درمان طب
درمان طب

روش استفاده ازدستگاه تست قندخون(گلوکومتر)

مردم برای اندازه گیری میزان قند خون خود از پارامترهای قابل حمل گلوکز خون که گلوکومتر یا دستگاه قند خون نامیده می شوند استفاده می کنند. این دستگاه ها با تجزیه و تحلیل  خون ، که معمولاً از نوک انگشت دست گرفته می شود، کار می کنند.

سپس یک لانست به آرامی در کنار پوست فرد قرار می گیرد تا خون را به سمت محل سنجش جمع کند و بعد از جای گیری در دستگاه ، قند خون فرد را می سنجد. اما ، از آنجا که سطح قند خون تغییر می کند ، افراد باید مرتباً سطح قند خون خود را آزمایش کرده و آنها را ثبت کنند.

قسمتهای مختلف دستگاه قند خون

  • نوار تست مخصوص
  • قلم سوزن برای سوراخ کردن انگشت فرد
  • یک نمایشگر دیجیتال
  •  مکانی برای قرار دادن نوار تست بر روی آن
    • دستگاه های اندازه گیری قند خون همراه با نوارهای آزمایش ، سوزن های کوچک یا نوار چسب و دستگاهی برای نگه داشتن سوزن هستند.
    • این کیت ممکن است شامل یک دفترچه ثبت باشد یا ممکن است فرد بتواند قرائت ها را بر روی رایانه خود بارگیری کنید.
    • کنتورها از نظر هزینه و اندازه متفاوت هستند. برخی از آنها ویژگی های متناسب با نیازها و تنظیمات مختلف را اضافه کرده اند.
  • این دستگاه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    • قابلیت های صوتی برای افراد دارای اختلال بینایی
    • صفحه های دارای نور پس زمینه برای کمک به فرد در دیدن اعداد در نور کم حافظه اضافی یا ذخیره اطلاعات نوارهای تست پیش بارگذاری شده برای افرادی که در استفاده از دست خود مشکل دارند
    • پورت های USB برای بارگذاری مستقیم اطلاعات در رایانه
    • عضی از دستگاه های قند خون شامل یک کیف هستند که متعلقات دستگاه قند خون به راحتی در آن جای گذاری می شود

    قیمت دستگاه قند خون با هرکدام از ویژگی های بالا نسبت به یکدیگر فرق می کند.قیمت دستگاهها با توجه به مدل ها کارایی و برند های مختلف بسیار متفاوت می باشد.

     

  • شما می توانید انواع مختلفی از دستگاه های اندازه گیری قند خون را تهیه کنید. برخی از انواع دستگاه اندازه گیری قند خون وجود دارند که دارای ویژگی های اضافی مانند اتصالات USB هستند که به شما امکان می دهد قرائت های خود را در کامپیوتر درج کنید.

    قیمت دستگاه قند خون دارای usB نسبت به مدل های ساده تر بیشتر است. همچنین دستگاه های اندازه گیری ای وجود دارند که دارای ماشین حساب برای سنجش نسبت انسولین به کربوهیدرات هستند و می توانید آن را به تلفن هوشمند خود متصل کنید .در صورت نیاز به دستگاه می توانید به فروشگاههای درج شده در سایت درمان طب مراجعه نمایید.

    میزان قیمت دستگاه قند خون بر حسب مدل کنترلی و مدادی متفاوت می باشند توجه کنید که تفاوت قیمت دستگاه قند خون تاثیری در درستی سنجش ندارد.

  • قیمت دستگاه قند خون در هر یک از مدل های مختلف نسبت به دیگری متفاوت است. بهتر است بدانید قیمت دستگاه قند خون که قابلیت اندازه گیری کتون علاوه بر قند خون را داراست کمی متفاوت می باشد.

    انواع گلوکومتر

    یکی از انواع مدل دستگاه قند خون نیاز به جایگذاری نوار ندارند معنی این امر این است که شما نیازی به قرار دادن نوارها در کنتور ندارید زیرا از قبل نصب شده اند به جای جایگزینی نوار در هر بار استفاده از کنتور ، نوارهای آزمایشی در کنتور چرخانده می شوند ، این یکی از انواع پرفروش دستگاه قند خون است که کاست فرم نامیده می شود.

    هنگامی که نوار کاست تمام می شود( معمولاً 50 نوار در آن وجود دارد) ، به راحتی می توانید آن را تعویض کنید. قیمت دستگاه قند خون کاست فرم بسیار مناسب می باشد.

  • مچنین نوعی از دستگاه سنجش گلوکز خون وجود دارد که سطح کتون را نیز بررسی می کند. دانستن اینکه آیا کتون دارید در صورتی که دیابت خود را با انسولین درمان می کنید بسیار مهم است.

    انواع مختلفی از دستگاه قند خون وجود دارد که از پر فروش ترین آن ها می توان دستگاه قند خون هوشمند ، مچی و ساده را نام برد. با استفاده از دستگاه قند خون هوشمند می توانید اطلاعات قرائت شده توسط دستگاه را بر روی گوشی یا رایانه ی خود ثبت کنید.

    یکی از محبوب ترین نوع دستگاه قند خون مدل مچی آن می باشد که برای سنجش نیاز به خون ندارد. دستگاه قند خونی که بدون سوزن است بر روی بازو بسته می شود و توسط سنسورهای تعبیه شده بر روی دستگاه میزان قند خون را می سنجد.

  • ستگاه قند خون ساده که همان مدل های روزمره ای است که بیشتر افراد از آن استفاده می کنند برای سنجش نیاز به خون و نوار دارد.

    همانطور که گفته شد آزمایش سطح قند خون یکی از بهترین روش ها برای تشخیص دیابت و اینکه چگونه غذاها ، داروها و فعالیت های مختلف بر دیابت شما تأثیر می گذارد است.

    پیگیری مستمر گلوکز خون می تواند به شما و پزشک کمک کند تا بتوانید برنامه میزان سنجش قند خون در روز توسط پزشک تجویز می شود و ممکن است یک الی ده بار در روز انجام شود که این بسته به نوع دیابت یک و دو و میزان انسولین تزریق شده می باشد.

  • بیشتر انواع دستگاه قند خون در سریع ترین و کوتاه ترین زمان ممکن میزان قند خون بدن فرد را نشان می دهد. درصد خطای دستگاه قند خون بسیار پایین می باشد.

    قیمت دستگاه قند خون در مقابل هزینه آزمایش تعیین قند خون بسیار مناسب است و به نوبه ی خود باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.

    با بررسی مرتب سطح گلوکز خون ، می توانید متوجه شوید که چه زمانی قند خون شما بسیار بالا یا خیلی پایین است ، که هر دوی این موارد می توانند علائم و مشکلات جدی سلامتی را ایجاد کنند.

    سطح بالای قند خون می تواند منجر به عوارض طولانی مدت شود ، از جمله:

    • بیماری قلبی
    • آسیب عصبی
    • مشکلات بینایی
    • جریان خون ضعیف
    • بیماری کلیوی
  • راهنمای استفاده از دستگاه قند خون
    1. قبل از انجام تست قند خون در ابتدا بهتر است دست خود را با آب و صابون شسته و سپس به طور کامل خشک کنید
    2. سپس بهتر است از نوک انگشتان خون که حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دارند نمونه تهیه کنید
    3. دقت کنید که برای سنجش میزان قند خون بهتر است ناشتا باشید

    نکات مهم برای خرید دستگاه قند خون

    1. در هنگام خرید بیشتر دستگاه های قند خون به همرا خود نوار و سوزن اضافه دارند که بر حسب مدل دستگاه قند خون می تواند 50 تا 100 عدد باشد
    2. تعداد نوار های موجود تاثیری در قیمت دستگاه قند خون ندارد
    3. بیشتر انواع دستگاه قند خون باتری کار می کنند و دارای سیستم خاموشی خودکار می باشند
    4. انواع دستگاه قند خون به میزان ۰.۳ تا ۰.۹ میکرولیتر خون برای سنجش میزان قند خون دارند که در دستگاه های مختلف این میزان متفاوت است .این ویژگی هیچ تاثیری در قیمت دستگاه قند خون ندارد.
    5. شما می توانید برای خرید گلوکومتر به فروشگاههای ثبت شده در سایت درمان طب مراجعه نمایید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *