درمان طب
درمان طب

دستکش لاتکس و انواع آن، مزایا و معایب

دستکش های پزشکی که شامل دستکش لاتکس، نیتریل، پلی ایزوپرن، نئوپرن، وینیل و چرمی میباشد.

انواع دستکش لاتکس که به دو گروه دستکش لاتکس پودری و بدون پودر تولید می شود که کاربردهای متفاوتی دارند. مایعی شیری رنگی که از درخت  Hevea Brasiliensis گرفته می شود طی فرآیندی منجر به تولید لاتکس طبیعی می گردد.  قدمت استفاده از دستکش های لاتکس به سال 1889 میلادی می رسد.

 دستکش لاتکس

انواع دستکش لاتکس

روش های مختلفی چون استفاده از پودرهای گرد (شامل نشاسته، پودر تالک، کربنات کلسیم و ترکیبی از پودر لیکاپدیم، هاگ و تالک ) و خیس کردن برای راحت پوشیدن این دستکش ها مورد استفاده قرار گرفت.

از لیکاپدیم برای اولین بار به عنوان یک روان کننده در دستکش های پزشکی به منظور راحت به دست رفتن آن ها استفاده شد. طی زمان مشخص شد که این ماده برای سلامتی مضر است و عوارضی چون چسبندگی و گرانولوما  را به دنبال دارد؛ بنابراین به مرور استفاده از آن در تولید دستکش لاتکس متوقف گردید.

در سال 1974 استفاده از نوعی پودرمبتنی بر آرد ذرت که خاصیت غیر قابل تحریک و جذب را داشت برای تولید انواع دستکش لاتکس به کار گرفته شد؛ در نهایت دستکش لاتکس در دو نوع پودری و دستکش بدون پودر ساخته شد.

استفاده از دستکش لاتکس

کاربرد و کارایی دستکش لاتکس

دستکش لاتکس مخصوص جراحی و معاینات پزشکی از لاتکس مصنوعی یا طبیعی تولید می شوند؛ همچنین این دستکش ها در آزمایشگاه، آششپزی و انواع معاینات که نیاز به بررسی دقیق است کاربرد زیادی دارند.

دستکش های لاتکس بسیار پر مصرف هستند، اما تعدادی از افراد با پوشیدن این نوع دستکش ممکن است دچار آلرژی و علائمی چون خارش پوست دست شوند. دستکش های لاتکس به دلیل انعطاف پذیری بالا و استحگام خوبی که دارند در حوزه های مختلف کاربرد داشته و کاربر را قادر می سازند که به راحتی هر چیزی را لمس و جابجا کند.

کاربرد دستکش لاتکس

مزایای دستکش لاتکس

از مزیت های مهم این نوع دستکش قابلیت راحتی کار با آن ها است؛ به طوری که جراح و پزشک با پوشیدن دستکش لاتکس به راحتی و بدون سُر خوردن می تواند ابزار جراحی و معاینه را به دست گیرد. لاتکس جنسی بسیار مقاوم و منعطف دارد که همین ویژگی ها باعث استفاده راحت و طولانی مدت این نوع دستکش شده است. همچنین دستکش های لاتکس یک گزینه عالی برای کار با مواد بیولوژیکی هستند.

معایب دستکش لاتکس

معایب دستکش لاتکس

انواع دستکش لاتکس در کنار مزایای خود دارای معایب و مشکلاتی نیز است؛ ولی همچنان از پرکاربردترین دستکش های یکبار مصرف به شمار می روند. حساسیت های پوستی که سبب بروز علائم خشکی، خارش، سوزش، پوسته ریزی و قرمزی پوست به دلیل استفاده مداوم و طولانی مدت از دستکش لاتکس می شود از جمله معایب این نوع دستکش است.

حساسیت تماس فوری با دستکش لاتکس از شدیدترین نوع آلرژی به لاتکس محسوب می شود و فرد بلافاصله دچار صورت آبریزش بینی، قرمزی چشم، گرفتگی عضلانی، کهیر و خارش شدید می گردد. دستکش لاتکس برای کار با حلال های آلی در آزمایشگاه به دلیل قابلیت کم محافظت شیمیایی مناسب نیست.

در این مقاله سعی کردیم دستکش لاتکس  بیمارستانی را مطرح کنیم و شما عزیزان را با انواع آن آشنا کنیم. امید است این مطالب مفید فایده واقع شده باشند. همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید تجهیزات و لوازم پزشکی به صورت مستقیم از سایت درمان طب اقدام فرمایید و از انواع دستکش لاتکس با بهترین قیمت و کیفیت در فروشگاه های مختلف دیدن فرمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط