درمان طب
درمان طب

کاهش وزن و رژیم غذای بر اساس گروه خونی

یکی از مهم ترین مسائل در رعایت یک رژیم غذایی، تناسب مواد غذایی موجود در آن رژیم، با نیازهای تغذیه ای افراد است؛ چراکه تنها با در نظر گرفتن همین نکته، به راحتی می توان با حفظ سلامت بدن، به هدف کاهش وزن و تناسب اندام نیز نائل شد.

یکی از انواع این دستورالعمل های تغذیه ای، رژیم غذایی بر اساس گروه خونی برای کاهش وزن است. ما در این مقاله درباره این رژیم توضیحات جامعی را ارائه خواهیم داد که مطمئناً مطالعه آن برای کسانی که به دنبال بدنی سالم و اندامی متناسب هستند، بسیار سودمند خواهد بود.

رژیم غذایی گروه خونی چیست؟

رژیم غذایی گروه خونی چیست؟

رژیم غذایی به نام رژیم گروه خونی تقریباً دو دهه است که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. طرفداران این رژیم غذایی می گویند که گروه خونی شما تعیین می کند کدام مواد غذایی برای سلامتی شما بهترین هستند. اما جزئیات رژیم غذایی گروه خونی چیست و آیا براساس مدارک مستدلی است؟

رژیم غذایی گروه خونی، که به عنوان رژیم گروه خونی نیز شناخته می شود، توسط یک پزشک طبیعت شناس به نام دکتر Peter D’Adamo در سال 1996 معرفی شد.

کتاب او، «هماهنگ با گروه خونی خود غذا بخورید»، فوق العاده موفق و پرفروش شد. وی در این کتاب ادعا می کند که رژیم غذایی مطلوب برای هر فرد به گروه خون او (ABO) بستگی دارد؛ هم چنین طبق گفته او، هر گروه خونی نشان دهنده صفات ژنتیکی اجداد ما است، از جمله رژیم غذایی که آن ها باید برای رشد استفاده می کردند.

برنامه غذایی افراد با گروه های خونی مختلف

برنامه غذایی افراد با گروه های خونی مختلف
  • گروه خونی A: به این گروه خونی کشاورز یا زراعتگر گفته می شود. افرادی که دارای گروه خونی A هستند باید از رژیم غذایی غنی از گیاهان و کاملاً عاری از گوشت قرمز استفاده کنند. این رژیم کاملاً شبیه رژیم گیاهخواری است.
  • گروه خونی B: به این گروه خونی، عشایر گفته می شود. این افراد می توانند از انواع گیاهان و گوشت ها استفاده کنند (به جز گوشت مرغ و گوشت خوک) و هم چنین مقداری لبنیات نیز بخورند با این حال، باید از مصرف گندم، ذرت، عدس، گوجه فرنگی و چند غذای دیگر خودداری کنند.
  • گروه خونی AB: به این گروه خونی، معما می گویند و به عنوان ترکیبی بین انواع A و B تلقی می‎شود. رژیم غذایی افراد دارای این گروه خونی شامل غذاهای دریایی، پنیر توفو، لبنیات، لوبیا و غلات است. آن ها باید از لوبیا، ذرت، گوشت گاو و گوشت مرغ اجتناب کنند.
  • گروه خونی O: به این گروه خونی، شکارچی می گویند. رژیم غذایی این افراد باید با پروتئین بالا همراه باشد و اساساً بر پایه گوشت، ماهی، مرغ، میوه ها و سبزیجات خاص بنا شود، اما از نظر غلات، حبوبات و لبنیات محدود است.

جدول غذایی و فعالیت های ورزشی افراد با گروه های خونی مختلف

گروه خونی

غذاهایی که باید خورده شوند

غذاهایی که نباید خورده شوند

تمرینات بدنی

گروه خونی A

سبزیجات، میوه ها، غلات، لوبیا،

لبنات، گوشت، ماهی، ماکیان، تخم مرغ و غذاهای فرآوری شده

ورزش های آرام مثل گلف و یوگا

گروه خونی B

سبزیجات، میوه ها، غلات، لوبیا، گوشت، ماکیان، ماهی، تخم مرغ، لبنیات

انواع مغزها و غذاهای فرآوری شده

ورزش های معمولی و سبک مانند پیاده روی، طبیعت گردی و تنیس

گروه خونی AB

غذاهایی که برای افراد با گروه خونی A و B مفید هستند، ولی رژیم گیاهخواری نیز مفید است.

غذاهای فرآوری شده

ورزش های آرام و سبک

گروه خونی O

گوشت قرمز، ماکیان و ماهی، روغن زیتون، به میزان کمی سبزیجات، انواع مغزها و تخم مرغ

لبنیات، غلات، نان، ماکارونی، حبوبات و غذاهای فرآوری شده

ورزش  های هیجانی مانند دویدن

  • هر یک از این الگوی های غذایی برای اکثر افراد، صرف نظر از اینکه گروه خونی آن ها چیست، مفید خواهد بود.
  • تمام مواد غذایی که در جدول بالا ذکر شده است، بر اساس یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از غذاهای فرآوری شده و فست فود است.
  • ذکر این نکته الزامی است که اگر با استفاده از رژیم غذایی سالم، وضعیت سلامتی شما بهبود یافت، الزاماً نمی توان نتیجه گرفت که آن رژیم غذایی با گروه خونی شما هماهنگ است و بیشتر باید به این نتیجه رسید که سالم خواری توانسته به شما کمک کند.

لکتین ها، رابطی بین رژیم غذایی و گروه خونی

لکتین ها، رابطی بین رژیم غذایی و گروه خونی

یکی از نظریه های اصلی رژیم غذایی گروه خونی مربوط به پروتئین هایی به نام لکتین است. لکتین ها خانواده متنوعی از پروتئین ها هستند که می توانند مولکول های قند را به هم متصل کنند. این مواد به عنوان ضدمغذی در نظر گرفته می شوند و ممکن است اثرات منفی روی پوشش روده داشته باشند.

طبق تئوری رژیم غذایی گروه خونی، لکتین های زیادی در رژیم غذایی وجود دارند که به طور خاص گروه های مختلف خون ABO را هدف قرار می دهند.

گفته می شود که خوردن انواع نادرست لکتین ها می تواند منجر به تجمع  گلبول های قرمز خون شود. در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می دهد درصد کمی از لکتین های موجود در حبوبات خام و نپخته، می توانند برای برخی گروه های خونی ایجاد مشکل کنند.

به طور کلی، به نظر می رسد که اکثر لکتین های تجمیع کننده گلبول های قرمز خون، می توانند برای تمام گروه های خونی ABO مشکل درست کنند.

هر چند که این لکتین ها نباید باعث نگرانی ما شوند چراکه تقریباً همه ما پیش از مصرف حبوبات، آن را خیس کرده و بعد به صورت کامل می پزیم.

مستندات علمی در مورد رژیم غذایی گروه خونی 

آیا مستندات علمی در مورد رژیم غذایی گروه خونی وجود دارد؟

تحقیقات در مورد گروه های خونی ABO در چند دهه گذشته به سرعت در حال انجام است. در حال حاضر شواهد قانع کننده ای وجود دارد که افراد با گروه خونی خاص، بیشتر در معرض برخی بیماری ها هستند.

به عنوان مثال، افراد دارای گروه خونی O کمتر در معرض بیماری های قلبی هستند، اما خطر ابتلا به زخم معده در آن ها بیشتر است. با این حال، هیچ مطالعه ای نشان نداده است که این امر ارتباطی با رژیم غذایی داشته باشد.

در یک مطالعه انجام شده روی 455 بزرگسال، خوردن رژیم غذایی نوع A (مقدار زیادی میوه و سبزیجات) با نشانگرهای سلامتی بهتر همراه بود. اما این تأثیر در همه افرادی که رژیم نوع A را دنبال می‎کنند (نه فقط در افراد دارای گروه خونی A) دیده می شود.

در یک مطالعه دیگر در سال 2013 ، محققان نتایج حاصل از هزار پروژه تحقیقاتی را بررسی کردند، با این حال هیچ یک از این تحقیقات شواهد مستدلی نیاورده بود تا تأثیرات رژیم غذایی گروه خونی بر سلامتی افراد را ثابت کند؛ بنابراین آن ها به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر هیچ مدرکی برای تأیید مزایای ادعایی سلامتی رژیم های گروه خونی موجود نیست.

مزایا و معایب رژیم غذایی گروه خونی

مزایا و معایب رژیم غذایی گروه خونی

مانند همه رژیم های نوین، رژیم غذایی گروه خونی نیز دارای موارد مثبت و منفی است. در اینجا نگاهی دقیق به جوانب مثبت و منفی این رژیم غذایی می اندازیم:

معایب رژیم غذایی گروه خونی

رژیم غذایی گروه خونی شما را به انجام فعالیت های ورزشی تشویق می کند. تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم همراه با یک رژیم غذایی سالم می تواند منجر به کاهش وزن و مدیریت و تثبیت وزن شود.

هر رژیم غذایی گروه خونی بر انتخاب غذاهای کامل و سالم به جای غذاهای فرآوری شده تأکید دارد. این گونه رژیم ها هم چنین طیف گسترده ای از غذاهای سازگار را برای برخی از گروه های خونی ارائه می دهند که احتمالاً تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد.

اگرچه هر گروه خونی با محدودیت های غذایی خاص خود همراه است، اما این برنامه یک رژیم کم کالری با محدودیت های ناسالم در مصرف کالری نیست. برنامه های مربوط به انواع B و AB به طور دقیق تر تنظیم شده اند و می توانند اکثر مواد مغذی لازم را برای یک رژیم غذایی متعادل فراهم کنند. با این حال، برنامه های مربوط به انواع A و O برخی از گروه های غذایی سالم را محدود می کند که برای بسیاری از افراد نمی تواند یک برنامه غذایی طولانی محسوب شود.

مزایای رژیم غذایی گروه خونی

مزایای رژیم غذایی گروه خونی

رژیم غذایی برای گروه خونی خاص، پایه و اساس علمی ندارد. تحقیقات موجود در مورد رژیم غذایی گروه خونی شامل مطالعه ای است که در سال 2014 منتشر شده است.

برای این مطالعه، 1455 شرکت کننده پرسشنامه هایی را تکمیل کردند که برای تعیین میزان دفعات مصرف برخی از غذاها در یک دوره یک ماهه طراحی شده بود.

محققان پس از  تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها دریافتند که پیروی از یک رژیم غذایی مشابه رژیم غذایی تجویز شده برای گروه خونی A یا گروه خونی AB با کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول خون همراه است.

هم چنین پیروی از یک رژیم غذایی مشابه رژیم غذایی تجویز شده برای گروه خونی O نیز با سطوح پایین تر گلیسیرید خون همراه است (مقادیر بالای این چربی خون با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است)، در حالی که هیچ ارتباط معناداری برای رژیم غذایی گروه خونی B یافت نشد.

نتیجه گیری

شکی نیست که بسیاری از افراد با رعایت رژیم های غذایی مختلف می توانند نتایج مثبتی بگیرند. این بدان معنا نیست که این رژیم های غذایی الزاماً با گروه خونی آن ها مرتبط باشد. رژیم های مختلف برای افراد مختلف مؤثر هستند. بدن برخی افراد با مصرف سبزیجات زیاد و گوشت کم (مانند رژیم نوع A) به خوبی عمل می کند، درحالی‎که دیگران با خوردن غذاهای حیوانی با پروتئین بالا (مانند رژیم نوع O) رشد و نمو خوبی دارند.

اگر در رژیم غذایی گروه خونی نتایج مثبتی کسب کرده اید، شاید رژیم غذایی را پیدا کرده اید که با توجه به متابولیسم شما مناسب است. هم چنین، رژیم های غذایی گروه خونی اکثر غذاهای فرآوری شده ناسالم را از برنامه غذایی افراد حذف می کنند و شاید این تنها، بزرگ ترین دلیل کارکرد آن ها باشد.

اگر رژیم غذایی گروه خونی را دنبال می کنید و برای شما مفید است، هم چنان آن را ادامه دهید. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که رژیم غذایی گروه خونی پایه و اساس علمی ندارد، می توان رعایت مداوم این گونه روش تغذیه ای را به همراه انجام فعالیت های ورزشی، از راهکارهای رسیدن به سلامت جسم و تناسب اندام و لاغری تلقی کرد.

همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید  انواع محصولات ورزشی از طریق همین سایت درمان طب اقدام به ثبت سفارشات خود نمایید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط