درمان طب
درمان طب

بهترین مکمل مولتی ویتامین برای خانمها

ویتامین ها، ضروری ترین و بهترین مواد برای بدن همه انسان ها هستند. کمبود هریک از ویتامین ها می تواند مشکلاتی را برای افراد پیش آورد. به همین منظور باید از سطح هریک از ویتامین های بدن خود مطلع باشید و در صورت کمبود هریک از ویتامین ها، برای جبران آن ها اقدام کنید.

استفاده از مواد طبیعی از جمله سبزیجات، میوه ها و … تا حدی می تواند نیاز بدن به ویتامین ها را برطرف کند اما به هرحال برای جبران کامل کمبود ویتامین بدن، به مکمل ها یا مولتی ویتامین ها نیاز است.

مولتی ویتامین های مختلفی، توسط شرکت های متفاوت تولید و به بازار عرضه شده اند. اما آیا همه این مولتی ویتامین ها برای بدن مفید هستند؟ آیا هر مولتی ویتامینی را می توان با اعتماد کامل خریداری کرد و مورد استفاده قرار داد؟ افراد با بیماری ها و محدودیت های خاص می توانند از هر نوع مولتی ویتامینی استفاده کنند؟ استفاده از مولتی ویتامین برای خانم های باردار ضرری ندارد؟ و … سوالاتی هستند که باید با علم و آگاهی بر آن ها به خرید و استفاده از مولتی ویتامین ها اقدام نمود.

در این مقاله سعی کرده ایم به سوالات فوق، پاسخ کامل و جامعی بدهیم.

مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین چیست؟
مولتی ویتامین چیست؟

ویتامین های مورد نیاز افراد، علاوه بر اینکه می تواند از طریق مواد طبیعی تامین شود با مصرف قرص های ویتامین نیز تامین می شود. با ترکیب چندین قرص ویتامین در یک قرص، کار را برای افراد راحت تر کرده اند و نام مولتی ویتامین را بر آن نهاده اند.  مولتی ویتامین ها برای افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند بسیار مناسب است تا کمبود ویتامین آن ها از این طریق جبران شود.

مولتی ویتامین اگر به درستی انتخاب نشود نه تنها فایده ای ندارد بلکه ممکن است سلامتی فرد را نیز به خطر اندازد. به عنوان مثال در برخی از مولتی ویتامین ها مقادیر کمی از سرب وجود دارد که برای بدن بسیار خطرناک است. البته همه مولتی ویتامین ها حاوی سرب نیستند و با تشخیص بهترین مولتی ویتامین، می توان از این خطر در امان بود.

بهترین راه تشخیص بهترین و سالم ترین مولتی ویتامین این است که از مولتی ویتامین های تایید نشده استفاده نشود. اما تاییدیه های مورد نیاز برای مولتی ویتامین چیست؟

بهترین مولتی ویتامین دارای تاییده های زیر می باشد :

  • برچسب بدون سرب
  • تایید NSF
  • تایید USP
  • تایید CL

داشتن این تاییدیه ها تا حد زیادی می تواند خیال ما را از سالم بودن مولتی ویتامین راحت کند. البته نیاز نیست که همه این تاییدیه ها را با هم داشته باشند و داشتن هر یک از این ها نشان دهنده سالم بودن مولتی ویتامین است.

مولتی ویتامین مخصوص خانم ها

مولتی ویتامین مخصوص خانم ها
مولتی ویتامین مخصوص خانم ها

سیستم بدنی خانم ها تفاوت هایی با سیستم بدنی آقایان دارد که همین امر موجب می شود میزان نیاز خانم ها و آقایان به ویتامین ها متفاوت باشد. به همین منظور مولتی ویتامین مخصوص خانم ها تولید و به بازار عرضه شده است که می توان از بین آن ها، بهترین مولتی ویتامین مخصوص خانم ها را انتخاب کرد. یک مولتی ویتامین – مینرال حاوی ۳۱ ماده مغذی برای استفاده روزانه خانم ها است. این مولتی ویتامین ها شامل موارد زیر می شوند :

  • تمامی ویتامین های محلول در چربی K ,A ,D ,E
  • ویتامین های محلول در آب (C ,B)
  • زینک
  • آهن
  • اسید آمینه های ال-سیستئین، ال- لیزین و ال-متیونین
  • عصاره ی جینسینگ
  • کوآنزیم Q10
  • اسید فولیک
  • سایر مواد معدنی

فواید مولتی ویتامین مخصوص خانم ها

فواید مولتی ویتامین مخصوص خانم ها
فواید مولتی ویتامین مخصوص خانم ها

همان طور که گفته شد، مولتی ویتامین مخصوص خانم ها بر اساس سیستم بدنی آن ها تولید شده است. از این رو فوایدی مثل پیشگیری یا کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی یا PMS ، کاهش اسپاسم و گرفتگی های بدن، آرامش در دوران قاعدگی و یائسگی و … را به همراه می آورند.

مولتی ویتامین برای خانم های باردار

مولتی ویتامین برای خانم های باردار
مولتی ویتامین برای خانم های باردار

خانم ها در زمان بارداری به میزان بالایی اسید فولیک نیاز دارند، بنابراین اگر از مولتی ویتامین استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که مولتی ویتامین مورد نظر، نیاز به اسید فولیک آن ها را تامین می نماید. میزان نیاز خانم های باردار به اسید فولیک، 600 میکروگرم می باشد.

لازم به ذکر است که افرادی که می خواهند باردار شوند نیز به 400 میکروگرم اسید فولیک نیاز دارند، بنابراین مولتی ویتامینی استفاده کنند که حاوی این مقدار اسید فولیک باشد.

مولتی ویتامین برای خانم های یائسه

مولتی ویتامین برای خانم های یائسه
مولتی ویتامین برای خانم های یائسه

خانم ها قبل از یائستگی باید به دنبال مولتی ویتامینی باشند که حاوی آهن نیز باشد زیرا خانم ها در دوران قائدگی خود مقداری آهن از دست می دهند. اما خانم های یائسه باید از نوعی مولتی ویتامین استفاده کنند که فاقد آهن باشد. زیرا بالا بودن مقدار آهن برای قلب مشکلاتی را ایجاد می کند.

مولتی ویتامین برای خانم هایی که سرطان دارند

خانم هایی که سرطان دارند برای استفاده از مولتی ویتامین ها باید حتما با پزشک خود مشورت کنند زیرا برخی از مولتی ویتامین ها زمینه را برای رشد برخی از سلول های سرطانی فراهم می سازند. به عبارتی می توان گفت بعضی از سلول های سرطانی برای رشد کردن به برخی ویتامین ها نیاز دارند بنابراین برای استفاده از مولتی ویتامین در این شرایط باید با پزشک درمیان گذاشت.

حالت تهوع بعد از خوردن مولتی ویتامین

برخی افراد بعد از اینکه مولتی ویتامین می خورند، دچار احساس تهوع می شوند. برای چنین افرادی توصیه می شود مارک مولتی ویتامین را تغییر دهند تا به وسیله آزمون و خطا، مولتی ویتامین مناسب خود را بیابند.

بهترین مولتی ویتامین برای خانم ها

مولتی ویتامین های زیادی برای خانم ها تولید و عرضه شده اند که برخی از بهترین مولتی ویتامین ها برای خانم ها به شرح زیر است :

  • Optimum Nutrition Opti-Women : این مولتی ویتامین میزان بالایی از ویتامین E را دارد و برای بانوان ورزشکار گزینه بسیار مناسبی است. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند رادیکال های آزاد شده ناشی از ورزش مقابله کرده و جلوی ایجاد اختلال در رشد عضلات را بگیرد.
  • Garden of Life Vitamin Code Women : این مولتی ویتامین، گیاهی است و به همین دلیل گلوتن و لبنیات ندارد. دوز توصیه شده از این مولتی ویتامین، دو عدد در روز می باشد.
  • New Chapter Every Woman’s One Daily Multi : مولتی ویتامین جدیدی است که به راحتی هضم می شود و با غذای طبیعی یا پروبیوتیک ‌ها تخمیر می شود و به همین دلیل به راحتی توسط دستگاه گوارش هضم می گردد. این مولتی ویتامین از بهترین مولتی ویتامین های مخصوص خانم ها است که از سبزیجات ارگانیک تهیه شده و هیچ گونه فیلر مصنوعی یا ژلاتین حیوانی ندارد.
  • Garden of Life Women’s Multi : این مولتی ویتامین شامل ۱۵ ویتامین و مواد معدنی است که می تواند نیاز روزانه شما به مواد مغذی و ویتامین ها را تامین نماید. این مولتی ویتامین برای حفظ سلامت قلب، متابولیسم بدن و سلامت موها و ناخن ها بسیار مفید است.
  • MegaFood Women’s One Daily : این مولتی ویتامین گیاهی و برای خانم هایی مناسب است که رژیم غذایی خاصی دارند. همچنین این مولتی ویتامین لبنیات، سویا و گلوتن ندارد.

نشانه های کمبود ویتامین

کمبود ویتامین، نشانه هایی را در بدن دارد که به تفکیک به شرح زیر است :

ویتامین A : مشکلات بینایی

ویتامین B  : خشکی پوست، بدخلقی، افسردگی، ریزش مو، کمبود انرژی

ویتامین C : کبود شدن سریع عضلات، درد عضلانی، بی حالی

ویتامین D : پوکی استخوان، ابتلا به نرمی استخوان، شکننده شدن استخوان ها

ویتامین E : کم خونی، آسیب سلول های عصبی

ویتامین K : سوء تغذیه، مشکل هضم

پتاسیم: گرفتگی عضلات، آریتمی قلبی

 آهن : ریزش مو، کم خونی

کلسیم :  بی قراری، پریدن چشم

سدیم : ضعف، گرفتگی، گیجی

با استفاده از این نشانه ها می توانید تا حدودی تشخیص دهید که کدام ویتامین در بدنتان کم است اما برای اطمینان از کمبود یک یا چند ویتامین بایستی با آزمایش خون از کمبود ویتامن های بدن خود مطمئن شوید.

قیمت مولتی ویتامین

قیمت مولتی ویتامین ارتباطی با کیفیت و سلامت آن ندارد. بنابراین اگر یک مولتی ویتامین قیمت بالایی داشت، صرفاً به خاطر قیمت بالای آن، مهر تایید بر آن نزنید و آن را خریداری نکنید. بلکه مولتی ویتامین های ارزان قیمت نیز می توانند کیفیت خوبی داشته باشند.

امیدواریم از مطالعه این مقاله در سایت بیوتی سنتر استفاده لازم را برده باشید و بتوانید با بالا بردن سطح ویتامین ها به وسیله مولتی ویتامین ها از مشکلات جدی بعدی جلوگیری کنید. همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید انواع محصولات و لوازم پزشکی از سایت ما سفارش خود را تکمیل فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط