درمان طب
درمان طب

روپوش سربی و آشنایی با انواع و کارایی آن

کارکنان مراقبت های بهداشتی، به مخصوصا پزشکان و تکنسین ها، همچنین دانشمندانی که با مواد شیمیایی رادیواکتیو کار می کنند، همیشه در معرض خطر قرار گرفتن انواع اشعه های رادیواکتیوی هستند.

تلاش برای به کم کردن مواجهه و افزایش کارایی این گروه از افراد منجر به طراحی روپوش سربی مدرن شده است که در کاهش خطرات رادیواکتیو بسیار مؤثرتر از نمونه های مشابه است.

روپوش سربی و کارایی آن 

روپوش سربی چیست و چه کارایی دارد؟

روپوش سربی تجهیزات حفاظتی شخصی ساخته شده از مواد محافظ رادیواکتیو است که برای کاهش شدت میزان رادیواکتیویته ای که کاربر جذب می کند به کار می رود. این لباس پزشکی از لاستیک و سرب ساخته شده است و می تواند به طرق مختلف طراحی شود. با این حال، هر طرح برای محافظت از قسمت های حیاتی بدن و همچنین افزایش تحرک ارائه می شود.

این پوشش های سربی محافظ حداقل معادل 25/0 میلی متر سرب را ارائه می دهند. روپوش های سربی تقریبا 75 تا 80 درصد از مغز استخوان فعال یک فرد را پوشش می دهند. میزان تأثیر پوشش سربی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله وضعیت فیزیکی کلی سرب در داخل روپوش، نحوه پوشیدن آن، معادل بودن سرب روپوش و انرژی (kVp) پرتو اشعه ایکس موجود.

روپوش سربی و انواع آن از لحاظ وزن

انواع روپوش سربی از لحاظ وزن

روپوش سربی در انواع مختلف برای پاسخگویی به نیازهای خاص متخصصان پزشکی در دسترس هستند:

1. روپوش معمولی

این نوع روپوش سربی از 100 درصد سرب تشکیل شده است، به همین دلیل بسیار سنگین بوده و استفاده از آن سخت بوده و تحرک را کمی سخت می کند.

2. روپوش کامپوزیت سبک و فوق سبک

این نوع پوشش سربی موجود در بازار، ترکیبی از سرب و سایر فلزات سبک کننده وزن هستند و 25 درصد از نمونه تمام سرب سبک تر است. به همین دلیل استفاده از آن راحت بوده و تحرک را سهل می کند.

 روپوش سربی و انواع ان از لحاظ سَبک

انواع روپوش سربی از لحاظ سَبک

روپوش سربی از لحاظ سَبک نیز دارای انواع مختلفی است که هر کدام دارای مزایای منحصربه‌فردی هستند در ادامه به دو سبک اصلی پرداخته می شود:

1. محافظت از جلوی بدن

روپوش سربی که محافظت از جلوی بدن را ارائه می دهد با چندین ویژگی مهم از جمله گزینه های بسته شدن برای کاربردهای تخصصی طراحی شده، در دسترس است. استفاده این سبک روپوش پزشکی معمولا برای اتاق جراحی مناسب است. این نوع روپوش های محافظ جلو با سه نوع بسته شدن مختلف شامل بستن سگک، بستن بند (به سبک کراوات) و چسب نر و ماده در دسترس است.

2. محافظت از جلو و عقب بدن

برای روپوش سربی به سبک محافظ جلو و عقب چندین نمونه وجود دارد که از جمله آنها می توان به پیش بندهای کامل، روکش های جلیقه و دامن و سبک تابارد اشاره کرد.

روش استفاده از روپوش سربی و روش نگهداری آن

موارد استفاده از روپوش سربی و چگونگی نگهداری آن

روپوش سربی برای صنایع پزشکی شامل اشعه در دوزهای مختلف استفاده می شود. فلوروسکوپی، عکس دندانپزشکی با اشعه ایکس و رادیولوژی نمونه هایی هستند که این نوع پوشش برای پرسنل آن توصیه می شود. البته افرادی که به عنوان بیمار نیز تعداد دفعات مراجعه آنها برای مواجهه با اشعه ایکس زیاد می شود نیز بهتر است از این نوع پوشش سربی برای محافظت بدن خود استفاده کنند.

بهتر است این نوع پوشش ها بعد از استفاده روزانه بررسی شوند تا پارگی یا سایش نداشته باشند و سپس برای استفاده مجدد با دقت برداشته شوند. توصیه می شود شمارنده تشعشع دیجیتال یا چک های منظم سطح تابش داشته باشید. آنها باید در یک کمد بدون هوا (در بسته) نگهداری شوند، آزادانه آویزان شوند و فشرده یا تا نشوند.

در این مقاله سعی کردیم موارد مهم در انتخاب لباس های سربی را مطرح کنیم و شما عزیزان را با انواع آن آشنا کنیم. در خلاصه این مطالب می توان گفت نکته مهم این است که  نوع لباس، متناسب با شغل اشخاص انتخاب شود. امید است این مطالب مفید فایده واقع شده باشند. همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید تجهیزات و لوازم پزشکی به صورت مستقیم از سایت درمان طب اقدام فرمایید و از انواع لباس بیمارستانی با بهترین قیمت و کیفیت در فروشگاه های مختلف دیدن فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط