درمان طب
درمان طب

قوزبند؛ و انواع قوزبند ورزشی و طبی خارجی و ایرانی

قوزبند . قوز علاوه بر اینکه ظاهر افراد را تحت تأثیر قرار می دهد، موجب کمردرد شده و در شانه ها درد ایجاد می کند. استفاده از قوزبند می تواند موجب اصلاح در ایستادن و به خصوص نشستن شود.

قوزبند و کاربرد آن

قوزبند چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

قوزبند یک وسیله اصلاحی برای بدن بوده که به کمک آن می توانید ماهیچه های شانه و ستون فقرات خود را به حالت اصلی و طبیعی درآورید.

با استفاده مداوم از این وسیله اصلاحی می توانید حالت ایستادن و نشستن خود را اصلاح کنید. بعد از استفاده دوره ای (معمولا دوماهه، روزی تا 8 ساعت) از قوزبند، بدن شما به ایستادن و نشستن استاندارد عادت کرده و دیگر احتیاجی به مداوم بستن آن نیست.

فقط هنگامی که احساس می کنید فعالیت روزانه شما را خسته کرده و احتمال دارد دوباره قوز کنید، بهتر است برای چند ساعت در روز از قوز بند استفاده کنید.

برای کسانی که قوزبند مناسب است

قوزبند چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

به تازگی خیلی از افراد از قوزبند استفاده می کنند. در برخی از مقالات آمده است که قوزبندها برای نوجوانانی که قوز می کنند مؤثر است و برای افراد با سن بالاتر تأثیر چندانی ندارد.

این در حالی است که قوزبند برای اکثر افراد قابل استفاده است مگر افرادی که بیماری های ستون فقراتی یا جراحی های خاص داشته اند که در این صورت باید طبق نظر پزشک معالج خود قوزبند مخصوص را تهیه و استفاده کنند.

سبک زندگی ها به گونه ای شده است که اغلب افراد یا وقت خود را در ماشین و پشت فرمان می گذرانند و یا پشت میز می نشینند و با سیستم مشغول هستند. به همین دلیل ناخواسته فرم استاندارد بدن افراد به دلیل خستگی به هم میخورد.

با توجه به آنچه گفته شد قوزبندها برای افراد مختلفی قابل استفاده است.

  • برای نوجوانان مخصوصا نوجوانان دختر مناسب است.
  • برای افراد عادی که قوز می کنند، به دلیل سبک زندگی نامناسب کتف افتاده دارند، این وسیله اصلاحی، یک وسیله مناسب است.
  • مناسب افرادی هستند که به دلیل عمل های مختلف جراحی مانند دیسک گذاری که داشته اند کمی غوز می کنند.
  • افرادی که داری بیماری نرمی استخوان هستند به دستور پزشک معالج از قوزبندها استفاده می کنند.
  • افرادی که قسمت کتف، شانه یا ستون فقرات آنها آسیب می بیند.

در کل افراد برای اینکه با خیال راحت و بدون دغدغه از قوزبندها استفاده کنند بهتر است با پزشک مربوطه مانند متخصص مغز و اعصاب یا متخصص ارتوپد مشورت داشته باشند.

روش بستن قوزبند چگونه است ؟

نحوه بستن قوزبند

انواع مختلفی از قوزبند در بازار موجود است و نحوه بستن آنها نیز متفاوت است. نوع بستن همه آنها در برگه راهنمای موجود در بسته آورده شده است؛ اما همه آنها یک وجه تشابه در نحوه بستن دارند.

انواع قوزبند باید به گونه ای بسته شوند که آنقدر شل نباشند که بدون تأثیر باشند و نه به گونه ای محکم بسته شوند که به جای اصلاح کردن بدن، به بدن درد منجر شود. معمولا بندهای موجود در قوزبند به اندازه ای کشید می شوند که موجب درد نشوند و افراد را مجبور به صاف ایستادن و نشستن کنند.

فراموش نکنید در روزهای اول ممکن است بستن قوزبندها برای افراد کمی سخت باشد اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد. معمولا افراد هنگام استفاده از قوزبند احساس رضایت دارند و ابراز می کنند که درد کمر و شانه آنها یا از بین رفته یا کمتر شده است.

روش شستن قوزبند

نحوه شستن قوزبند

با توجه به اینکه قوزبند همراه همیشگی افراد است باید چند روز یک بار آن را شست اما به یاد داشته باشید به هیچ وجه برای شستشوی آن از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. دیگر اینکه برای شستن قوزبندها از آب داغ نیز استفاده نکنید.

با توجه به جنسی که معمولا قوزبندها دارند شستشو با آب داغ موجب وارفتگی آن شده و دیگر قابل استفاده نیست. با توجه به اینکه داخل قوزبندها از پلاستیک فشرده یا فلز مخصوص برای ایستایی استفاده می شود، نباید برای شستشوی آنها از ماشین لباسشویی استفاده کرد. به راستی پس چگونه باید قوزبندها را شست تا آسیب نبینند؟

کافی است یک لگن با اندازه متوسط را از آب با دمای معمولی یا همان آب سرد لوله کشی تا نیمه پر کرد. حالا مقداری مایع لباسشویی داخل آب بریزید، به هم بزنید تا کف کند. حالا قوزبند را داخل مایعی که داخل لگن درست کرده اید، بگذارید.

یک ابر نرم را داخل کف های لگن کرده و به همه قسمت های قوزبندتان بمالید. سپس آن را یک بار در یک لگن پر آب بگذارید و با دست کفهای آن را جدا کنید. حالا موقع آبکشی است.

نکات مربوط برای خرید قوزبند

چند نکته برای خرید قوزبند

معمولا هنگام خرید انواع قوزبند باید نکاتی را مدنظر داشت تا بهترین را تهیه کرد.

1. سایز مناسب و راحتی قوزبند؛

با توجه به اینکه قوزبند یک وسیله با کاربرد دائمی برای افراد است، راحتی آن بسیار مهم است. همان طور که شما با برخی از مارکهای لباس زیر راحت بوده و با برخی از مارکهای دیگر با همان سایز راحت نیستید، قوزبندها هم همین طور هستند.

باید تحقیق کنید و یک مارک که با فرم بدن شما متناسب است انتخاب کنید. راحتی به سایز انتخابی شما نیز بستگی دارد. پس دقت کنید که سایز مناسب را نیز انتخاب کنید.

2. قابلیت تنظیم شدن قوزبند؛

یکی از نکات اصلی در خرید قوزبند قابلیت تنظیم داشتن بندهای آن است. شاید سایز شما به گونه ای باشد که مابین دو سایز از مارک قوزبندها باشید، بهتر است سایز بزرگتر را تهیه کنید و با بندهای قابل تنظیمی که دارد، آن را مناسب با بدن خود، تنظیم کنید.

3. جنس، وزن و طراحی قوزبند طبی؛

هنگام خرید باید به طراحی، وزن و جنس قوزبند دقت کنید. به طور مثال طراحی قوزبندها باید به گونه ای باشند که زیر بغل آن زیاد پهن نباشند که فشار بیاورند.

نوع فلز یا پلاستیک فشرده برای ایستایی به گونه ای نباشد که وزن آن بیش از حد استاندارد باشد و به جای ویژگی اصلاحی، وزن بالای آن آسیب برساند. به طور مثال جنس قوزبندهایی که زیر لباس استفاده می شوند حساسیت زا نباشند.

4. مورد استفاده؛

طراحی برخی از قوزبندها به گونه ای است که برای بهبود انحنای شانه ها و افتادگی آنها مفید است. طراحی برخی دیگر به گونه ای است که علاوه بر مفید بودن برای انحنای شانه ها، برای از بین بردن قوزها نیز مفید هستند.

برخی از انواع قوزبندها را می توان زیر لباس پوشید، برخی را هم روی لباس و هم زیر لباس و برخی دیگر را فقط روی لباس می توان پوشید.

5. قابلیت شستشو بودن قوزبند؛

با توجه به اینکه قوزبندها به طور دائم و به صورات روزانه استفاده می شوند، قابلیت شستشو داشتن آن بسیار مهم است. قوزبند نباید با شستشو قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری خود را از دست بدهد.

6. قیمت محصول؛

یکی دیگر از نکاتی که برای اغلب افراد مهم است، قیمت قوزبند است. البته باید بدانید که قیمتهای غیر معمول پایین معمولا شک برانگیز هستند. معمولا مارک، جنس، نوع طراحی و مورد استفاده قوزبند در قیمت آن تأثیر دارد.

انواع قوزبند

انواع قوزبند

همان طور که قبلا گفته شد قوزبند مورد استفاده های مختلفی دارد. قوزبندها مانند هر وسیله طبی دیگر دارای مارکهای زیاد و تنوع مختلفی هستند. در ادامه با بهترین های آنها آشنا می شویم.

1. قوزبند الاستیک پاک‌سمن (Elastic Scapula support)؛

قوزبند الاستیک پاک‌سمن

این قوزبند الاستیکی برای برطرف کردن آسیب دیدگی های شانه، کتف و استخوان ترقوه مناسب است. در جدول زیر مشخصات کلی این محصول آورده شده است.

موارد استفاده درمان عضلات کتف ضعیف؛ درمان شکستگی ترقوه؛ درمان شانه خمیده
تعداد آتل دو آتل در قسمت پشتی
جنس پارچه، ابر، کش ضدحساسیت
چگونگی بسته شدن چسب نر و ماده و سگک
سایزبندی دارد
قابل شستشو بله
ضد حساسیت بله
قابل تنظیم بله
کشور سازنده ایران

2. قوزبند آتل دار با کش منفذدار پاک‌سمن (Elaastic Clavicle Brace With Bar)؛

قوزبند آتل دار با کش منفذدار پاک‌سمن

این قوزبند یکی از پر استفاده ترین قوزبندها بوده که برای نوجوانان نیز قابل استفاده است. در جدول زیر مشخصات کلی این محصول آورده شده است. شرکت پاک‌سمن معتقد است این محصول نسبت به دیگر محصولات مشابه خود، دارای جنس بهتری است.

موارد استفاده مناسب برای انواع قوز پشتی از متوسط تا شدید؛ مناسب برای وضعیتهای ناصحیح نشستن و ایستادن؛ درمان عضلات کتف ضعیف؛ درمان شانه خمیده و افتاده
تعداد آتل دو آتل در قسمت پشتی
جنس پارچه با قابلیت تهویه هوا، استرپ های کشی
چگونگی بسته شدن چسب نر و ماده
سایزبندی دارد
قابل شستشو بله
ضد حساسیت بله
قابل تنظیم بله
کشور سازنده ایران

3. بهترین قوزبند طبی کمربند پل دار پاک‌سمن (Soft Taylor Corset)؛

بهترین قوزبند طبی کمربند پل دار پاک‌سمن

این قوزبند یک نمونه کلی است که کمر را نیز تحت پوشش قرار می دهد. این قوزبند طبی به قوزبند کمربند معروف است. در جدول زیر مشخصات کلی این محصول آورده شده است.

موارد استفاده درمان هم زمان درد در کمر و قفسه سینه؛ درمان بیرون زدگی دیسک کمری و مهره های پشتی به صورت خفیف؛ درمان آرتروز خفیف کمر و مهره های پشتی؛ درمان وضعیت نامناسب نشستن و خم شدن بیش از حد بالاتنه
تعداد آتل 4 آتل در قسمت پشتی
جنس پارچه، ابر، کش ضدحساسیت
چگونگی بسته شدن چسب نر و ماده و سگک
سایزبندی دارد
قابل شستشو بله
ضد حساسیت بله
قابل تنظیم بله
کشور سازنده ایران

4. قوزبند نئوپرنی آتل دار پاک‌سمن (Neoprene Clavicle Brace)؛

قوزبند نئوپرنی آتل دار پاک‌سمن (Neoprene Clavicle Brace)

این نوع قوزبند نسبت به دیگر قوزبندهای پاک‌سمن، یک وسیله اصلاح وضعیت سبک محسوب می شود. اگر به دنبال یک مانع هشداردهنده برای قوز کردن خود هستید، این نوع قوزبند، انتخاب مناسبی است. در جدول زیر مشخصات کلی این محصول آورده شده است.

موارد استفاده درمان انواع قوز یا کیفوز پشتی؛ درمان وضعیت یا همان پاسچر نامناسب؛ درمان عضلات کتف ضعیف؛ درمان شانه خمیده
تعداد آتل دو آتل در قسمت پشتی
جنس پارچه، ابر، کش ضدحساسیت
چگونگی بسته شدن چسب نر و ماده
سایزبندی دارد
قابل شستشو بله
ضد حساسیت بله
قابل تنظیم بله
کشور سازنده ایران

5. قوزبند پروانه‌ای Free تن یار؛

قوزبند پروانه‌ای Free تن یار

این قوزبند یک محصول برای اصلاح وضعیت بدن بوده که تک سایز و به قول معروف Free سایز است. در جدول زیر مشخصات کلی این محصول آورده شده است.

موارد استفاده درمان عضلات کتف ضعیف؛ درمان گرفتگی عضلات پشت
تعداد آتل بدون آتل
جنس پارچه، پد فومی، استرپ کشی
چگونگی بسته شدن چسب نر و ماده
سایزبندی ندارد
قابل شستشو بله
ضد حساسیت بله
قابل تنظیم بله
کشور سازنده ایران

6. بهترین قوزبند ورزشی کمربند BENEflix؛

بهترین قوزبند ورزشی کمربند BENEflix؛

این قوزبند یک مارک معتبر جهانی است که هم طبی است و هم برای ورزشکاران کاربرد دارد. در جدول زیر مشخصات کلی این محصول آورده شده است.

موارد استفاده بهبود وضعیت ایستادن و نشستن؛ درمان دردهای عضلانی شانه و گردن؛ درمان شانه افتاده
تعداد آتل دو آتل در قسمت پشتی
جنس پارچه با قابلیت تهویه هوا، ابر، کش ضدحساسیت
چگونگی بسته شدن حلقه و سگک
سایزبندی دارد
قابل شستشو بله
ضد حساسیت بله
قابل تنظیم بله
کشور سازنده امریکا

بهترین قوزبند طبی و قوزبند ورزشی کدام است ؟

بهترین قوزبند طبی و ورزشی را می توانید از درمان طب تهیه کنید. شما برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب ترین قوزبند را انتخاب کنید، می توانید در زیر همین مقاله سؤال‌های خود را مطرح کنید و به طور رایگان مشاوره بگیرید که کدام یک از قوزبندها مناسب وضعیت شما خواهد بود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط