید کننده انواع تجهیزات روشنایی است و محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار است. این شرکت، یک کمپانی چند ملیتی است و زیر مجموعه شرکت زیمنس است. اسرام در سال 1919 تاسیس شده است.
  2. فیلیپس (PHILIPS): فیلیپس شرکتی هلندی و هم چنین چند ملیتی است که در زمینه تولید انواع تجهیزات الکترونیکی تبحر بسیاری دارد. این شرکت درسال 1891 تاسیس شده است.
  3. پارس یو وی (Pars UV): این شرکت ایرانی بوده و در سال 1394 تاسیس شده است و در زمینه تولید انواع لامپ های فرابنفش و ضدعفونی فعالیت می کند.
  4. مزدا: (Mazda): از دیگر شرکت های تولید کننده لامپ یو وی می توان به شرکت ژاپنی مزدا اشاره کرد. این کمپانی علاوه بر لامپ های یو وی به تولید انواع پروژکتور، چراغ، پنل و … نیز می پردازد.
  5. سیلوانیا (Sylvania): این شرکت، یک کمپانی شناخته شده و معتبر ژاپنی است. این شرکت در زمینه تولید تجهیزات الکتریکی به خصوص حوزه روشنایی فعالیت می کند. محصولات این شرکت از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار است.
  6. نور (Noor): این شرکت، ایرانی بوده و در سال 1363 تاسیس شده است. محصولات این شرکت موفق به دریافت استاندارد و گواهینامه های معتبر نیز شده است.
  7. ناروا (Narva): این شرکت آلمانی بوده و محصولات آن کیفیت بسیار بالایی دارد. ناروا از برترین کارشناسان در حوزه تولید انواع تجهیزات الکتریکی استفاده کرده است.
  8. پرسا (Porsa): پرسا تولید کننده انواع لامپ مادون قرمز و فرابنفش است. این شرکت محصولات خود را برپایه اعتماد و رضایت مصرف کنندگان به بازار عرضه می کند.

کارآیی لامپ یو وی برتر

کاربرد لامپ یو وی برتر

 این محصولات با تولید نور در محدوده ضدعفونی و با طول موج 200 الی 300 نانومتر می توانند خاصیت گند زدایی مطلوبی داشته باشند. در ادامه به چند مورد از مهم ترین کاربردهای لامپ های یو وی اشاره خواهیم کرد؛

  1. در صنعت پزشکی به خصوص آزمایشگاه های تولید دارو و … از این لامپ ها استفاده بسیاری می شود.
  2. تشخیص، تجزیه و تحلیل برخی از واکنش های فتوشیمیایی توسط لامپ های فرا بنفش صورت می گیرد.
  3. برای تشخیص و ارزیابی اصلی یا تقلبی بودن برخی اجناس مانند اسکناس های پول، تمبرهای تاریخی و قیمتی، تایید آثار تاریخی، ارزیابی سنگ های قیمتی، کارت های اعتباری، کارت های شناسایی، گذرنامه و …. از این لامپ ها استفاده می شود. این لامپ ها قادر هستند نوری با طول موج فرابنفش تولید کنند که به سختی در محدوده نور مرئی قرار گیرد و می توان اصالت اجناس را به کمک آن تایید و یا رد کرد.
  4. برای از بین بردن برخی از حشرات مزاحم می توان از تله های فرابنفش استفاده کرد. تعدادی از حشرات ریز، میل نزدیک شدن به اشعه های فرابنفش را دارند که از این طریق می توان آن ها را از بین برد.
  5. در علم فیزیوتراپی نیز از لامپ فرابنفش استفاده می شود. این لامپ خاصیت ضد عفونی داشته و با امواجی که از خود ساطع می کنند، سبب تحریک ناحیه پوستی می شوند. در نتیجه این کار، عمل فیزیوتراپی تاثیر بیشتری روی بیماران می گذارد. لامپ هایی که در علم فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرند در دو نوع لامپ سرد و لامپ گرم تولید می شوند.
  6. دوز مشخصی از اشعه فرابنفش سبب جوان سازی پوست و از بین بردن چین و چروک های صورت می شود. از لامپ هایی که قادر به تولید اشعه فرابنفش در مقدار معین هستند، در این علم استفاده می شود.
  7. برای از بین بردن رسوب کلسیم در اسکلت و استخوان بندی افراد می توان از لامپ و اشعه فرابنفش استفاده کرد.
  8. در صنعت جرم شاسی برای یافتن اثر انگشت و هم چنین در علم پزشکی قانونی از این لامپ ها استفاده بسیاری می شود.
  9. برای تولید جلوه های ویژه در سینما، تاتر و صنعت فیلم سازی و هم چنین ایجاد جلوه های بصری (نمایش رنگ های شب رنگ) از نورهای فرابنفش استفاده زیادی می شود.
  10. برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی لامپ UV مورد استفاده قرار می گیرد. لامپ یو وی می تواند برای بیماری هایی هم چون اگزما، پوستیپارا پسوریازیس، پسوریازیس، لنفوم های پوستی، لک و پیس، کک و مک، زخم بستر و … موثر باشد. نوعی از لامپ های فرابنفش جهت از بردن زردی نوزادان استفاده می شود.
  11. در تصفیه خانه ها، سیستم های گند زدایی آب و … از لامپ یو وی برای ضدعفونی استفاده می شود. این محصولات تا حد بسیاری می توانند برای کشتن میکروب ها، از بین بردن ویروس ها و غیر فعال کردن باکتری ها موثر باشند. به عنوان مثال اغلب آکواریوم های خانگی و یا صنعتی بزرگ، به لامپ های فرابنفش مجهز شده اند. هم چنین در استخرها ، سردخانه ها و … نیز می توان از لامپ یو وی جهت ضد عفونی استفاده کرد. لامپ یو وی آکواریوم را می توان از فروشگاه های معتبر خریداری کرد.
  12. گاهی اتاق های بیمارستان و اتاق های عمل آلوده می شوند. جهت استریل کردن تجهیزات بیمارستان و اتاق عمل از لامپ یو وی استریل استفاده می شود. هم چنین در دندان پزشکی ها نیز جهت جلوگیری از انتقال و انتشار میکروب، از این تجهیزات جهت ضد عفونی کردن محیط و وسایل استفاده می شود.
  13. در صنعت کاشت ناخن و برای خشک کردن لاک و مواد، از دستگاه هایی استفاده می شود که در آن لامپ های یو وی ریزی به کار رفته است.

امروزه با وجود میکروب و ویروس های گوناگون هم چون کرونا، استفاده از لامپ یو وی افزایش یافته است. یکی از راه های مقابله با انواع ویروس و باکتری استفاده از لامپ ضدعفونی و یا یو وی در محیط کار یا منازل مسکونی است. اشعه این لامپ از پوسته و ساختار ویروس و میکروب عبور کرده و آن را نابود و تجزیه می کند.

لامپ فرابنفش

لامپ فرابنفش

لامپ های فرابنفش اغلب دارای دو عدد الکترود هستند که در انتهای تیوپ لامپ قرار می گیرند. این تیوپ حاوی اتم هایی مانند فلز جیوه و یا زنون است. در این لامپ، پس از برقراری جریان الکتریکی، اتم های فلز برانگیخته می شوند. در این حین الکترون های پر انرژی از طریق الکترودها آزاد می شوند که با اتم های تراز بالا ادغام شده و تولید نور می کنند. در این لامپ، از پلاسمای یونیزه شده داخل تیوپ، جریان الکتریکی عبور می کند. عبور جریان الکتریکی سبب می شود تا اتم های جیوه بیشتر از پیش برانگیخته شوند. هنگامی که اتم ها از تراز بالاتر به حالت اولیه خود برمی گردند، اشعه ی UV، با طول موجی که با اختلاف انرژی متناسب است، تولید می شود.

نکات مهم در خرید لامپ UV

پیش از خرید لامپ های UV باید به نکات بسیاری توجه کرد. هم چنین عوامل زیر بر قیمت لامپ یو وی اثرگذار است.

  • توان لامپ
  • طول موج تولید شده توسط لامپ
  • نوع تکنولوژی و گرید لامپ
  • ابعاد لامپ یو وی
  • قاب دار یا بدون قاب بودن آن
  • سرپیچ لامپ

موارد ایمنی استفاده از لامپ یو وی

نکات ایمنی استفاده از لامپ یو وی

قدرت نفوذ اشعه ی فرابنفش کم تر از سایر اشعه ها است. در نتیجه تنها مقدار زیاد آن برای چشم و بخش هایی از پوست ضرر دارد. به دلیل قدرت نفوذ پذیری کم، این نور تاثیر زیادی بر روی سایر اندام های داخلی و خارجی بدن نمی گذارد.

برای محافظت در مقابل اشعه های یو وی، نیاز است به موارد زیر توجه شود:

  1. اشعه هایی که از این نوع لامپ ها ساطع می شوند، باید کاملا کنترل شده باشند و مقدار معینی داشته باشند.
  2. زمان روشن بودن این لامپ ها امر بسیار مهمی است. برای درمان بیماری های مختلف مدت زمانی که فرد در مقابل اشعه قرار می گیرد، باید توسط پزشک متخصص مشخص شود.
  3. برند، کیفیت و استانداردهای تولید لامپ یو وی امر بسیار مهمی است. لامپ یو وی برتر، استانداردهای بین المللی و پزشکی لازم را گذرانده و دارای نشان های استاندارد می باشد.
  4. منبع تولید اشعه می بایست کاملا پوشیده شده باشد. فردی که در مقابل اشعه یو وی قرار می گیرد، نباید به طور مستقیم به منبع نگاه کند.

لامپ یو وی باید از دسترس افراد غیر متخصص دور باشد. تنها افرادی باید به آن دسترسی داشته باشند که وظیفه تعمیر و نگهداری آن ها را برعهده دارند و بابت این کار آموزش لازم را دیده اند.

کلام پایانی

امیدواریم از مطالعه مقاله بررسی و معرفی 8 لامپ یو وی برتر در سایت درمان طب استفاده لازم را برده باشید، همچنین شما عزیزان می توانید موارد دیگر و یا سئوالات خود را در بخش نظرات برای ما ارسال فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط