درمان طب
درمان طب

روشهای درمانی اگزمای دست

اول باید بفهمیم  اصولا اگزما چیست و در دسته کدام یک از بیماری ها قرار میگیرد.اگزمای یک نوع بیماری پوستی است که نام دیگر آن درماتیت اتوپیک است.این بیماری میتواند روی اعضای مختلف بدن انسان ظاهر شود.اما بیشتر مشاهدات و بیماری های موجود اگزما روی دست ها و پاها مشاهده شده است.

وقتی که فردی به اگزمای مبتلا میشود طبیعتا در قسمت هایی که فرد در آن ناحیه مبتلا شده است دچار سوزش،خارش و التهاب میشود و آن قسمت ها از بدن رنگش تغییر میکند و به رنگ قرمز در می آید.اگزما خود به طور کلی به ٧ دسته تقسیم میشود که اگزمای دستی از رایج ترین آنها به حساب می آید.

تعریف اگزمای دست

اگزمای دستی چیست؟

اگزمایی که تنها بر روی دستان شما تاثیر می‌گذارد اگزمای دست نامیده می‌شود . این بیماری ممکن است در اثر کارهای روزانه،تماس با اشیا، تماس با دیگران، شغل هایی مانند آرایش و نظافت،تماس دست با مواد شوینده و شیمیایی و… به وجود آید.

اگزمای دست یک بیماری بسیار شایع و گسترده است ، و بنابر استناد به چندین منبع معتبر اولین بار در قرن نوزدهم این بیماری را توصیف کردند، اگر چه قبلا هم وجود داشته . این بیماری مشکلی است که اغلب افرادبا آن روبرو می شود و افراد مختلفی را تحت تأثیر قرار می دهد. عوامل مختلفی ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند . در قرن نوزدهم ، متخصصان پوست چندین نوع مورفولوژیک از اگزمای دست مانند اگزما آفتابگردان ، سرخچه ، ایمپتیژینوئیدها ، اسکواموزوم ، پاپولوزوم و مارژیناتوم را توصیف کردند.

علامت اگزمای دست چیست ؟

اگر شما به این بیماری دچار شوید دست‌هایتان سرخ و خشک می‌شوند و ممکن است در دست هایتان تاول ایجاد شود و شما در آن ناحیه دچار سوزش و خارش شوید.ممکن است ناحیه ای از دست که دچار این بیماری شده است از خود مایعاتی ترشح کند.ممکن است در آن ناحیه احساس درد کنید.گاها پیش می آید که دست با این بیماری ترک میخورد و از دست شما خون و چرک بیرون می آید. البته این یکی مورد بسیار کمتر پیش میاد و به ندرت در گزارشات پزشکی به آن اشاره شده است.

موارد خاص ، مانند آلرژن ها در غذا ، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا شرایط شدید آب و هوا، می توانند علائم را بدتر کنند.

دلیل بیماری اگزمای دستی

اگزمای دست بیشتر اوقات ناشی از قرار گرفتن دست ها در معرض مواد شیمیایی است. افرادی که در مشاغلی کار می کنند که آنها را در معرض این مواد تحریک کننده قرار می دهد ، به احتمال زیاد به این فرم مبتلا می شوند.شغل هایی مانند آرایشگرها ،نظافتچی ها، خانم های خانه دار و…بیشتر از سایر افراد احتمالا به این بیماری دچار شوند.

بیشتر متخصصان بر این باور هستند که اگزما میتواند دو عامل مهم داشته باشد.یکی ژنتیک فرد است و دیگری محیطی که فرد در آن کار میکند.حتی شستن بیش از حد دست ها نیز میتواند باعث به وجود آمدن این بیماری باشد.بیشتر متخصصان از سوال اینکه اگزمای دست چیست و چگونه درمان میشود را با جواب پیشگیری پاسخ میدهند.اما این به این معنی نیست که درمان اگزامی دست وجود ندارد.در ادامه روش های درمان آن آشنا میشویم.

 درمان اگزمای دست

راه های درمان اگزمای دست

اگر چه بهترین درمان برای مبتلا نشدن به اگزما پیشگیری و رعایت است.ولی باتوجه به این که نواع مختلفی از اگزمای دست وجود دارد و چون در بعضی مواقع این بیماری ژنتیکی است و ممکن است از نسل های گذشته شما آن را به ارث ببرید پس با پیشگیری هم احتمالا نتوانید از بروز آن جلوگیری کنید و حتما باید درمان شوید. می توان از درمان های موضعی مختلف (کرم ، پماد یا لوسیون) و..برای درمان آن استفاده کرد.

اگر شما مشکوک به اگزمای دست هستید ، واقعاً باید برای تشخیص و درمان مناسب به یک متخصص پوست مراجعه کنید.،ولی خوشبختانه همچنین چندین راه برای مقابله با این بیماری نیز وجود دارد که شما با خواندن این مقاله میتوانید بفهمید اگزمای دست چگونه درمان میشود.ما در ایجا چند روش موثر را برای جلوگیری و درمان این بیماری را توصیه میکنیم.

١- محرک هایی را که باعث می شود اگزمای دست شما تحریک شود شناسایی و از آنها اجتناب کنید.

دستان شما در طول روز چیزهای زیادی را لمس می کنند. هنوز هم ، جلوگیری از برخورد مستقیم با عوامل تحریک کننده می تواند تا حد زیادی در درمان اگزمای دست شما موثر باشد.

اغلب بیماتی های عفونی مانند اگزما ، به دلیل تحریک کننده هایی مانند کپک ، شوره حیوانات خانگی ، هوای سرد و خشک ، پارچه های خشن مانند پشم و مواد معطر می تواند بدتر شود. اگر متوجه شدید که اگزمای دست شما بعد از قرار گرفتن در معرض هر یک از این موارد – یا هر چیز دیگری – بدتر می شود ، باید سعی کنید تا آنجا که ممکن است از تماس مستقیم با آنها دوری کنید.

٢-موقع ظرفشویی از دستکش لاستیکی استفاده کنید.

دستکش های لاستیکی می توانند به شما در کاهش تماس با مایع ها و مواد شوینده به صورت مستقیم کمک کنند ، که می تواند برای افراد مبتلا به اگزمای دست تحریک کننده باشد . دستکش های لاستیکی همچنین می توانند از دستان شما در برابر آب گرم محافظت کنند ، که می تواند روغن های طبیعی پوست شما را بیشتر از بین ببرد.که تماس بیش از حد دست با آب گرم نیز موجب ، برهم زدن مانع پوستی و چرخه آسیب می شود که می تواند به اگزما ختم شود.

٣- دوش های گرم خود را با چند درجه پایین بیاورید.

طبیعتا وقتی شما به حمام میروید باید کل بدنتان در معرض آب قرار بگیرد ق نمیشه اونجا از دستکش یا چیزی استفاده کرد به همین علت افرادی که به این بیماری مبتلا هستند و سابقه ی ابتلا به اگزمای دست دارند بهتر است از دوش با آب ولرم استفاده کنند.این کار در بهبود و درمان و حتی جلوگیری به ابتلا به اگزما میتواند کمک کند.

۴- صابون های لطیف دست هایتان را بشورید

صابونی که دارای رایحه ، الکل ، رنگ یا سایر مواد محرک احتمالی است می تواند دستان شما را به دنیایی از خارش و خششکی مبتلا کند .که این نیز خود محرکی برای ابتلا به این بیماری است.پس اگر دستان شما حساس است حتما از صابون های مخصوص استفاده کنید.

۵- از مرطوب کننده استفاده کنید

اگر تصمیم دارید اگزمای دست خود را مهار کنید ، استفاده از مرطوب کننده پس از شستن و خشک کردن دست ضروری است. اگر بعد از شستشو اجازه دهید پوست شما بدون هیچ گونه مرطوب کننده ای خشک شود ، این باعث افزایش خشکی و از بین رفتن روغن طبیعی پوست می شود.

۶- دست‌هایتان را در یک وان سفید کننده خیس کنید 

یک حمام سفید کننده رقیق ممکن است با کاهش باکتری های تشدید کننده اگزما در پوست به آرام شدن اگزمای دست کمک کند.اما بیش از حد این کار را انجام ندهید و سعی کنید تعادل را رعایت کنید،چون ممکن است که اگزمای دست شما بدتر شود و اصلا اگزما درمان نشود.

شما میتوانید از یک فنجان سفید ککنده را با چند لیتر آب مخلوط کنید و به مدت ١٠ دقیقه دست های خودتان را در آن نگه دارید .این کار بی شک و طبق توصیه های پزشکی میتواند به درمان اگزما شما کمک کند.

٧- بعد از شستن دست ها ، آنها را خشک کنید

شما بعد از اینکه دست هایتان را شستید و دنبال حوله برای خشک کرد آن میروید،سعی کنید که به تندی حوله را رو دست هایتان مالش ندهید و به آرامی آن را خشک کنید.مالش تند میتواند بیشتر به ترک خوردن پوست شما کمک کند.مخصوصا اگر شما دچار اگزمای دست شده باشید.

درمان های خانگی 

درمان های خانگی اگزمای دست

خوشبختانه میتوان با درمان های خانگی هم به بهبود این بیماری کمک بسیاری کرد.در زیر چند تا از روش های خانگی درمان اگزمای دست را برای شما بیان میکنیم.امیدواریم که براتون مفید واقع شود.

درمان با روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند یک مرطوب کننده عالی باشد ، و حتی ممکن است اثرات ضد باکتری و ضد التهابی داشته باشد. افرادی که مبتلا به اگزما هستند ممکن است میزان بیشتری باکتری روی پوست خود داشته باشند و این باکتری ها می توانند اگزما ی را بدتر کنند. بنابراین استفاده از روغن نارگیل و مالیدن آن روی دست هایتان به طور مرتب میتوند به بهبود این بیماری خیلی کمک کند.

دست هارادر معرض مستقیم نور آفتاب قرار دهید

نور آفتاب باعث آزاد شدن نیتریک اکسید (NO) در پوست می‌شود و این ماده التهاب و در نتیجه خارش ناشی از اگزما را کاهش میدهد.پس بهتر است روزی اگه شده بیست دقیقه دستهایمان را در معرض نور آفتاب قرار بدهیم. نیتریک اکسید خواص ضد التهابی قوی دارد و می‌تواند دارویی تازه برای کسانی باشد که اگزما دارند.

درمان  با سرکه سیب

استفاده از محلول سرکه سیب و آب میتواند به درمان اگزمای دست های شما کمک کند.پس شما میتوانید یک پنبه را با این محلول خیس کنید و آن را روی دست هایتان به آرامی مالش دهید.شما میتوانید دو قاشق چایی خوری سرکه را در یک لیوان آب بریزید و با آن دستهایتان را مالش دهید.

درمان اگزما با ترکیب عسل و روغن زیتون

عسل به خودی خود درمان بیشتر بیماری ها است. که می تواند به کاهش سطح التهاب پوست کمک کند. همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است.شما میتوانید از ترکیب دوماده استفاده کنید و آنها را حرارت دهید و سپس آن را روی نواحی که دچات این بیماری شده است بمالید و پس از چند ساعت آن را بشوید.این کار به درمان شما خیلی کمک میکند.

درمان اگزمای دست با آلوئه ورا

آلوئه ورا به طور گسترده ای در درمان بیماری های التهابی پوست مانند اگزما استفاده می شود و سبب از بین رفتن خارش و سوزش میشود.همچنین این ماده دارای خواص ضد میکروبی نیز میباشد.شما میتوانید با مالیدن این ماده روزی چند بار روی دست هایتان به درمان اگزمای دست خود کمک کنید.

اگر چه روش های متعدد دیگری برای درمان خانگی اگزما وجود دارد ولی روش هایی را که دربالا ذکر کردیم از مهمترین و موثرترین روش ها است.

تاثیررژیم غذایی بر اگزما

اگر چه تاکنون به طور یقین محققان به این نتیجه نرسیده اند که رژیم غذایی تاثیر مستقیمی رو اگزما دارد، اما در این میان بعضی از متخصصان بر این باورند که رژیم غذایی میتواند به بهبود یا بدتر شدن این بیماری پوستی کمک کند.بعضی از متخصصان سلامت پوست بر این باورند که حذف کردن غذاهای آلرژی زا میتونه به بهبود روند درمان اگزمای دست کمک کند. آلرژن های غذایی مانند تخم مرغ،لبنیات،گندم،آجیل،سویا و غذاهای دریایی هستند.شما میتونید طی یک دوره ی دو سه هفته ای آنها را از ر‌‌ژیم غذایی خود حذف کنید.بعد یکی یکی آنها را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

طبیعتا با آزمون و خطا میتوانید به این نتیجه برسید که کدام یکی میتواند برای شما مضر باشد و آن را تا بهبودی کامل حذف کنید.تا به بهبود درمان اگزمای دستتان کمک کنید.

دو تا از ماده های بسیار موثر که شما میتوانید آن را در رژیم غذایی خود جای دهید و قطعا به درمان اگزمای دست شما کمک میکنند مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها و فلاونوئیدها ها هستند .که در زیر به هرکدام یک از آنها اشاره میکنیم.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها برای بهبود بیماری اگزمای

به منظور بهبود و ارتقای کیفیت و کمیت باکتری های مفید روده افراد مستعد آلرژی و حساسیت، از مکمل های خوراکی پرو بیوتیک به عنوان یکی از راهکارهای درمانی اگزما استفاده میکنند. به طور کلی پرو بیوتیک ها مواد غذایی یا مکمل های خوراکی هستند که حاوی مواد غیر قابل هضم می باشند. پری بیوتیک ها به طور انتخابی رشد و یا فعالیت باکتری های غیر بیماریزا و مفید روده را تحریک می کنند. این مواد غذایی (پرو بیوتیک ها)، می توانند در روده، محیطی غنی از مواد مغذی برای رشد باکتری های مفید فراهم نمایند. بنابراین بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات مختلف، مصرف ترکیبی از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها می تواند در درمان بیماری اگزما موثر باشد.

حال مصرف این غذا هایی حاوی پروبیوتیک ها میتواند به درمان بیماری اگزما به صورت غیر مستقیم کمک کند. غذاهای پروبیوتیکی غذاهایی هستند که حاوی کشت‌های میکروبی زنده‌اند و برای بدن فواید زیادی دارند. این باکتری‌های مفید را می توان در محصولات لبنی مثل ماست، پنیر سبزیجات تخمیر شده مانند کیمچی و سایر غذاهایی که می‌توان در آن‌ها باکتری کشت داد، یافت کرد.

فلاوونوئیدها برای درمان بیماری اگزما

فلاوونوئیدها یک آنتی اکسیدان بسیار قوی هستند.و میشه گفت از بدن در برابر بیماره های مزمن محافظت میکنند. به فلاونوئیدها خواصی نظیر خاصیت ضد ویروسی، ضد آلرژی، ضد چسبندگی پلاکت ها، ضدالتهاب، ضد تومور و نیز خاصیت آنتی اکسیدانی نسبت داده می شود .بعضی از مواد هایی غذایی هستند که سرشار از این مواد هستند.غذا ها و میوه هایی مانند انگور قرمز، فلفل، نعنا، بابونه، آجیل، کشمش، آویشن، پرتقل، لیموترش، گیلاس ، رازیانه، اسفناج، آلبالو و… سرشار ازاین ماده هستند.

مصرف هر کدام یک از آنها میتواند خاصیت آنتی اکسیدانی بدن شما را بالا ببرد و به درمان اگزما بسیار کمک کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط