درمان طب
درمان طب

درجه کپسول اکسیژن و تنظیم مانومتر آن برای تنگی نفس و بیماری کرونا

کپسول اکسیژن وسیله ای است که بیماران دچار مشکل تنگی نفس،به عنوان مثال بیماران کرونایی که ریه هایشان درگیر شده است، به کمک آن راحت نفس می کشند. یکی از مهمترین اجزایی که روی این کپسول ها نصب می شود و شرایط ایده آلی را فراهم می کند مانومتر نام دارد. در واقع چنین می توان گفت که مانومتر یکی از کوچک ترین بخش های کپسول اکسیژن است که وظیفه کنترل و ایجاد رطوبت را بر عهده دارد و در صورت عدم وجود آن، نمی توان از کپسول اکسیژن استفاده کرد. دانستن اینکه مانومتر چه کاربردی دارد، اجزای تشکیل دهنده آن کدامند و نحوه تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن چگونه است، می تواند به شما کمک کند تا بتوانید به راحتی و آسانی، از این وسیله استفاده کنید.

مانومتر اکسیژن یا رگلاتور و کارایی آن

مانومتر یا رگلاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

مانومتر یا همان رگلاتور

وسیله ای است که روی کپسول اکسیژن نصب می شود و علاوه بر کنترل فشار خروجی اکسیژن، رطوبت مورد نیاز اکسیژن را نیز تنظیم می کند. در این دستگاه به راحتی می توان تغییراتی را که مطابق با استانداردها هستند، اعمال کرد.

قسمتهای تشکیل دهنده مانومتر یا رگلاتور

اجزای تشکیل دهنده مانومتر یا رگلاتور

مانومتر از کنار هم قرار گرفتن اجزای مختلفی تشکیل شده است که کمک می کنند این دستگاه به درستی کار کند. اجزای مختلفی که باعث تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن می شوند در یکی از دسته های زیر جای می گیرند:

  1. فلومتر اکسیژن : فلومتر، مهم‌ترین قسمت مانومتر کپسول اکسیژن است که نرخ دقیق مورد نیاز اکسیژن را در زمان اکسیژن دهی تنظیم می کند.
  2. لیوان مرطوب کننده : یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده این وسیله، لیوان مرطوب کننده نام دارد که باعث می شود اکسیژن خروجی از دستگاه اکسیژن مرطوب شود. جالب است بدانید اکسیژنی که از کپسول اکسیژن خارج می شود خشک است و اگر برای مدت طولانی به همین صورت توسط بیمار مورد استفاده قرار بگیرد، سیستم تنفسی را خشک کرده و خطرناک می ‌شود. به همین دلیل است که لیوان مرطوب کننده نقش مهمی را بر عهده دارد و کمک می کند بیماران راحت تر نفس بکشند.
  3. گیج فشار : گیج فشار همان صفحه نمایش دایره شکلی است که قسمت بالای مانومتر قرار گرفته و فشار ورودی به مانومتر را برحسب واحدهایی همچون PSI و بار نشان می دهد. زمانی که عقربه گیج فشار به سمت صفر شدن می رود می توان متوجه شد که کپسول اکسیژن در حال خالی شدن است. برخی از گیج ها عدد نداشته و دارای دو قسمت رنگی زرد و قرمز هستند. در چنین مواقعی قرار گرفتن عقربه در ناحیه زرد به این معناست که کپسول اکسیژن در حال خالی شدن است و قرار گرفتن عقربه در ناحیه قرمز یعنی اکسیژن تقریبا خالی شده است.

روش تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن

آموزش نحوه تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن

برای تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا از عدم وجود روغن و گریس در قسمت های مختلف مانومتر مطمئن شوید.
  • قبل از اینکه اقدام به نصب این وسیله کنید، مطمئن شوید دست هایتان هیچ‌گونه چربی یا آلودگی ندارند.
  • اولین کاری که برای تنظیم این وسیله باید انجام دهید، قرار دادن واشر ورودی مخصوص آب بندی سرجایش است.
  • پس از آن باید مهره مانومتر را روی شیر سیلندر ببندید و با آچار محکم کنید. فلومتر و لیوان مرطوب کننده باید عمود بر خط افق قرار بگیرند و هیچ گونه انحرافی نداشته باشند. انحراف باعث می شود دقت فلومتر کاهش پیدا کند.
  • در مرحله بعد لازم است شیر فلومتر را بسته و شیر سیلندر را خیلی آرام باز کنید.
  • بعد از اینکه به کمک کف و صابون متوجه شدید دستگاه نشتی ندارد، می ‌توانید از دستگاه استفاده کنید.
  • فشار داخل سیلندر بر روی گیج قابل مشاهده است و محدوده آن بین 0 تا 150 بار می باشد.
  • اگر نیاز بود مانومتر را بشویید، از آب گرم و مواد شوینده غیر اسیدی استفاده کنید و اجازه دهید تمامی قسمت ها کامل خشک شوند.

بیماران که نیاز به استفاده از اکسیژن دارندچه زمانی هست

چه زمانی بیماران نیاز به استفاده از اکسیژن دارند؟

در برخی از بیماران مبتلا به کووید 19، از روز ششم و هفتم به بعد درگیری ریوی شروع می شود و تا روز دهم و یازدهم نیز ادامه دارد. در چنین مواقعی بیماران باید به طور مرتب سطح اکسیژنشان را اندازه بگیرند و اگر کمتر از 93 بود بستری شده و تحت نظر پزشک از کپسول های اکسیژن استفاده کنند. علاوه بر این، برخی از بیمارانی که علائم خفیف تری دارند، برای اینکه در بیمارستان ها بستری نشوند و هزینه های درمانشان کاهش پیدا کند، با نظارت پزشک و رعایت نکات ایمنی به سمت اکسیژن درمانی در خانه روی ‌می آورند.

نتیجه گیری
جمع بندی

اگر قصد استفاده از دستگاه اکسیژن را دارید، اما نحوه تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن را نمی دانید، بهتر است ابتدا با بخش های مختلف این دستگاه که در این مقاله توضیح داده شد آشنا شوید و سپس نسبت به تنظیم آن اقدام کنید.

درمان طب مرکز آنلاین فروش انواع تجهیزات پزشکی در ایران می باشد که به صورت فروش عمده لوازم پزشکی و به صورت تکی فعالیت می نماید. همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید کپسول اکسیژن از طریق همین سایت اقدام به ثبت سفارش خود فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط