درمان طب
درمان طب

داروهای گیاهی برای فشار خون بالا

خوشبختانه فشار خون با راه کارهای علمی و خانگی تا حدود زیادی قابل کنترل است،  که یکی از آنها استفاده از داروهای گیاهی پایین آورنده فشار خون است. گرچه که مصرف گیاهان دارویی  به عنوان مکمل باید با تجویز پزشک صورت گیرد،  اما می تواند نقش بسیار موثر و کاهنده ای در فشار خون بالا داشته باشد.

فشار خون بالا چیست؟

در حالت طبیعی فشار خون روی 120 میلی متر جیوه ( فشار خون سیستولی) و 80 میلی متر جیوه ( فشار خون دیاستولی) است.  چنانچه این تعادل به هم بخورد فرد دچار عارضه فشار خون می شود.

محققین و پزشکان عوامل مختلفی را  در افزایش فشار خون تاثیر گذار می دانند.  عواملی  نظیر کشیدن سیگار،  چاقی و اضافه وزن،  مصرف الکل،  رژیم غذایی پر چرب و پر نمک،  عدم تحرک کافی فیزیکی،  استرس،  عامل ژنتیک،  مصرف داروهای استروئیدی و ضد بارداری و همچنین داروهای مهار کننده اشتها از جمله مهم ترین موارد برای بالا رفتن فشار خون هستند.

عوارض فشار خون نیز می تواند در دراز مدت سکته های قلبی و مغزی،  نارسائی کلیه و آسیب چشمی،  نارسائی احتقانی قلب و ورم ریه و مشکلات بینایی را پدید آورد.

فشار خون بالا چیست و چگونه رخ می دهد؟

درمان فشار خون

راهکارهای مناسبی برای درمان فشار خون بالا وجود دارد.  گرچه که عده ای از پزشکان معتقدند که فشار خون قابل درمان نیست،  بلکه فقط باید آن را کنترل کرد.

راهکارهایی از جمله تغییر سبک زندگی،  ترک دخانیات،  استفاده از داروهای ضد فشار خون تحت نظر پزشک،  و ورزش از جمله مواردی هستند که می توانند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

اما یکی از راهکارهایی که می تواند به کنترل فشار خون و کاهش آن کمک کند،  استفاده از داروهای گیاهی در کنار راهکارهای درمانی پزشک به عنوان مکمل دارویی می باشد.

همچنین طب سنتی و اسلامی وجود گیاهانی که دارای تاثیرات شگفت آوری بوده،  و می تواند بر کاهش فشار خون موثر باشد را به اثبات رسانده است.  در ادامه به معرفی این چند گیاه می پردازیم.

گیاه پنجه گربه

درمان فشار خون با گیاه پنجه گربه

در طب سنتی چینی از انواع گونه های این گیاه برای کاهش فشار خون و نیز بهبود علائم عصبی استفاده می کنند. علت مصرف پنجه گربه در داروهای کاهنده فشار،  به دلیل عدم تجمع پلاکت ها و لخته خون می باشد.

همچنین ثابت شده که مصرف این گیاه از بروز سکته های قلبی و مغزی در افراد دارای فشار خون بالا جلوگیری می کند. دیگر آنکه وجود آلکالوئید در این گیاه با تاثیرگذاری بر کانال های کلسیم از مسدود شدن آنها پیشگیری و به بهبود فشار خون بالا کمک می نماید.

دانه کتان برای درمان فشار خون

دانه کتان به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا تری که جزو اسیدهای ضروری بدن می باشد،  به کاهش کلسترول غیر ضروری در بدن کمک می کند که نتیجه آن کاهش فشار خون است. همچنین برای بهبود تحمل گلوکز و پیشگیری از بیماری قلبی عروقی آترو اسکلوروتیک مفید می باشد.

بررسی ها نشان می دهد که مصرف روزانه سی تا 50 گرم روزانه برای مدت بیش از دوازده هفته تمامی این موارد را به خوبی رفع می کند.

دانه هل

این گیاه دانه ای علاوه بر آنکه یک چاشنی خوش عطر بوده ،  برای کنترل و بهبود فشار خون بالا نیز مفید است.  به طوریکه در کشورهای آسیای جنوبی مانند هند از هل برای کاهنده فشار خون و در انواع خوراک های خود استفاده می کنند.

مصرف یک و نیم گرم  پودر هل، دوبار در روز و به مدت دوازده هفته به میزان قابل توجهی در کاهش فشار خون بالا موثر است.

دارچین

شما می توانید دارچین را  به طور روزانه و پودری در رژیم غذایی خود مصرف نمایید.  مصرف عصاره دارچین می تواند حملات ناگهانی و نیز فشار خون بالا مداوم را کاهش دهد.

اما در اینکه آیا پودر دارچین نیز همین خاصیت را دارد،  نتایج آزمایشات هنوز نه آن را تایید و نه رد می کند. ولی  به طور کلی آنچه که آزمایشات نشان داده است،  می توان گفت مصرف دارچین در تقویت سیستم عمومی بدن و از جمله فشار خون تاثیر دارد.

اسطوخودوس فرانسوی برای فشار خون 

اسطوخودوس فرانسوی برای فشار خون مفید است 

در برخی از مناطق جهان از عصاره و گل های اسطوخودوس در آشپزی استفاده می کنند.  مصرف عصاره این گیاه می تواند به کاهش استرس  و نیز کاهش ضربان قلب و فشار خون تاثیر بگذارد.

گیاه ریحان

ریحان هم یک گیاه خوراکی و نیز دارویی است. عصاره تازه این گیاه به دلیل اوژنول شیمیایی باعث می شود تا انسداد رگ های خونی از بین رفته و منجر به کاهش فشار خون می شود.

بهتر است برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا از برگ های ریحان تازه در غذاها،  سالادها،  و یا نوشیدنی های خود استفاده نمایید.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه خوراکی و دارویی ضد التهاب است.  به طوریکه ماهیچه های اطراف رگ های خونی با مصرف زنجبیل آرام و سیستم گردش خون بهبود می یابد.

گرچه که تاثیر آن برای کاهش فشار خون بالا هنوز به درستی تایید نشده است. اما زنجبیل به دلیل اثری که برای بهبود و تقویت سیستم گردش خون دارد،  عده ای از محققین و اطبا را بر این باور استوار کرده که مصرف زنجبیل می تواند فشار خون بالا را نیز کاهش دهد.

سنبل الطیب

سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب چه به صورت پودری و چه عرق خوراکی آن باعث کاهش فشار خون می شود. این گیاه همچنین به رفع استرس کمک می کند.

می توانید ریشه گیاه سنبل الطیب را دم کرده و میل کنید.  زیرا عرق و ریشه این گیاه انعطاف پذیری رگ های خونی را افزایش می دهد،  و بهبود جریان خون و عضله قلب را نیز تقویت می کند.

سیر

سیر گیاهی با هزار و یک خاصیت،  که از جمله آن تنظیم فشار خون می باشد. مصرف سیر باعث افزایش ماده ای به نام اکسید نیتریک در بدن شده،  که فشار خون را کاهش می دهد.

سیر همچنین باعث آرامش و گشاد شدن رگ های خونی شده،  که همین دلیل بر تنظیم فشار خون بر اثر مصرف این گیاه است. می توانید چنانچه در مصرف سیر خام دچار مشکل هستید از سیر به عنوان مکمل و یا عصاره آن که در داروخانه ها و یا عطاری ها موجود است،  استفاده کنید.

کرفس

از کرفس دیرباز برای کاهش فشار خون استفاده می کردند. علاوه بر خود گیاه کرفس،  دانه های آن نیز برای درمان فشار خون مفید است.

بنابراین مصرف کرفس و یا دانه آن  در رژیم غذایی از جمله سالادها،  سوپ ها و یا نوشیدنی آن علاوه بر کاهش فشار خون،  خواص و تاثیر دیگری مانند کاهش وزن و چربی سوزی و تقویت سیستم گردش خون و سایر دستگاه های بدن دارد.

شیرین بیان

گیاه شیرین بیان که بیشتر عرق خوراکی آن مد نظر است،  نیز برای درمان فشار خون موثر است.  همچنین نوشیدن ناشتای عرق شیرین بیان می تواند علاوه بر کاهش فشار خون بالا برای تقویت معده و بهبود زخم معده نیز مفید باشد.

زالزالک

زالزالک

زالزالک در طب سنتی چینی هزاران سال است که  یک گیاه درمان کننده فشار خون بالا محسوب می شود. زیرا این گیاه با کاهش کلسترول مضر در بدن از سخت شدن رگ های خونی جلوگیری می کند که همین باعث درمان فشار خون بالا در افراد می شود.

بید مشک

گیاه بید مشک برای سیستم قلب و عروق مفید بوده و اثرات مثبتی را برای کاهش فشار خون بالا دارد.  عرق گیاه بید مشک سال هاست که در طب سنتی برای بهبود و درمان های فشارهای خون عصبی مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک تسکین دهنده از آن در طب سنتی استفاده می کنند.  این گیاه همچنین کاهنده قند خون و تقویت کننده قوی جنسی نیز می باشد.

عرق گیاه کاسنی

کاسنی به طور مستقیم تاثیر خاصی برای کاهش فشار خون ندارد.  اما به دلیل طبع سردی که دارد،  باعث کاهش چربی و قند خون شده و بالطبع همین خاصیت برای تنظیم فشار خون نیز موثر است.

گل ساعتی

این گیاه بر پر فشاری خون غلبه کرده و باعث انبساط عروق می شود. از آنجایی که استرس یکی از عوامل مهم ایجاد فشار خون بالا است.  بنابراین مصرف گیاه گل ساعتی در بهبود و رفع استرس و اضطراب بسیار موثر بوده و به جسم و جان آرامش می دهد.  گیاه گل ساعتی همچنین خواص ضد التهاب نیز دارد.

برای مصرف بهینه این گیاه بهتر است زمانی که دچار استرس هستید، گل ساعتی را در دو لیتر آب دم کرده و میل نمایید. این دم کرده به خصوص در شب ها برای آرام بخشی و خواب شبانه راحت نیز مفید است.

گیاه دم اسبی

گیاه دم اسبی یک گیاه مدر است. در نتیجه افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، ممکن است دچار احتباس آب نیز شوند. بنابراین مصرف دم کرده گیاه دم اسبی، روزانه دو تا فنجان از دم نوش آن می تواند به رفع احتباس اب کمک شایانی کرده و همین اثر باعث بهبود در کنترل فشار خون می شود.

کلام آخر

بر اساس مطالعات پژوهشگران طب سنتی گیاهان دیگری همچون زیره سیاه،  پونه کوهی ( به دلیل ماده معدنی کارواکرول و پتاسیم که تاثیر زیادی در کنترل فشار خون دارند )، گیاه قاصدک نیز در کنترل فشار خون موثر و مفید می باشند.

ما امروز در سایت درمان طب تلاش نمودیم تا تمامی موارد مهم مربوط به داروهای گیاهی پایین آورنده فشار خون را برای شما عزیزان گردآوری نماییم. همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید انواع تجهیزات پزشکی و بهداشتی و همچنین خرید دستگاه فشارخون از طریق سایت درمان طب اقدام فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط