درمان طب
درمان طب

انواع کپسول اکسیژن طبی پزشکی

یکی از پر مصرف ترین کپسولها در طب و پزشکی سیلندر اکسیژن 10 لیتری طبی  همراه می باشد. رنگ این سیلندرها سفید و در بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب ها، مراکز درمان و بهداشت و حتی منازل جهت تنفس گاز اکسیژن استفاده می شود. از این کپسول های اکسیژن درمانی باید به صورت ثابت استفاده کرد .

خرید کپسول اکسیژن 10 لیتری طبی

 همانطور که گفته شد این سیلندرها برای مصرف طبی و پزشکی و درمانی مناسب هستند اما گاها به دلیل ایمنی بیشتر آنها برای نگهداری CO2 نیز از آن استفاده می گردد. برای انتخاب نوع سیلندر مصرفی خود وسواس ودقت زیادی به خرج دهید.

ابعاد کپسول اکسیژن 10 لیتری

رنگ استاندارد کپسول اکسیژن طبی سفید می باشد و این بدان معنا است که سیلندر اکسیژن طبی 10 لیتری یکدست به رنگ سفید است. همچنین باید اسم اکسیژن هم به صورت O2، هم به شکل Oxygen و هم اکسیژن نوشته شده باشد. و مشخصات آن باید بر روی لیبل یا رنگ آمیزی آن حک شود. این مشخصات شامل اطلاعات استاندارد، تاریخی که کپسول شارژ شده، نوع و اسم گاز، خطرناک بودن گاز و غیره می گردد. این کار برای این است که حتی از دور هم کپسول شناسایی شود. معمولا این اطلاعات بر روی شانه ی سیلندر زده می شود. ابعاد کپسول اکسیژن 10 لیتری اصولا 1 متر در 18 سانتی متر می باشد. وزن سیلندر اکسیژن طبی 10 لیتری حدود 13.5 کیلوگرم می باشد.

گاز تنفسی اکسیژن

یکی از بخش های مهم صنعت گاز، تولید گاز تنفسی یا گاز طبی می باشد. این گازهای تنفسی هم در ظرفیت های بالا در مخازن کرایوژنیک بیمارستان ها و هم در سیلندرهای اکسیژن طبی خانگی برای بیماران تولید و به فروش می رسد.

کپسول اکسیژن طبی که در مراکز درمان و بیمارستان ها استفاده می شود معمولا در ظرفیت های 5، 10، 20، 40 و 50 لیتری در حالت گازی و در حالت مایع 10 و 20 تن می باشند. معمولا کپسول اکسیژن 10 لیتری، 5لیتری در آمبولانس ها و خانه ها مصرف می شود. منظور از سیلندر اکسیژن طبی 10 لیتری این است که درون آن حدود 10 لیتر گاز مایع اکسیژن قرار دارد که مقدار حالت گاز آن وقتی خارج می شود بیشتر از حالت مایع خواهد بود.

معمولا جنس بئنه ی کپسول اکسیژن 10 لیتری پزشکی از فولاد، درصدی هم کربن و آلیاژهای دیگری مثل منگنز و سیلیسم می باشد تا بتواند گاز پر فشار درون سیلندر اکسیژن طبی 10 لیتری را تحمل کند. اصولا مقدار غلظت گاز اکسیژن درمانی درون آن بیش از 90% می باشد. اگر می خواهید از کپسول اکسیژن 10 لیتری طبی در منزل استفاده کنید حتما باید نکات ایمنی آن را رعایت کنید چرا که این کپسول به شدت قابل اشتعال می باشد و می تواند باعث بروز حوادث ناگواری از جمله انفجار گردد.

شارژ سیلندر اکسیژن طبی

اصولا برای شارژ سیلندرهای اکسیژن طبی باید از کارخانه تولید گاز اکسیژن کمک گرفت. زیرا حداکثر فشار درون سیلندر اکسیژن طبی معمولا ۱۳۵ بار است. حال این کپسول اکسیژن بیمارستانی در محیط های مختلف به دلیل وجود دماهای متفاوت فشار و حجم مختلف دارد. به همین دلیل فشار سیلندر اکسیژن باید بین 120 تا 135 بار باشد. شرکت سهیل گاز می تواند به شما خدمات شارژ سیلندر اکسیژن طبی را ارائه دهد و در هر زمان می توانید هم اقدام به خرید کپسول اکسیژن 10 لیتری کنید و هم برای شارژ کپسول اکسیژن طبی درخواست دهید.

اگر از نظر تاریخ انقضای کپسول اکسیژن 10 لیتری طبی می خواهید بدانید باید گفت که طبق استاندارد اعلام شده تا 3 سال می توان از سیلندر اکسیژن طبی استفاده کرد ولی برای اطمینان بهتر است هر 2 سال یک بار اگر در آن گاز اکسیژن باقی مانده آن را تعویض کنید و اقدام مجدد به شارژ کپسول اکسیژن 10 لیتری طبی کنید. البته لازم به ذکر است که تاریخ انقضای مشخصی برای کپسول اکسیژن درمانی در نظر گرفته نمی شود. شما می توانید برای اطمینان از سالم بودن کپسول اکسیژن طبی 10 لیتری خود کمی آب و صابون را مخلوط کرده و با یک اسفنج آن را به سر سیلندر بزنید تا مشاهده کنید آیا دهانه ی شیر سیلندر اکسیژن 10 لیتری طبی شما نشتی دارد یا خیر.

خطر: توجه کنید هیچ وقت برای تست سیلندر اکسیژن از فندک استفاده نکنید چون ممکن است سریعا واکنش نشان داده و منفجر گردد.

راه بهتری نیز برای نگهداری از سیلندر اکسیژن 10 لیتری طبی وجود دارد. راه بعدی انصال یک مانومتر به سیلندر اکسیژن است تا بتوانید مقدار گیج فشار را مرتبا کنترل و چک کنید. اما اگر هیچ مشکلی پیش نیامد باید بدانید که می توانید تا 2 سال آن را نگهداری کنید.

کپسول اکسیژن 10 لیتری چند ساعت کار می کند؟

این سوال که کپسول اکسیژن 10 لیتری چند ساعت کار می کند یا چقدر می توان از یک کپسول اکسیژن طبی 10 لیتری استفاده کرد سوال خیلی از شما عزیزان است. این مسئله از این نظر اهمیت دارد تا بدانیم بیمار چند ساعت دیگر اکسیژن مصرفی اش تمام می شود. خصوصا اگر بیمار ما به طور مداوم باید از کپسول اکسیژن طبی 10 لیتری استفاده می کند. اگر این موضوع را نادیده بگیرید یکدفعه کپسول اکسیژن خالی می شود و شارژ و تعویض آن حداقل چند ساعتی زمان می برد. برای محاسبه زمان اکسیژن 10 لیتری باید از فرمول استفاده کنید. می توانید برای اطلاع از میزان باقی مانده باید  طبق فرمول زیر عمل کنید.

زمان استفاده از کپسول اکسیژن طبی (ساعت) = حجم اولیه سیلندر(لیتر) × فشار سیلندر (روی مانومتر نوشته) – 13/8 تقسیم بر فشار درون سیلندر(بار) × میزان مصرف اکسیژن (لیتر بر دقیقه) تجویز شده توسط پزشک × 60

شما می توانیدانواع کپسول اکسیژن را درفروشگاههای سراسر ایران در سایت درمان طب پیدا کنید.

منبع:soheilgas.com

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *