درمان طب
درمان طب

دستگاه سونیکید (جنین یاب) چیست و چه کارایی دارد ؟

دستگاه جنین یاب یا سونیکید با فناوری امواج اولتراسونیک از ابزار کاربردی و مهم در مهندسی پزشکی و حوضه مامایی می‌باشد. از این دستگاه به منظور شناسایی کیفیت و کمیت ضربان قلب جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های جنین یاب یا همان سونیکید موجود در بازار در انواع و طرح و شکل‌های مختلفی موجود می‌باشند اما نکته مشترک تمامی آن‌ها فناوری متکی بر امواج فراصوت و استفاده از تئوری داپلر است.

دستگاه سونیکید علی رغم نحوه استفاده آسان، حجم نسبتا کوچک و قیمت ارزان در مقایسه با سایر تجهیزات پزشکی مورد استفاده به منظور کنترل و نظارت زنان در دوران بارداری اما از اهمیت بالایی برخور دار می‌باشد، چرا که صدای ضربان قلب نوزاد که نشان دهنده حیاط اوست را با صرف زمان کوتاهی به گوش پزشک می‌رساند و او را از حیاط کودک مطمئن می‌کند. در این مقاله به بررسی و معرفی کارایی و سایر جوانب این دستگاه کاربردی خواهیم پرداخت.

اساس و مبنای دستگاه جنین یاب (سونیکید) چیست؟

نحوه کار دستگاه سونیکید (جنین یاب)
نحوه کار دستگاه سونیکید (جنین یاب)

اساس این دستگاه مطابق با تئوری داپلر و با استفاده از امواج فراصوت می‌باشد به این شکل که دستگاه مجهز به یک پراب حساس با ویژگی پیزوالکتریک است (پیزوالکتریک عبارت است از ماده‌ای که قادر است انرژی مکانیکی را به الکتریکی و بالعکس تبدیل نماید). قطعه پیزوالکتریک ارتعاشات ضربان قلب را به سیگنال قابل دریافت و پخش به‌وسیله بلندگوها و سیستم دیجیتال دستگاه تبدیل نموده و به این صورت می‌توان صدای قلب نوزاد را شنید.

از طرفی طرز کار با دستگاه جنین یاب نیز بسیار آسان می‌باشد و کافی است بعد از اطمینان از اتصال صحیح سوکت سیم پراب و روشن بودن دستگاه قسمت تخت پراب را بر روی ناحیه مد نظر قرار داد. البته لازم به ذکر است این دستگاه نیز همانند سایر تکنولوژی‌ها به مرور زمان بهبود یافته است و امروزه دستگاه‌هایی با ویژگی‌های بهتر همچون، پراب با سطح تماس بیشتر و مجهز به سیستم نویز گیر وارد بازار شده‌اند.

 دستگاه سونیکید در کجاها استفاده می‌شود؟ 

با توجه به کاربرد دستگاه سونیکید یعنی ضبط صدای ضربان قلب جنین و بررسی کمی و کیفی این صدا مطعمنا از این دستگاه در مراکز درمانی و مطب‌های مامایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا با استفاده از آن به بررسی جنین پرداخته و علائم حیاطی اولیه او را در کمترین زمان مورد بررسی قرار دهند؛ بنابراین این دستگاه در مطب پزشکان زنان و زایمان و ماماها یک دستگاه ضروری است.

چه موقع با دستگاه جنین یاب می‌توان به صدای قلب نوزاد گوش داد؟

گوش دادن به صدای قلب نوزاد با دستگاه جنین یاب
گوش دادن به صدای قلب نوزاد با دستگاه جنین یاب

بطور دقیق نمی توان زمان مشخصی برای شنیدن صدای ضربان قلب جنین مطرح نمود، با توجه به فیزیک و قطر چربی شکم مادر این مدت زمان متفاوت خواهد بود اما طبق گزارش‌های صورت گرفته برای مادران لاغر بعد از 14 هفتگی و برای تمامی مادران بعد از 20 هفتگی، صدای قلب جنین قابل شنیدن خواهد بود. اما نکته مهم این است که در صورت عدم شنیده شدن صدای قلب نوزاد بعد از گذشتن 20 هفته توسط این دستگاه، نشانه خوبی نبوده و حاکی از مرگ نوزاد می‌باشد که در این صورت متخصص مربوطه به بررسی دقیق‌تر نوزاد خواهد پرداخت.

ویژگی‌ها و اجزای دستگاه جنین یاب (سونیکید)

اول از همه همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد کار با این دستگاه بسیار ساده و آسان بوده و علاوه بر این شما می‌توانید در صورت لزوم، آن را به مکان‌های دیگری همچون اتاق عمل نیز جابه جا نمایید. این دستگاه از دو طریق قابلیت تأمین برق مورد نیاز را خواهد داشت به این صورت که در صورت امکان می‌توانید آن را مستقیما به برق شهری متصل نموده و یا در صورت عدم امکان و نبود پریز می‌توانید از باطری قابل شارژ این دستگاه استفاده نمایید.

این دستگاه مجهز به یک صفحه نمایشگر دیجیتال می‌باشد که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا از تعداد ضربان قلب جنین در واحد زمان مطلع شده و همچنین میزان شارژ باطری دستگاه را نیز کنترل نمایید. دستگاه مطابق با سطح ایمنی استاندارد تولید شده و تمامی اتصالات الکتریکی آن ایمن هستند. در نمونه‌های جدید این دستگاه یک سیستم نویز گیر نیز اضافه شده است تا به این طریق کیفیت و دقت در اندازه گیری ضربان قلب جنین و همچنین صدای آن افزایش یابد.

 همچنین لازم به ذکر است که به منظور کار با این دستگاه بایستی از ژل سونیکید یا ژل الکتروشوک استفاده نمایید تا دستگاه قادر به انتشار و جذب امواج فراصوت باشد اما به هنگام خرید دستگاه بایستی از مقاومت پراب در برابر جذب ژل و همچنین مقاوم بودن آن در برابر ضربه مطمئن شوید.

سخن آخر

 علاوه بر موارد ذکر شده در بالا باید به موارد دیگری نیز به هنگام خرید دستگاه سونیکید توجه نمود که از جمله‌ این موارد می‌توان به کیفیت کریستال‌های پروب و همچنین گیرنده‌ها و فرستنده آن به منظور ایجاد صدایی با کیفیت مطلوب، امکان جابه‌جایی سریع دستگاه، ایمنی کامل پزشک و بیمار به هنگام استفاده، وجود قابلیت FHR و بررسی انقباضات رحم و در آخر هزینه مناسب و خدمات و گارانتی پس از فروش اشاره نمود.

عموما مشکلات احتمالی این دستگاه نیز متوجه پروب آن خواهد بود که اتصالات و یا کریستال آن دچار مشکل شده و باید تعمیر شوند و به همین دلیل وجود یک گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله سعی شد تا تمامی مطالب مرتبط با دستگاه جنین یاب از جوانب مختلف مورد بحث قرار گیرد که با توجه به اهمیت و کارایی آن در حوضه زنان و زایمان، لزوم آشنایی با آن این روز‌ها کاملا احساس می‌شود.

امیدواریم از مطالعه دستگاه سونیکید (جنین یاب) چیست و چه کارایی دارد ؟ در سایت بیوتی سنتر استفاده لازم را برده باشید، همچنین اگر سئوالی در این زمینه دارید حتما در قسمت نظرات پایین همین صفحه بپرسید.

بیوتی سنتر مرکز آنلاین فروش انواع تجهیزات پزشکی ، ماسک پزشکی و… و تولید کننده انواع لباس و روپوش پزشکی و لباس بیمار و بیمارستان می باشد که  شما عزیزان می توانید از طریق همین سایت به صورت آنلاین سفارشات خود را قبت نمایید و در هرکجای ایران که باشید در اولین فرصت محصولات خود را دریافت فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط