درمان طب

ماسک ffp2 و کارایی آن

مقالات پزشکی

۳۰ آذر ۱۴۰۰ 189 بازدید
درمان طب

ماسک ffp2 و کارایی آن

ماسک های تنفسی نقش مهمی در جلوگیری از انتقال بیماری های ویروسی دارند. استفاده این ماسک توسط بیمار مانع انتشار ویروس از طریق دهان به اطراف می شود و در مقابل اگر فرد سالم نیز ماسک بزند خود را در مقابل ورود ویروس به دستگاه تنفسی خود محافظت می کند.

ماسک های مختلف در برابر عواملی مانند ذرات معلق هوا، ورود ویروس و آلودگی های محیطی از قدرت متفاوتی برخوردارند. بنابراین بسیاری از سازمان ها به منظور سنجش قدرت ماسک های تولیدی و تعیین استاندارد برای آن ها، اقدام به ایجاد آزمایشگاهی کرده اند. در این مطالب در موارد انواع ماسک های ffp2، تفاوت این ماسک ها با ماسک های ffp1 و N95 و کارایی آن ها بیشتر بحث می کنیم.

ماسک ffp2 

ماسک ffp2 چیست ؟

FFP نام استاندارد اروپایی EN149 است که معرف سطح ماسک در برابر ورود ویروس می باشد. Filtering Face Piece به معنی قطعه فیلتر پوشاننده صورت است که استانداردی برای ماسک های بینی و دهان محسوب می شود. توجه کنید که این استاندارد در مورد ماسک های کل سر صدق نمی کند.

عدد 2 در ماسک های ffp2 نشان دهنده کارایی آن تا حد 94 درصد است. برای مثال ماسک تنفسی FFP2 i94 برای استفاده در محیط های آلوده با افت فشاری کمتر از ۶۰ پاسکال مانند بیمارستان، معدن و مکان هایی که مواد شیمیایی غیر سمی وجود دارد مناسب هستند. این ماسک ها می توانند ذرات به اندازه 0/3 میکرون را به میزان 94 درصد به دام اندازند.

انواع ماسکهای تنفسی

انواع ماسک تنفسی ffp2 (سوپاپ دارد و بدون سوپاپ )

ماسک تنفسی ffp2 مانند ماسک‌های N95 در دو نوع سوپاپ دار و بدون سوپاپ تولید می شود که هر یک دارای مزایا و معایبی است. در ماسک های تنفسی ffp2 نوع سوپاپدار، هوا به آسانی از ماسک بیرون کشیده می شود که از ایجاد رطوبت زیاد در داخل ماسک جلوگیری می کند و فرد استفاده کنند احساس راحتی دارد.

از معایب این ماسک محافظت یک طرفه آن ها است؛ به عبارت دیگر ماسک های ffp2 بازدم استنشاق شده را فقط فیلتر نمی کنند و هوای خروجی را نیز وارد می کنند. ماسک های سوپاپ دار دارای خروجی هوا نیز برای استفاده در محیط های بیمارستانی نیز توصیه نمی شود.

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که ماسک های سوپاپدار دارای قدرت محافظتی بیشتری در مقایسه با انواع دیگر ماسک ها هستند. در صورتی که به دلیل محافظت یک طرفه در آن ها استفاده از این ماسک ها در شرایط بیماری کرونا اصلا مناسب نیست و خطر ابتلا را افزایش می دهد.

برای بر طرف کرن این نقص و فیلتر شدن هوای خروجی می توان روی سوپاپ ماسک های تنفسی ffp2، ماسک جراحی یا روکش پارچه ای قرار داد.

کاربرد ماسک ffp2 

کارایی ماسک ffp2 چیست؟

ماسک ffp2 در محیط های مختلف کارایی دارد و تنها به استفاده آن در شرایط کرونا ختم نمی شود. این نوع ماسک در برابر ورود ذرات معلق به دستگاه تنفسی از طریق دهان و بینی مقاومت بالایی دارد و برای استفاده در محیط های آلود مانند صنایع مواد شیمیایی پودر شده، ساخت‌ و ساز، صنعت شیشه، ریخته‌گری، صنایع کشاورزی و دارویی مناسب است.

امروزه ماسک تنفسی ffp2 برای محافظت در برابر ویروس کرونا توسط افراد مختلفی و در جاهای گوناگون استفاده می شود. موارد کاربرد ماسک ffp2 در شرایط بیماری کرونا به شرح زیر است:

1. استفاده از ماسک ffp2 در زندگی روزمره:

به دلیل استاندارد بالایی که این نوع ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا دارد توسط بسیاری از افراد در مکان های مختلف استفاده می شود. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند افراد از دو ماسک سه لایه برای مقابل با کرونا استفاده نمایند. باید ماسک اول ماسکی سه لایه مانند ماسک تنفسی ffp2 و ماسک دوم یک ماسک پارچه ای یا سه لایه باشد.

2. استفاده از ماسک ffp2 توسط بیماران کرونایی:

افرادی که دچار بیماری کرونا شده اند بهتر است برای جلوگیری از انتقال آن به دیگران ، از ماسک های سه لایه استفاده کنند و مرتب آن ها را تعویض کنند. در این شرایط ماسک تنفسی ffp2 گزینه بسیار مناسبی برای این بیماران و جلوگیری از انتشار ویروس از طریق تنفس در محیط است.

3. استفاده از ماسک ffp2 توسط کادر درمان:

ماسک های ffp2 برای استفاده در محیط بیمارستانی برای افراد شاغل در مراکز درمانی بسیار سودمند است. زیرا تنفس بوسیله این ماسک ها راحت تر می باشد و از سوی دیگر ماسک های ffp2 نسبت به سایر ماسک های یکبار مصرف کارایی بیشتری در مقابل ویروس کووید19 دارند.

4. استفاده از ماسک ffp2 توسط کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه کرونا:

بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کووید-19 خطرناک ترین بخش بیمارستان است که احتمال ابتلا به کووید 19 در آن هابسیار بالا می باشد. پزشکان و پرستاران مشغول دراین بخش ها که در تماس مستقیم با بیماران کرونایی هستند شرایط کاری خطرناکی دارند و باید از ماسک های ffp2 برای مراقبت خود در برابر ویروس کرونا استفاده نمایند.

فرق ماسک ffp2 با ماسک FFP1 و N95 

تفاوت ماسک ffp2 با ماسک FFP1 و N95 در چیست ؟

حال که با ماسک های تنفسی ffp2 ، کارایی و کاربرد آن ها آشنا شدیم؛ بهتر است بدانیم این ماسک ها با ماسک FFP1 و N95 چه تفاوتی دارند. بطور کلی ماسک های ffp2 قدرت فیلترینگ 75 درصدی دارند و مانع تنفس آلاینده های محیطی به دستگاه تنفسی می شوند. این ماسک ها می توانند در محیط های کاری که آلاینده نسبت به حداکثر مجاز چهار برابر هستند قدرت محافظتی خوبی در برابر گرد و غبار و این آلاینده ها داشته باشند.

ماسک FFP1 دارای قدرت فیلترینگ و حفاظتی بالاتری حدود 89 درصد نسبت به ماسک های ffp2 دارد. این نوع ماسک از ابتلای فرد به مشکلات تنفسی از طریق استنشاق انواع دود، گرد و غبار مضر و آئروسل جامد و مایع جلوگیری می کند. ماسک های ffp2 در مکان هایی که میزان آلاینده ها از حداکثر مجاز ده برابر بیشتر است کاربرد بسیاری دارند.

ماسک N95 یک نوع ماسک فیلتردار است که دارای استاندارد NIOSH می باشد. این ماسک توانایی بالایی دارند و قادراند حداقل 95 درصد ذرات بسیار کوچک به قطر ۰٫۳ میکرون و بزرگتر را به دام اندازند.

ماسک N95 و ماسک FFP2 با اینکه دارای استانداردهای متفاوتی هستند ولی هر دو توانایی به دام اندازی ذراتی به اندازه ۰٫۳ میکرون را دارند. همچنین ما در مقاله بطور دقیق به بررسی تفاوت ماسک FFP2 و N95 پرداخته ایم و به شما پیشنهاد می دهیم برای دانستن جزدیات بیشتر و دقیقتر حتما آن را در درمان طب مطالعه فرمایید. 

مدت استفاده از ماسک FFP2 

مدت‌زمان استفاده از ماسک FFP2 چقدر است؟

مدت زمان استفاده از ماسک های یکبار مصرف در محیط کاملا آلوده، برای یک روز و مدت 8 ساعت است. البته اگر ماسک ها قبل از اتمام 8 ساعت به نحوی مرطوب شوند باید آن را تعویض کرد.

زیرا با خیس شدن این ماسک لایه فیلتر دار آن ها کارایی خود را از دست خواهد داد. ماسک ffp2 نیز از دسته ماسک های یکبار مصرف به شمار می رود و مدت زمان استفاده آن همانند این ماسک ها است. زمانی که ماسک را از صورت موقتی بر می دارید باید بدون تماس لایه داخلی آن با سطوح دیگر یا با دست، آن را در جایی مناسبی قرار دهید.

قیمت و خرید ماسک ffp2

قیمت و خرید ماسک ffp2

همان طور که گفتیم ماسک ffp2 در دو نوع سوپاپ دار و بدون سوپاپ در بازار وجود دارد که بر این اساس هر مدل ماسک قیمت های متفاوتی دارند. فیلتر و سوپاپ دو مورد جدا از یکدیگر هستند که به اشتباه افراد فیلتر را همان سوپاپ در نظر می گیرند.

به لایه از ماسک که کل آن را پوشانده است فیلتر گفته می شود که بدون این لایه ماسک عملا کارایی نخواهد داشت و به زائده ای که روی ماسک قرار دارد سوپاپ می گویند. بنابراین ماسک تنفسی ffp2 بدون فیلتر معنی ندارد. ماسک ffp2 به خصوص نوع بدون سوپاپ آن از بهترین ماسک های تنفسی محسوب می شود که در شرایط بیماری کرونا قدرت محافظتی خوبی دارد.

شما می توانیدانواع ماسک را درفروشگاههای سراسر ایران در سایت درمان طب پیدا کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط