درمان طب
درمان طب

ماسک زردچوبه وفایده آن برای پوست صورت و بدن

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل و بومی آسیای جنوبی است و می توان آن را در آب و هوای گرم و گرمسیری با بارندگی زیاد کشت نمود. رویشگاه اصلی این گیاه، سرزمین پهناور هند می باشد و زردچوبه از جمله ادویه هایی می باشد که می توان در اکثر غذاهای ایرانی آن را یافت.

گیاه زردچوبه دارای ماده کورکومین می باشد که در صنایع زیبایی و پاکسازی پوست از آن استفاده گسترده می شود. ماده کورکومین همان رنگدانه زرد موجود در زردچوبه بوده و مسئول خاصیت آنتی اکسیدانی این ادویه می باشد. قدرت آنتی اکسیدانی کورکومین آن قدر زیاد است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و سبب کند شدن روند پیری پوست می شود.

کورکومین از خاصیت سفید کنندگی قوی برخوردار بوده و به خاطر همین ماده است که از آن جهت تهیه ماسک زردچوبه برای سفیدی پوست صورت و بدن استفاده فراوان می شود. ویتامین های موجود در زردچوبه عبارتند از: پتاسیم، آهن، ویتامین C و ویتامین B6. زردچوبه به دلیل خواص دارویی خود در درمان سوختگی ها، ترمیم پوست آسیب دیده که در مجاورت رادیکال های آزاد بوده کاربرد دارد. این گیاه همچنین با کاهش رنگدانه های پوست سبب شفاف شدن و سفید شدن پوست می شود.

خاصیت زردچوبه برای سفیدی پوست

خواص زردچوبه برای سفیدی پوست

قبلا گفته می شد ماسک زرد چوبه برای روشن، سفیدکردن و برطرف کردن لک های پوست صورت و بدن بسیار موثر است. گاهی پوست صورت و بدن افراد به دلایل مختلفی همانند بارداری و تغییرات هورمون ها، مجاورت در برابر اشعه های مضر خورشید و یا حتی آلودگی های هوا و مواد شیمیایی تیره می شود.

در این بین افراد به دنبال راهکاری موثر برای شفاف و سفید کردن پوست خود هستند که کارشناسان و متخصصان این حوزه استفاده از ماسک زردچوبه را پیشنهاد می دهند.

تاثیر این ماسک معجزه آسا به قدری زیاد است که مردمان هندوستان از این ماسک روی صورت عروس و داماد قبل از برگزاری مراسم استفاده می کنند. زردچوبه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی خود و داشتن ماده کورکومین به راحتی روی سلول های پوست نفوذ کرده و ملانین های موجود در پوست را تحریک می کند و با کاهش تولید رنگ دانه تیره سبب سفید شدن پوست صورت و بدن می گردد.

چنانچه قصد دارید با کمترین هزینه صاحب پوستی سفید و شفاف شوید بهتر است از ماسک خانگی زردچوبه استفاده کنید.

همچنین ما در مقاله ای در سایت درمان طب به معرفی انواع ماسک روشن کننده پوست پرداخته ایم و پیشنهاد می دهیم حتما آن را مطالعه فرمایید.

روش تهیه انواع ماسک زردچوبه

طرز تهیه انواع ماسک زردچوبه

برای سفید کردن پوست صورت و بدن خود می توانید ماسک های خانگی ارزان و متنوعی را با استفاده از زردچوبه به عنوان ماده اولیه در ماسک بسازید که در این قسمت تعدادی از آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

ماسک ترکیبی عسل و زردچوبه

ساخت این ماسک بسیار ساده است. همواره از ترکیبات موجود در عسل جهت حفظ رطوبت و آبرسانی پوست و نیز به تعویق انداختن پیری پوست بسیار صحبت شده است. برای ساخت ماسک عسل و زردچوبه به یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه نیازمندیم.

هر دو مواد را داخل ظرفی به خوبی ترکیب کرده آنگاه با استفاده از براش یا دست روی ناحیه پوست صورت و یا بدن قرار داده و در حدود 20 دقیقه زمان بدهید و سپس با آب ولرم آن را آبکشی کنید. این ماسک علاوه بر سفید کردن پوست از قدرت پاکسازی قوی سلول های پوست هم برخوردار است.

در پایان حتما از مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده از این ماسک به صورت یک بار در ماه توصیه می شود.

ماسک لیمو ترش و زردچوبه

از خاصیت مهم لیموترش کاهش چربی پوست بوده که به روشن شدن آن نیز کمک فراوانی می کند. برای این منظور دو قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را همراه با یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه در ظرفی به خوبی ترکیب کرده و سپس آن را روی پوست خود بگذارید.

اجازه بدهید تا زمان خشک شدن این ماسک که حدودا 10 دقیقه تا یک ربع طول می کشد روی پوست باقی بماند. سپس آن را با آب ولرم آبکشی کنید. در آخر پس از خشک کردن پوست استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید. چنانچه دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید، پس از مدتی نتیجه موثر آن را روی پوست خود خواهید دید.

ترکیب زردچوبه با عسل و لیموترش

به کاربردن هم زمان و به نسبت برابر دو قاشق غذاخوری از هر سه ماده پودر زردچوبه، عسل و لیموترش و قرار دادن این ماسک به مدت یک ربع روی پوست، سبب سفید شدن آن در مدت زمان کوتاهی پس از استفاده خواهد شد. بهتر است یک بار در هفته از این ترکیب مفید به عنوان ماسک خانگی روی پوست استفاده کنید.

ساخت ماسک زردچوبه با استفاده از ماست یا شیر

اسید لاکتیک موجود در موادی همچون شیر و ماست به صورت یک لایه بردار قوی به پاکسازی سلول های پوست کمک می کند. چنانچه شما قصد دارید یک لایه برداری مناسب با خواص سفید کنندگی عمیق را برای پوست داشته باشید بهتر است از این ماسک استفاده کنید.

برای این منظور یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با یک قاشق عسل، یک قاشق ماست یا شیر، یک قاشق آب لیموترش به همراه دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی ترکیب کنید و به مدت یک ربع روی پوست قرار دهید و سپس آنرا با آب ولرم بشویید. استفاده مکرر سه یا چهار مرتبه از این ماسک در طول هفته سبب سفید و شفاف شدن پوستتان خواهد شد.

روش مصرف و طرز استفاده از ماسک زردچوبه

نحوه مصرف و طرز استفاده از ماسک زردچوبه

مواد موجود در زردچوبه دارای خاصیت سفید کنندگی است که به صورت عمقی در سلول های پوست نفوذ کرده و علاوه بر پاکسازی آن سبب سفید و روشن شدن پوست نیز می شود.

روش استفاده از ماسک زرد چوبه می توان:

  • 2 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه
  • یک قاشق چای خوری گلاب
  • 2 قاشق غذاخوری عسل
  • 2قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه
  • نصف قاشق چای خوری گلیسرین

تمامی مواد بالا را با هم ترکیب کرده و درون ظرف شیشه ای در بسته بریزید. ماسک ساخته شده را می توانید در یخچال به مدت یک هفته نگه داری کنید.

نحوه مصرف و طرز استفاده از ماسک زردچوبه را در اینجا مروری کوتاه خواهیم داشت:

  1. ابتدا صورت خود را از تمام آلودگی ها و مواد آرایشی به خوبی پاک کنید و با آب بشویید.
  2. بعد از خشک کردن پوست صورت، ماسک زردچوبه را با استفاده از براش و یا انگشتان دست روی نواحی مورد نیاز برای ماسک قرار دهید.
  3. برای تاثیر مواد موجود در ماسک، آن را برای مدت زمان معینی روی پوست قرار دهید. (تا زمان خشک شدن ماسک روی پوست)
  4. سپس ماسک را توسط آب ولرم و به آرامی آبکشی کنید.
  5. با دستمال نرم پوست را خشک کنید.
  6. در آخر از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

ختم کلام

کلام آخر

استفاده از ماسک های خانگی نظیر ماسک زردچوبه برای سفید کردن پوست صورت و بدن به عنوان ماسکی ارزان و بسیار موثر شناخته شده است. برای داشتن پوستی سفید و شفاف باید مدت زمانی را جهت رسیدگی به پوست خود اختصاص دهید و از ماسک هایی نظیر ماسک زردچوبه استفاده کنید.

شما می توانیدانواع کپسول اکسیژن را درفروشگاههای سراسر ایران در سایت درمان طب پیدا کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط