درمان طب
درمان طب

جوراب واریس و نحوه استفاده و پوشیدن آن چگونه است؟

میزان شیوع واریس در بین زنان 40 تا 49 سال بیشتر دیده می شود و به صورت رگ های برجسته و گاهی قابل لمس خود را نشان می دهد.

رگ های واریسی روی پا متسع و طویل شده و حتی قطر آن ها به 4 میلی متر هم می رسد. در این بین وظیفه جوراب واریس کمک به بهبود گردش خون در پاها است که در بهبود بیماری واریس و بر طرف شدن علایم آن نقش مؤثری دارد. جوراب های واریس به صورت بلند تا بالای زانو، کوتاه تا زیر زانو و حتی به صورت جوراب شلواری در بازار به فروش می روند.

جوراب واریس 

جوراب واریس چیست؟

 این جوراب برای درمان واریس و رگ های عنکبوتی پا استفاده می شود. مکانیزم عملکرد این جوراب ها فشار در ناحیه مچ پا و بازگشت جریان خون به سمت قلب می باشد. هدف اصلی از پوشیدن جوراب واریس افزایش جریان گردش خون در رگ های پا بوده که این عامل خود سبب کاهش درد و تورم پا می شود.

جوراب واریس با کمک به حرکت خون در خلاف جهت جاذبه زمین و بازگشت به سمت قلب سبب خون رسانی بیشتر در رگ های واریسی شده و به همین علت به کاهش درد و خستگی در پا کمک زیادی کرده و پس از مدتی می توان حتی کاهش ورم قوزک پا را نیز مشاهده کرد. جوراب های واریس طبی و استاندارد از نظر میزان فشار بر حسب میلیمتر جیوه و نوع متفاوت اند. از دلایل مهم تجویز جوراب واریس توسط متخصص موارد زیر است:

  1. مشاهده رگ های متورم و بزرگ شده واریسی
  2. زمانیکه بافت های بدن متورم می شود که به آن ورم لنفاوی می گویند.

فایده استفاده از جوراب ضد واریس

فواید جوراب ضد واریس

جوراب های واریس به بهبود گردش خون کمک فراوانی کرده و اغلب پزشکان استفاده از آن را برای افراد با نارسایی وریدی به عنوان یک گزینه مؤثر، ایمن و ارزان توصیه می کنند. عملکرد این جوراب ها با اعمال فشار به ساق پاها بوده که با ایجاد گردش خون مناسب در پاها به کاهش ورم و درد پاها کمک می کند.

فواید مهم استفاده از جوراب واریس عبارتند از:

  • جوراب واریس در افراد مبتلا به واریس از تورم و لخته شدن خون در پاها جلوگیری می کند.
  • استفاده از جوراب واریس یک راهکار مناسب برای پیشگیری از بروز واریس در افرادی است که ساعات زیادی در طول روز سرپا می ایستند.
  • پس از جراحی رگ های واریسی بیمار باید تا زمان بهبودی از جوراب واریس استفاده کند.
  • برای کنترل و درمان ترومبوز وریدی (DVT)
  • استفاده پس از زایمان سزارین جهت پیشگیری از بروز واریس به علت عدم تحرک مادر
  • به کار بردن این جوراب جهت درمان واریس بارداری و پیشگیری از بازگشت مجدد علایم آن پس از زایمان
  • جوراب واریس سبب تسکین درد عضلات پا شده چراکه با بهبود خون رسانی اکسیژن بیشتری به عضلات بدن می رسد.
  • پوشیدن جوراب با بهبود گردش خون در ناحیه پا به کاهش تورم رگ ها کمک فراوان می کند.
  • گفته می شود استفاده از جوراب واریس در ورزشکاران از تورم و خستگی پای آن ها جلوگیری می کند.
  • در ضمن به عنوان یک عامل کنترل کننده در انواع نارسایی های عروقی نظیر زخم واریس به کار می رود.

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم؟

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم؟

بهترین زمان برای پوشیدن جوراب واریس

در هنگام صبح و قبل از بلند شدن از تخت خواب است به عبارتی تا زمانیکه سرپا نشدید جوراب واریس را بپوشید و شب قبل از رفتن به تخت خواب آن را از پایتان دربیاورید. استفاده از جوراب واریس در هنگام صبح کمک می کند تا دریچه های لانه کبوتری داخل رگ ها در وضعیت مناسبی قرار گیرند همچنین استفاده از آن در طول روز موجب پشتیبانی از رگ و گردش خون مطلوب می شود که بالتبع از تورم پاها در شب جلوگیری می کند.

معمولاً پزشک معالج پس از معاینه بیمار میزان زمان مورد نیاز برای پوشیدن جوراب واریس را به او می گوید. به طور کلی گفته می شود که نیاز به پوشیدن دائمی جوراب در طول شبانه روز نیست و نهایتاً 16 ساعت برای آن کافی است.

روش استفاده و پوشیدن جوراب واریس

نحوه استفاده و پوشیدن جوراب واریس

بهتر است تا قبل از استفاده از جوراب واریس به یک سری از نکات توجه کنید.

  • جوراب واریس تازه خریداری شده را قبل از استفاده بشویید این کار کمک می کند تا کمی بافت سفت و محکم جوراب کمتر شود.
  • بهترین زمان پوشیدن جوراب قبل از تورم پاها یعنی اول صبح است اما اگر در طول روز هم خواستید آن را بپوشید در ابتدا 20 تا 30 دقیقه پاها را به سمت بالا نگه دارید و بعد آن را بپوشید.
  • پوشیدن جوراب را در مکانی سفت انجام دهید تا بدنتان در هنگام پوشیدن مدام جا به جا نشود.
  • برای راحتی به هنگام پوشیدن جوراب واریس می توانید از پاپوش هایی از جنس ابریشم استفاده کنید در ضمن به هیچ عنوان برای پوشیدن راحت جوراب به پاهای خود کرم نزنید چراکه این کار تنها سبب کثیف شدن جوراب ها خواهند شد.
  • جوراب واریس را با آب سرد و در دست بشویید و بهتر است تا دو جفت از این جوراب ها را داشته باشید تا بتوانید به شکل مداوم آن ها را تمیز کنید.
  • در صورت حساسیت به لاتکس حتماً از جوراب های ضد حساسیت استفاده کنید.

روش پوشیدن جوراب واریس

نحوه پوشیدن جوراب واریس

 برای پوشیدن جوراب از دستکش مخصوص و یا دستکش ظرفشویی استفاده کنید تا در هنگام پوشیدن به جوراب صدمه نرسد.

در ابتدا برای پوشیدن تمام جوراب را یکجا با دست جمع کنید و پا را داخل جوراب کرده تا جایی که مثلث جوراب در قسمت پاشنه پایتان قرار گیرد. سپس جوراب را کمی بالا کشیده و صاف کنید و بعد از برگرداندن آن را پنج سانت پنج سانت جوراب را بالا بکشید تا به طور کامل در پا قرار گیرد.

کلام آخر

ممکن است جوراب واریس سبب درمان کامل و از بین رفتن بیماری واریس نشود اما به کاهش درد و تورم پاها کمک شایانی خواهد کرد. توجه کنید هر گونه آسیب به الیاف جوراب از کارایی آن می کاهد پس به استفاده درست از آن اهمیت بدهید و در آخر بهتر است تا هر 6 ماه یکبار جوراب واریس خود را تعویض کنید.

درمان طب مرکز معرفی  فروشگاههای تجهیزات پزشکی اصل و درجه یک در ایران می باشد که شما مشتریان عزیز می توانید به صورت تکی و یا خرید عمده تجهیزات پزشکی خود را ثبت نمایید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط