درمان طب
درمان طب

خریدتخت بیمارستانی برای بیمار

انتخاب تخت بیمار

انتخاب تخت  یکی از مهم ترین تصمیم هایی است که می بایست با دقت گرفته شود، زیرا بیماران زمان زیادی را در حال استراحت، یا در اتاق عمل های مختلف بر روی تخت ها سپری می کنند.به همین دلیل تهیه  تخت هایی با امکانات کامل امکان به وجود آمدن هرگونه مشکل را به حداقل می رساند. تخت بستری استاندارد دوره نقاهت را برای بیمار و همراه بیمار و پرستاران راحت می کند. امکان تغذیه و جا به جایی بیمار به راحتی فراهم خواهد شد و در صورت استفاده از تخت های لگن دار بیمار مشکل دفع نخواهد داشت.

ویژگی های تخت بیمارستانی

برای تخت بیمار باید به عواملی مانند ایجاد احساس آرامش و آسایش بیمار در طول زمان درمان و زمان سپری شده در محیط بیمارستان توجه کرد .

عوامل موثر بر انتخاب و خرید تخت بیمارستانی مناسب

ریل کناری تخت بیمار | حفاظ تخت بیمارستانی

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر  میزان رضایت بیمار و همراهش در زمان بستری، احساس امنیت بیمار می باشد. ریل کنار تخت می تواند از افتادن بیمار جلوگیری کند. یکی از ویژگی های مهم این ریل ها متحرک بودنشان می باشد به طوری که در زمان های لازم می توان این ریل ها را به سمت پایین هدایت کرد تا بیمار برای پایین آمدن از تخت دچار مشکل نشود و پس از قرار گرفتن مجدد بیمار، ریل ها را به حالت اولیه برگرداند .ریل های جانبی که در دو طرف تخت های بیمارستانی نصب گردیده اند از جنس فلزات مرغوب هستند.

 تخت بیمار

از جمله مشخصه های مهمی که در انواع تخت بیمارستانی باید وجود داشته باشد می توان تعداد شکن مورد نیاز در تخت بیمارستانی شکن دار، تحمل وزن مورد نیاز، جنس مرغوب و کارایی برقی جهت سهولت کار را می توان نام برد.

تخت بستری علاوه برخاصیت جابه جایی در ارتفاع و زاویه، می توانند با وجود ریل های جانبی به صورت مکانیکی (تخت بیمارستانی مکانیکی) یا اتوماتیک (تخت برقی) جا به جا شوند. برخی از تخت ها دارای قابلیت تنظیم زاویه برای جلوگیری از زخم بستر بیمار می باشند.

انواع تخت بیمارستانی مکانیکی و برقی

تخت های بیمارستانی با توجه به نوع سیستم کنار به دو دسته تقسیم می گردند.

تخت  مکانیکی

تخت مکانیکی دارای اهرم های دستی برای تنظیم ارتفاع و تغییر موقعیت بالاتنه و پایین تنه بوده و جزء ساده ترین انواع تخت بستری می باشد. این تخت ها دارای 3 هندل متفاوت برای تغییر موقعیت های مختلف تخت است و به صورت چرخشی مورد استفاده قرار می گیرد.

در تخت بیمارستانی مکانیکی از اهرم های مکانیکی برای جا به جایی و تغییر موقعیت در نواحی مختلف استفاده می شود.

پرستاران و همراهان با توجه به وضعیت بیمار می توانند با چرخاندن هندل های مورد نظر تغییرات لازم را در ارتفاع، قسمت بالاتنه و پایین تنه بیمار ایجاد کنند.

تخت برقی

تخت برقی دارای تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به تخت های قدیمی و مکانیکی می باشد که برای همراهان و پرستاران شرایط راحت تر و بهتری را فراهم می سازد. در تولید این تخت ها از 3 الی 4 موتور دی سی استفاده می شود. موتور تخت برقی با برق 24 ولت تغذیه شده که هیچ گونه خطری برای بیماران ندارد.

تخت برقی توسط موتورهای الکتریکی و کنترل ها تغییر موقعیت در زوایای مختلف را برای بیماران و همراهانشان آسان می نمایند.

تخت های مورد استفاده در بیمارستان در انواع متحرک و ثابت می باشند. این تخت ها را می توان از نظر جنس (پلاستیکی، تمام ABS، فلزی و …) نیز تقسیم بندی نمود. همچنین برخی از تخت ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند که این امر نیز تخت ها را از یکدیگر متفاوت خواهد کرد.

مدلهای تخت بیمار بر اساس تعداد شکن

به قسمت های مختلف تخت که تغیر زاویه می دهند شکن می گویند تخت شکن دار دارای انواع مختلفی می باشد.

تخت تک شکن

تخت بیمارستانی تک شکن تنها فابلیت تغیر زاویه در ناحیه سر بیمار را دارد.

تخت دو شکن

در تخت دو شکن تغیر زاویه در ناحیه سر و پای بیمار صورت می گیرد.

تخت سه شکن

در تخت سه شکن تغیر موقعیت تخت ها علاوه بر سر و پا در یک قسمت متحرک دیگر بین این دو ناحیه صورت می گیرد.

توصیه هایی برای خرید تخت برای بیمار

در ادامه به بیان چند نکته اساسی برای خرید تخت بیمار برای منزل بیان می کنیم تا بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید.

  1. اگر بیمار شما فردی سالخورده است و مدت زمان زیادی را در طول روز بر روی تخت سپری می کند، مدل های الکترونیکی سه شکن مناسب ترین گزینه برای شما خواهد بود. تختهای سه شکن تمامی حالتهای نشستن، دراز کش و نیمه درازکش را برای بیمار فراهم می کنند.
  2. در نظر داشته باشید که تخت ها دارای ریل و حفاظ کناری باشند تا امنیت بیمار را ضمانت نمایند.
  3. باز و بسته کردن ریلهای محافظ جانبی در تخت بیمار باید راحت و آسان باشد.
  4. بالا و پایین تخت بیش از اندازه بلند نباشند تا بیمار به راحتی بتواند اطراف خود را ببیند.
  5. مدت زمان استفاده بیمار از تخت اهمیت زیادی دارد. در واقع به شما توصیه می کنیم در صورتی که بیمار مدت زمان طولانی از تخت استفاده می کند، حتما بهترین مدل را در نظر بگیرید.
  6. تخت مریض باید دارای طراحی مناسب باشد تا بتواند وزن بیمار را تحمل نماید و همچنین قابل تنظیم در حالت های مختلف متناسب با نیاز بیمار باشد. در واقع استاندارد بودن تخت ها یکی از نکات حائز اهمیت می باشد. تخت برقی استاندارد دارای ایمنی استاندارد تخت بیمارستانی از لحاظ الکتریکی بوده و از برق گرفتگی های احتمالی جلوگیری می نماید.
  7. انواع تخت بیمارستانی امکان انتخاب گسترده ای را فراهم کرده است که می بایست با توجه به نیاز بیمار، تختی که تامین کننده نیازها باشد را انتخاب و خریداری نماییم. به طور معمول در منازل از تخت های یک شکن استفاده می شود. این تخت ها در ناحیه سر قابلیت تغییر زاویه داشته و برای بیمارانی که دچار شکستگی های حاد نیستند مناسب می باشند. تخت دو شکن و سه شکن به مراتب کمتر در منزل مورد استفاده قرار می گیرند اما گاهی اوقات با توجه به شرایط بیمار می توانند مناسب باشند.
  8. همانطور که گفته شد تخت بیمارستانی شکن دار، بسته به تعداد شکن، امکان تغییر وضعیت را برای بدن ایجاد می کند، تخت های تک شکن دارای قابلیت تغییر وضعیت در قسمت پشتی و تخت های دوشکن قابلیت تنظیم در قسمت پشتی و زانویی و تخت سه شکن در بین قسمت سر و پا هم تغییر وضعیت داشته و میزان انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشد.
  9. ضمن این که تخت ها دارای دو نمونه مکانیکی و الکتریکی می باشند. تفاوت تخت بیمارستانی برقی و مکانیکی این می باشد که در تخت بیمارستانی مکانیکی تغییر زاویه شکن با اهرم های دستی و در تخت بیمارستانی برقی توسط کنترلرهای برقی که بر روی تخت نصب شده اند صورت می گیرد که تخت های الکتریکی منجر به سهولت بیشتر برای استراحت بیمار خواهند داشت.
  10. در هنگام خرید تخت ها یکی از عواملی که باید به طور قطعی به آن توجه نمایید چرخ تخت بیمارستانی می باشند. یکی از مزیت های تخت های چرخ دار جابجایی راحت و آسان آن ها می باشد. چرخ ها به شما این امکان را می دهند که حتی به تنهایی تخت را جابجا نمایید.
  11. تمامی تخت ها باید دارای قابلیت تنظیم پوزیشن حتی در زمان قطعی برق باشند. ارتفاع سطح خواب باید حداقل تا 84 سانت از سطح زمین قابل تنظیم باشند.
  12. مواد مورد استفاده در تخت بیمارستانی  می بایست با کیفیت و مطابق با استانداردها باشد تا از هرگونه آلودگی و آلرژی جلوگیری کند.
  13. شما می توانیدانواع تخت را درفروشگاههای سراسر ایران در سایت درمان طب پیدا کنید.                                                   منبع:sahraeimed.com
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *